به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۹۴۱۸۴
پرتوزمینه کیهانی؛ اولین نوربوجودآمده در عالم

کشف شواهدی درباره جهان های موازی

گروه علمی:مساله جهان های موازی از جمله موضوعاتی است که در سال های اخیر به شدت ذهن دانشمندان و فیزیکدانان جهان را به خود مشغول کرده است.
کشف شواهدی درباره جهان های موازی
نظریات ارائه شده درباره احتمال وجود چنین جهان هایی به دلیل جذابیت فوق العاده زیاد، در بین عموم مردم نیز طرفداران بسیار زیادی دارد و تا به حال فیلم ها، سریال ها و کتاب های مختلفی هم درباره این نظریه فیزیکی نوشته و ساخته شده اند.
 در یکی از آخرین مقالات این زمینه که در ژورنال اخترفیزیک به چاپ رسیده، ادعا شده است که شواهدی از برهمکنش بین عالم (universe) ما و سایر جهان ها از طریق بررسی تابش زمینه کیهانی (CMB) به دست آمده است. در این مشاهدات تفاوت هایی با مقدار متوسط (آنومالی) در برخی از نقاط CMB مشاهده شده است که گفته می شود شواهدی مبنی بر وجود جهان های دیگر هستند.
 
دکتر رانجا چاری، نویسنده این مقاله، این طور بیان کرده که مشاهدات او احتمالا نشانگر برخورد جهان ما با جهان دیگری هستند که نسبت باریون به فوتون آن در حدود 65 برابر بیشتر از جهان ما است. برای توضیح بیشتر باید عنوان کرد که CMB یا تابش زمینه کیهانی، در واقع اولین نوری است که در عالم به وجود آمده و تقریبا 370000 سال پس از بیگ بنگ تابش آن شروع شده است. این فاصله زمانی هم  به دلیل زمان مورد نیاز برای سرد شدن جهان و شکل گیری اتم های هیدروژن و فوتون هاست که می توانستند بدون جذب شدن در ماده اولیه به حرکت خود ادامه دهند. در حال حاضر تصویر کلی ما از پرتو زمینه کیهانی نسبتا یکنواخت است اما با این وجود مناطقی در آن مشاهده می شود به مربوط به قسمت هایی با چگالی بیشتر است و نشان دهنده بخش هایی از عالم هستند که کهکشان ها و ستاره ها آنجا متولد شده اند. به وسیله مشاهده نقشه موجود از CMB، دکتر چاری از دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا توانسته است تابش های نا متوازنی را بیابد که مربوط به پنج نقطه سرد تر از CMB هستند (همان نقاط آبی رنگ در نقشه). این نقاط پس از انفجار بزرگ (بیگ بنگ) به شدت چگال تر از سایر بخش ها بوده اند. حالا ادعا شده که این تابش ها مرتبط با برخورد عالم ما با یک جهان دیگر است.
 
این مورد، اولین نظریه ای نیست که درباره پرتو زمینه کیهانی و همچنین یافتن ارتباطات بین جهان های موازی با آن ارائه می شود و بدون شک آخرین آنها هم نخواهد بود. تا کنون دانشمندان زیادی تلاش کرده اند رابطه ای بین این دو مورد بیابند و به یک نتیجه علمی دقیق دست پیدا کنند که البته تا به حال بی نتیجه مانده است.
مرجع : سخت افزار