به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : ۹۴۲۱۵

وضعیت پرونده‌های «زنجانی»، «بقایی»، موسسه «میزان» و بازداشت‌های اخیر

گروه سياسي: سخنگوی دستگاه قضایی از افزایش شکایت‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف کشور از رسانه‌ها خبر داد و گفت: لذا توصیه ما همیشه این است که رسانه ها اگر در چارچوب قوانین عمل کنند به نفع کشور است و امیدواریم که کمتر شاهد شکایت ها باشیم.
وضعیت پرونده‌های «زنجانی»، «بقایی»، موسسه «میزان» و بازداشت‌های اخیر

 

 

 

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و هفتمین نشست خبری خود با اهالی رسانه با تسلیت شهادت امام سجاد (ع) گفت: رسانه‌ها می توانند در تعالی کشور و افزایش آگاهی مردم نقش مفیدی داشته باشند، اما به این شرط که رسالت خود را درست ایفا کنند و در چارچوب قوانین و مقررات عمل نمایند. وی با بیان اینکه نقد سازنده می تواند بسیار موثر باشد گفت: اگر از طریق رسانه تحقیر، توهین، افترا و نشر اکاذیب صورت گیرد، علاوه بر لطمه به اعتماد مردم باعث ضربه زدن به دستگاه قضایی خواهد شد.

 

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه شاهد افزایش شکایت دستگاه‌ها، نهادها و افراد حقیقی و حقوقی از رسانه‌های مختلف هستیم، خاطرنشان کرد: در واقع شاهد افزایش شکایت علیه خبرگزاری‌ها، مطبوعات و سایت‌ها بوده ایم؛ لذا توصیه ما همیشه این است که رسانه ها اگر در چارچوب قوانین عمل کنند به نفع کشور است و امیدواریم که کمتر شاهد شکایت ها باشیم.

 

دستگیری بیش از 30 قاچاقچی مواد مخدر

 

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: توقع به‌حقی از جانب مردم از دولت و قوه قضاییه وجود دارد؛ در واقع در چارچوب قوانین و مقررات با همه کسانی که به حقوق مردم و امنیت کشور تجاوز می‌کنند برخورد صورت می‌شود. سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد:‌ توقع مردم از دولت و قوه قضاییه این است که با اشرار و قاچاقچیان برخورد بازدارنده صورت گیرد؛ در واقع تلاش فراوانی صورت گرفته و انجام خواهد شد، اما از مردم نیز در این زمینه استمداد می طلبیم که به دستگاه قضایی دولت، دستگاه انتظامی و سیستم اطلاعات کمک کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: از فاصله نشست قبلی تا نشست امروز سی و چند نفر از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر با کمک دستگاه نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی دستگیر شدند و بیش از پنج هزار کیلو مواد مخدر از انواع مختلف در همین فاصله دو نشست کشف شده است. واقعیت این است که این افراد مجازات خواهند شد و در آن موقع مدعیان حقوق بشر می گویند که چرا این افراد به مجازات رسیدند.

 

سخنگوی دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: پنج هزار کیلو مواد مخدر آن هم از انواع مختلف جامعه را به کجا می رساند؟ چه تعداد خانواده را به مرز فروپاشی می کشد؟ باید گفت که دستگاه قضایی به حرف‌های مدعیان حقوق بشر گوش نمی دهد و آن‌ها را مجازات خواهد کرد.وی بیان کرد: در همین فاصله زمانی 7 نفر از افراد شرور و فراری که مزاحم نوامیس مردم بودند شناسایی شدند و در حال حاضر بازداشت هستند.

 

بازداشت افرادی که علیه امنیت ملی اقداماتی انجام دادند

 

محسنی اژه‌ای در ادامه از دستگیری سارقین مسلح در مشهد و خوزستان خبر داد و گفت: سرقت مسلحانه‌ای در مشهد و خوزستان صورت گرفته بود که با کمترین زمان ممکن عوامل آن دستگیر شدند و توصیه شده که به این پرونده هر چه سریع‌تر رسیدگی شود و در صورت اثبات جرایم این افراد به مجازاتی که مستحق آن هستند برسند. محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: افرادی که بر اساس گزارش سیستم اطلاعاتی کشور علیه امنیت ملی اقداماتی انجام داده اند شناسایی و بازداشت شده اند و پرونده آن‌ها در مرحله مقدماتی است. از بیان جزئیات بیشتر در این راستا معذورم.

 

وی تصریح کرد: در طول شش ماه اول سال 94، 251 نفر از اولیای دمی که حق قصاص داشتند و حکم بر قصاص قاتل صادر شده بود از حق خود صرف‌نظر کردند و قصاص دیگر صورت نمی گیرد، البته این غیر از مواردی است که در دادسرا اولیای‌دم رضایت دادند. همانطور که بارها گفته ایم قصاص، حق شخصی است. محسنی اژه‌ای تصریح کرد: خبری مبنی بر دستگیری چند نفر از سرشبکه های غیراخلاقی در قزوین منتشر شد که باید بگویم این خبر صحت ندارد و طی صحبتی که با دادستان قزوین داشتم این موضوع را تکذیب می‌کند. وی ادامه داد: در حال پرس و جو از فردی هستیم که چنین خبری را منتشر کرده و می خواهیم بدانیم که اصلا خبر را از کجا آورده است.

 

پرونده بقایی همچنان در مرحله تحقیقات مقدماتی است

 

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با گذشت چند ماه از بازداشت بقایی، اطرافیان وی اعلام کردند که بازداشت وی غیرقانونی است. در مورد این پرونده توضیحات لازم را ارائه دهید، گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و وی بازداشت موقت است؛ البته پرونده وی هنوز منجر به کیفرخواست نشده است.

 

وی ادامه داد: قوه قضائیه در صورتی که متوجه شود اتهامی متوجه افراد است بر اساس اسناد طرف تحت تعقیب قرار می‌گیرد و اگر ضرورت داشت که افراد بازداشت موقت شوند کار انجام می‌شود، اما اگر ضرورتی نبود، ‌قرار دیگری صادر می‌شود. تشخیص این امر بر عهده قاضی رسیدگی کننده است.

 

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: اگر قراری که صادر شد به اطلاع متهم رسید و وی اعتراض داشت، اعتراض وی در دادگاه رسیدگی می‌شود و اگر دادگاه آن را پذیرفت و گفت که الزام به قرار بازداشت نیست، دادسرا موظف است که قرار بازداشت را به قرار خفیف‌تری تبدیل کند، اما اگر دادگاه تشخیص داد که قرار بازداشت درست است، اعتراض متهم را رد می‌کند. وی درباره پرونده مذکور و اظهارنظر افراد دیگر در مورد این پرونده گفت: اگر افراد دیگری که در پرونده نیستند نسبت به آن اظهارنظری داشته باشند، بدیهی است که نظرشان صحیح نیست.

 

نیازی نیست بگوییم «ب.ز»

 

به گزارش ایسنا، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وکیل میلیاردر نفتی مدعی شده بخشی از بدهی موکلش پرداخت شده، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: در مورد پرونده بابک زنجانی تا حدودی که دادگاه در این مورد مجاز است من اسم او را می‌برم. باید بگویم که دادگاه‌هایی که علنی برگزار می‌شود در گذشته به این صورت نبود که رسانه‌ها اجازه انتشار داشته باشند، اما در قانون جدید تبصره‌ای پیش‌بینی شد و اگر چنانچه ضرورت ایجاب کرد و دادستان کل کشور تشخیص داد و از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد و رئیس دستگاه قضایی اجازه داد، می‌توانیم در حدودی مسائل را منتشر کنیم؛ لذا در این مورد چون اجازه داده شده نیازی نیست که بگوییم «ب.ز»

 

وی ادامه داد: پرونده مذکور در حال رسیدگی است و پنج جلسه دادگاه آن برگزار شد که جلسه بعدی فرداست. محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه تا این لحظه هنوز پولی واریز نشده است،‌ گفت: هم به متهم و به متهمان دیگر توصیه می‌کنم که در زمان دفاع از خود به دیگران توهین نکنند؛ چرا که این کار باعث می‌شود پرونده دیگری برای آنها در حین دفاع باز شود.

 

وی افزود: کسانی که مسائل مربوط به این موضوعات را در همان حدود منتشر می‌کنند، مواظب باشند زیرا ‌آنها گاهی می‌گردند و یک حاشیه پیدا می‌کنند و به آن می‌پردازند و باعث می‌شود که گاهی خود حاشیه همراه با حاشیه شود که باز مشکل ایجاد می‌کند؛ لذا هم از ناحیه متهم، دادستان، دادگاه و هم از ناحیه رسانه‌ها همه باید سعی کنیم که با رعایت حق و انصاف مطالب را بازگو کنیم. در این صورت مردم بیشتر آن را می‌پسندند.

 

جرایم خشن در کشور ما کاهش داشته است

 

در ادامه نشست سخنگوی قوه قضائیه، خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که دشمنی BBC با نظام بر کسی پوشیده نیست اما متأسفانه شاهدیم که این شبکه اقدام به تشکیل کانالی در تلگرام کرده و اخبار را در این کانال قرار می‌دهد، آیا عضویت در کانال مذکور جرم است؟ که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: این مواردی که از ناحیه بیگانگان در نظر گرفته می‌شود، مواردی است که آنها قصد خیر و خدمت به کشور و مردم را ندارند. یادآوری می‌کنم که امثال اینگونه شبکه‌ها و سایت‌ها که از ناحیه افراد بیگانه مثل کشورهای شناخته شده مانند انگلیس مطرح می‌شوند، قصد کمک ندارند.

 

وی ادامه داد: صرف‌نظر از اینکه برخی از مسائل در ظاهر ممکن است عناوین مجرمانه نداشته باشد اما باعث می‌شود که افراد در دام گرفتار شده و منجر به مسائل مجرمانه شود و برای آنها و خانواده‌های‌شان مشکلاتی را ایجاد کنند؛ لذا افراد از اینگونه مسائل حتما اجتناب کنند.

 

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که اطلاعات سپاه از فتنه چهارم و دستگیری جاسوس آمریکایی خبر داده، آیا تمام افراد بازداشت شده خبرنگار بوده‌اند که محسنی اژه‌ای گفت: همه افرادی که دستگیر شده‌اند خبرنگار نبوده‌اند و حتی بعضی از آنها فعالیت رسانه‌ای هم نداشته‌اند، البته بنده از این موضوع که این افراد با فردی که مدنظر شماست ارتباط داشته‌اند، خبر ندارم و به نظرم هم ارتباط مستقیمی بین آنها نبوده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دادستان البرز از دستگیری یک کلاهبردار 90 میلیاردی در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داده، آیا شما از جزئیات آن خبر دارید؟ گفت: متوجه فرد خاصی که شما گفتید نشده‌ام. البته ما در کرج پرونده کلاهبردای داریم که بعضی از افراد در این زمینه بازداشت و برخی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که ماده 36 قانون مجازات اسلامی عنوان کرده که اسامی مجرمان اقتصادی در پرونده‌های بالای 100 میلیون تومان باید رسانه‌ای شود، اما اسامی این افراد به صورت اختصاری اعلام می‌شود،‌ در این زمینه توضیحات لازم را ارائه دهید و آیا مرجع قضایی باید اسامی آنها را اعلام کند؟

 

محسنی اژه‌ای پاسخ داد: این موضوع پس از قطعیت حکم است. تفاوت قانون فعلی با قانون قبلی این است که پس از قطعیت حکم الزامی برای اعلام اسامی نبود اما اکنون قانون مطرح کرده که اسامی منتشر شود اما پس از قطعیت حکم. وی ادامه داد: پس از اینکه حکم قطعی شد طبیعتاً دستگاه قضایی و اجرای احکام باید اسامی را منتشر کند و یادآور می‌شوم که اکنون اسامی که حکم‌شان قطعی می‌شود با علامت اختصاری عنوان نمی‌شود.

 

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که نماینده معاونت راهبردی قوه قضاییه روز گذشته در جلسه‌ای مطرح کردند که جرایمی مانند تجاوز به عنف و مزاحمت نوامیس افزایش یافته در حالی که پلیس مطرح کرده این جرایم کاهش یافته است. منبع آماری قوه قضائیه در این زمینه مربوط به کجاست و آیا این جرایم کاهش یافته یا خیر. محسنی اژه‌ای گفت: سعی کنید خبرهای مربوط به این زمینه را از سخنگوی قوه قضائیه بشنوید؛ زیرا هر کسی نمی‌تواند مطلبی را مطرح کند، این موضوعات واقعاً تخصصی است.

 

وی یادآور شد: در خصوص این اتهام در بسیاری از مواقع ممکن است کسی شکایت کند ولی این شکایت در مرحله اولیه ثابت نشود. زیرا شاید در مرحله اولیه دلیلی وجود نداشته باشد و ناگفته نماند که بسیاری از این شکایت‌ها در دادسرا ثابت نمی‌شود البته اگر در دادسرا هم ثابت شود امکان دارد در دادگاه ثابت نشود. وی افزود: عددی که در این موضوع مطرح شده اصلاً صحت ندارد، چرا که ممکن است این شکایت‌ها را در یک مجموعه‌ای در قوه قضائیه خوانده باشد.

 

محسنی‌اژه‌ای با تاکید بر اینکه در جرایم خشن، ما شاهد کاهش آن هستیم، ادامه داد: در سال‌های اخیر جرایم خشن کاهش یافته، البته امکان دارد در بعضی از استان‌ها افزایش و در بعضی دیگر کاهش داشته باشد اما در مجموع ما شاهد کاهش جرایم خشن در کشور هستیم. معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: اینگونه از جرایم هر چقدر هم که باشد چه کم و چه زیاد برای کشور خوب نیست؛ زیرا نظام ما شایستگی این را دارد که هیچ خلافی در آن نداشته باشیم. بنابراین حتی یک مورد از آن هم خوب نیست. کشور ما از لحاظ امنیت اگر نگوییم نمونه است ولی حقیقتاً مثال‌زدنی است و شما می‌بینید در کشورهای همسایه یا آمریکا ناامنی چگونه است. اگر از این دید نگاه کنید وضع کشورمان بسیار خوب است ولی همین میزان جرایمی هم که هست نباید باشد و باید به صفر برسد.

 

قوه قضاییه درباره بازداشت‌های اخیر نباید موضعی داشته باشد

 

محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و هفتمین نشست خبری خود با رسانه‌ها در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت پرونده جیسون رضائیان گفت: حکم پرونده وی صادر شده، اما این که تاکنون ابلاغ شده باشد یا خیر اطلاع ندارم. ممکن است اگر به صورت رسمی ابلاغ نشده باشد وکیل مدافع وی از مفاد حکم اطلاع پیدا کرده باشد و آن را در جاهای مختلف بیان کرده باشد.

 

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد موضع قوه قضاییه در رابطه با بازداشت‌های اخیر گفت: قوه قضاییه نباید موضعی داشته باشد در واقع قوه قضاییه پرونده‌ای را که تشکیل می‌شود بر اساس ضوابط و قوانین رسیدگی می‌کند. وی ادامه داد: برای تشکیل پرونده گزارش رسمی از سیستم اطلاعاتی به دادستانی تهران ارجاع می‌شود و مانند همه پرونده‌ها بر اساس قانون پرونده تشکیل می‌شود و به آن رسیدگی می‌کنند.

 

از نظر قوه قضاییه حاشیه امنی برای هیچ رسانه‌ای وجود ندارد

 

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آخرین پیگیری‌های دستگاه قضایی در رابطه با فاجعه منا چیست؟ اظهار کرد: کارگروهی در دادستانی کل کشور با کمک وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشکیل و مطالبی مطرح شده و از لحاظ اجرایی موضوع تعقیب می‌شود که در واقع تعقیب اصلی توسط دادستان کل کشور و وزارت امور خارجه باید صورت گیرد. وی ادامه داد: دادستان کل نامه‌هایی را نوشته و وزارت امور خارجه و دولت نیز به صورت جدی در حال پیگیری ماجرا هستند. امیدواریم مدعیان حقوق بشر نسبت به این فاجعه بزرگ به دلیل وابستگی حکام سعودی به آنها نخواهند از پیگیری صرف‌نظر کنند.

 

سخنگوی دستگاه قضایی تصریح کرد: شعبه‌ای در دادسرا برای شکایت شاکیان در داخل ایران تعیین شده و تاکنون تعدای شکایت کرده‌اند و افرادی که مایل باشند نیز می‌توانند شکایت خو را ثبت کنند. سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد این که یکی از معاونین شعب بانک ملی جنوب تهران در اقدامی سازمان یافته مبلغ 840 میلیارد تومان به حساب خاصی واریز کرده و قصد داشته پس از تبدیل ارز از کشور خارج شود گفت: در رابطه با این موضوع گزارشی به وزارت اطلاعات ارجاع می‌شود و آن را پیگیری می‌کنند. به دلیل این که وزارت اطلاعات سوار بر کار بود قبل از آنکه آنها بتوانند اقدام عملی داشته باشند برخی از افراد را دستگیر می‌کنند.

 

وی ادامه داد: در واقع قبل از این که جرمی شکل بگیرد جلوی آن گرفته شده است؛ لذا جا دارد از وزارت اطلاعات به دلیل این که در کار سوار بودند کمال تشکر را داشته باشیم، البته نمی‌توان گفت که متهمین این پرونده چند نفر هستند و هنوز کیفرخواستی در این راستا صادر نشده است.

 

خبرنگاری با اشاره به ماده 96 قانون آیین دادرسی کیفری از سخنگوی دستگاه قضایی پرسید که تا زمانی که جرم متهم احراز نشده باشد طبق این قانون نباید اسمی از متهم در رسانه‌ها ذکر شود حال این که تعدادی از فعالان رسانه‌ای در چند وقت اخیر بازداشت شدند و تعدادی از رسانه‌ها نام این افراد را به صورت کامل ذکر کرده‌اند؛ در واقع برخورد دستگاه قضایی با این گونه موارد چیست؟

 

سخنگوی دستگاه قضایی گفت: از نظر قوه قضاییه هیچ رسانه‌ای حاشیه امن ندارد؛ در واقع هر موردی که مربوط به مدعی‌العموم بوده اقدامات صورت گرفته است. در طیف‌های مختلف نیز شاهد این موضوع بوده‌ایم. در رابطه با تمامی سلیقه‌ها پرونده تشکیل شده است البته گاهی شاکی خصوصی است و شکایت نمی‌کند و شکایت وظیفه‌ مدعی‌العموم نیز نیست. بنابراین این حاشیه امن تلقی نمی‌شود و اگر شکایتی صورت بگیرد حتما رسیدگی می‌شود.

 

سخنگوی دستگاه قضایی با بیان اینکه حاشیه‌ امنی از جانب قوه قضاییه برای هیچ رسانه‌ای وجود ندارد، ادامه داد: حاشیه امن بدین معنی است که اگر کسی شکایت کند بگوییم به این شکایت رسیدگی نشود، البته هر شکایتی که در رابطه با رسانه صورت بگیرد قوه قضاییه با آن برخورد می‌کند.

 

استعفای 12 نفر از قضات برای شرکت در انتخابات

 

محسنی‌اژه‌ای درباره این موضوع که آیا در پرونده رییس جمهور سابق کشورمان اتفاق تازه‌ای افتاده است؟ گفت: هیچ اتفاق خاصی در این پرونده نیفتاده است. وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اقدامات خبرنگاران نفوذی که بازداشت شده اند در چه سطحی بوده و آیا آن‌ها توانسته اند اقدامی را علیه امنیت کشور انجام دهند؟ گفت: من اطلاع دقیقی از کار این افراد ندارم، البته پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اتهام از نظر قاضی درست بوده و الا آن‌ها را بازداشت نمی کرد.

 

وی در پاسخ به سئوال مجدد خبرنگار مذکور مبنی بر اینکه آیا آن‌ها اقدامی را علیه امنیت کشور انجام داده‌اند گفت: اتهام‌شان همین است که مطرح شده و این موضوع در مرحله بعدی بررسی می‌شود. معاون اول قوه قضاییه درباره اینکه آیا دو نفر از وابستگان رئیس جمهوری دستگیر شده‌اند گفت: خیر، از نهاد ریاست جمهوری کسی دستگیر نشده است.

 

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه بابک زنجانی در دفاعیات خود مطرح کرده و گفته وزارت نفت 5/8 میلیون یورو به فرد عادی پول داده است، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم، البته باز تاکید می کنم که متهمان سعی کنند دفاعیات‌شان پایه و اساس داشته باشد. سخنگوی دستگاه قضا درباره اینکه نظارت قوه قضاییه به چه نحو است و آیا تخلفی در دولت یازدهم صورت گرفته است؟ گفت: اینکه قوه قضاییه مستقل است، اصل قانون اساسی است و آیت الله آملی لاریجانی نیز فرموده اند قوه قضاییه مستقل است و این طور نیست که ما هیچ ارتباطی با سایر قوا نداشته باشیم. در واقع تعاملی که باید باشد،‌ وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور سازمان های وابسته به قوه قضاییه هستند گفت: سازمان بازرسی، قانون مفصلی دارد و می تواند بر همه دستگاه های اجرایی و حتی دستگاه های اداری قوه قضاییه نظارت کند. این سازمان در دولت یازدهم مرتبا گزارش می‌دهد و اگر جرمی واقع شده باشد آن را به قوه قضاییه می فرستند و اگر هم جرمی واقع نشده و تخلفی صورت گرفته باشد آن را به قوه مجریه جهت اصلاح می فرستد.

 

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: دیوان عدالت اداری نیز وظایفش در قانون آمده و اگر دستگاه های اجرایی غیر دولتی که مشمول قانون دیوان عدالت اداری هستند مصوبه ای خلاف قانون داشته باشند و کسی آن را اعلام کند، یکی از وظایفش این است که آن مصوبه را ابطال کند. وی درباره این موضوع که روابط عمومی بهزیستی کشور اعلام کرده مرکز بهزیستی معلولین در کرج در پرونده آزار و اذیب معلولین تبرئه شده است آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: در مورد این پرونده برای دو نفر کیفرخواست صادر شده اما هنوز حکم صادر نشده است؛ زیرا پرونده باید در دادگاه رسیدگی شود.

 

محسنی اژه‌ای درباره اینکه چه تعداد از قضات و کارمندان قوه قضاییه برای شرکت در انتخابات آینده مجلس، استعفا داده اند گفت: از قضات 12 نفر برای این انتخابات استعفا داده اند و آماری از کارمندان قوه در این زمینه ندارم. خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که فرد یا افرادی که در تشکیلات دولتی شاغل بودند و اکنون در مراکز خصوصی فعالیت دارند، در مصاحبه ای که اخیرا انجام داده اند به یکی از مقامات عالی رتبه مطالبی را نسبت داده اند و حتی خبرنگار رسانه ما را که اخبار آن را منتشر کرده، تهدید کرده اند. آیا در این زمینه اعلام جرمی به دست شما رسیده است که محسنی اژه ای گفت: هنوز به دست من چیزی در این زمینه نرسیده است، البته هیچ کس قصد توهین به دیگران را ندارد و اگر کسی توهین کرد موارد آن در قانون پیش بینی شده که اگر شاکی خصوصی هم نداشته باشد، مدعی عموم می تواند وارد مساله شود. وی یادآور شد:‌ اگر خبرنگار شما را تهدید کرده باشند کار صحیح انجام نداده اند و این موضوع قابل پیگرد است.

 

قوه قضاییه دستوری مبنی بر عدم رسیدگی به پرونده «میزان» نداده است

 

بر اساس این گزارش، خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که در رابطه با پرونده موسسه میزان مطالبی از قبیل اینکه برخی از قضات در این پرونده تخلف داشتند و اینکه قوه قضاییه دستور داده به این پرونده رسیدگی نکنند مطرح شده است که محسنی‌اژه‌ای گفت: در رابطه با قسمت آخر سئوال‌تان باید بگویم که هیچ دستوری از سوی قوه قضاییه مبنی بر عدم رسیدگی به این پرونده داده نشده است.

 

وی ادامه داد: یعنی چی که قضات تخلفی داشتند؟ سوالتان مبهم است. قوه قضاییه نسبت به موسسات غیر مجاز حساسیت داشته و دارد و قطعا با این گونه موضوعات برخورد می‌کند. در رابطه با همین پرونده 8 نفر بازداشت موقت هستند. یکی از اهداف مهم قوه قضاییه این است که حقی از مردم ضایع نشود و افراد به چیزی که از دست داده‌اند برسند. خبرنگاری درباره‌ آخرین وضعیت پرونده کرسنت از سخنگوی دستگاه قضایی سئوال کرد که وی در پاسخ گفت: مدت زمان طولانی از تشکیل این پرونده می‌گذرد و دیوان عالی کشور آن را مشمول مرور زمان دانست. به این رأی دیوان اعتراض شد و درخواست اعمال ماده 18 شد، درخواست اعمال ماده 18 پذیرفته شد.

 

وی ادامه داد: حکمی که قبلاً دادگاه در این پرونده صادر کرده بود به قوت خود باقی ماند و مجدداً درخواست رسیدگی فوق‌العاده طبق ماده 477 آیین دادرسی کیفری که همان درخواست اعمال ماده 18 است ارائه شد که باید ببینیم در مسیر مراحل اداری به کجا می‌رسد.

 

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر افزایش ورود مواد مخدر به زندانها گفت: متأسفانه بخشی از این افراد واقعاً به شکل پیچیده‌ای مواد را وارد زندان می‌کنند و اگر سیستم اسکن وجود داشته باشد، همه افراد کنترل می‌شوند و یقیناً این مساله کاهش پیدا می‌کند، اما چون بودجه لازم برای تجهیز همه زندانها و بازداشتگاه‌ها وجود ندارد، ما همچنان شاهد ورود مواد مخدر هستیم. چندین بار از ستاد مبارزه با مواد مخدر خواسته شده که بخشی از وجوه خود را برای تجهیز زندانها اختصاص دهند که البته کمک هم کرده‌اند اما کافی نبوده است.

 

سخنگوی دستگاه قضایی با بیان مثالی ادامه داد: مشاهده کرده‌ایم زندانی گاهی 700 تا 800 گرم و حتی یک مورد یک کیلو و 100 گرم مواد بلعیده بود. حالا هر چقدر هم بازرسی بدنی کنند چون در شکم آن فرد قرار دارد بدون دستگاه اسکنر قادر به کشف نخواهند بود. البته این آمار مربوط به زمانی است که در سمت دادستان کل خدمت می‌کردم. گاهی حتی ممکن است مأمور خاطی وجود داشته باشد که باید با آن برخورد شود.

 

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: گاهی هم برخی از خانواده ها هستند که به جای کمک به زندانی در پوشش ملاقات حضوری به آنها مواد مخدر می‌رسانند. در هر صورت این امری ناپسندی است و امیدواریم با کمک نیروی انتظامی، سازمان زندانها، دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر، میزان ورودی مواد را به داخل زندان کاهش دهیم.

 

مردم از قوه قضاییه مایوس نیستند

 

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری با اهالی رسانه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه رئیس بانک مرکزی گفته تعدادی از نمایندگان مجلس به دنبال خرید و فروش موسسه میزان بودند و اگر این طور است آیا از سوی قوه قضاییه اقدامی صورت خواهد گرفت گفت:‌ از مطلبی که شما بیان کردید اطلاع ندارم و اگر این گونه باشد آن را پیگیری خواهم کرد.

 

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوالی درباره پرونده کرسنت گفت: همانطور که اعلام کردم متهمان مجدداً درخواست رسیدگی فوق‌العاده داده‌اند که باید ببینیم در مسیر اداری به کجا می‌رسد. وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه برنامه‌های مهم قوه قضاییه در رابطه با برنامه ششم توسعه چیست؟ گفت: برنامه را دولت باید انجام دهد، قوه قضاییه نیز در آن نقش خواهد داشت و نقطه نظرات خود را ارائه خواهد داد. در حال حاضر کارگروهی برای تعیین نقطه نظرها تشکیل شده، اما باید گفت که شاید الان برای اعلام برنامه زود باشد.

 

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه قضایی در رابطه با دستاوردهای سفر استانی رئیس دستگاه قضا به استان مازندران پرسید که وی گفت: یکی از اهداف سفرهای استانی سرکشی از نزدیک به همه حوزه‌های قضایی بود در واقع ملاقات از نزدیک و سرکشی از دستگاهها بسیار مفید است و تا جایی که ممکن است در این سفرهای استانی مسائل را بررسی و آنها را رفع خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: مواجهه چهره به چهره با مردم یکی از اهداف ما در سفرهای استانی است. بازدید از زندان‌ها ، فضای دادگستری، فضای سبز و فضای پزشکی قانونی بسیار خوب است و باید گفت که ما در برخی از زمینه‌ها مشکلات بسیار جدی از لحاظ بودجه داریم. سخنگوی دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: بارها اعلام کرده‌ایم آنجایی که دولت بخواهد به مردم کمک کند قوه قضاییه پشت دولت می‌ایستد، برای مثال دولت به مردم قول داده که بعد از توافق برجام به اقتصاد مردم کمک شود. ما نیز در این راستا به دولت کمک خواهیم کرد.

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اظهارات امروز رئیس‌جمهور در نمایشگاه مطبوعات درباره‌ قوه قضائیه، اظهار کرد: من هنوز سخنرانی ایشان را نخوانده‌ام تا بتوانم دقیق نظر دهم، اما اگر نقدی به قوه قضاییه وارد است، باید گفت ما همواره از نقد سازنده استقبال می‌کنیم؛ چرا که اگر نقد وجود نداشته باشد، خود سازمان‌ها بیش‌تر از مردم متضرر می‌شوند، اما نقد غیر از تخریب، توهین و افتراست. اگر به گفته شما رئیس‌جمهور گفته‌اند که مردم از قوه قضائیه مأیوس نشوند، باید بگویم مردم از قوه قضائیه مأیوس نیستند و این حجم پرونده‌های ورودی و مراجعات به قوه قضاییه شاهد سخنان من است.

 

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: برخی به واسطه ارتباط با برخی مقامات به دنبال حاشیه امن هستند، ولی قطعاً حاشیه امنی نخواهند داشت و قوه قضاییه در رابطه با تخلفات بدون در نظر گرفتن حاشیه امن برخورد می‌کند. سخنگوی دستگاه قضایی با بیان اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم نسبت به رفتار بدون تبعیض قوه قضائیه به دانه‌درشت‌ها نظر خوبی دارند؛ اظهار کرد: چرا که داشتن پول زیاد و وابستگی به مقامات بالا یا دولت قوه قضائیه را از این موضوع باز نداشت.

 

خبرنگاری سئوال خود را این گونه مطرح کرد که مدیرکل محیط زیست مازندران از حکم بازداشت برخی از شهرداران مناطق مازندران خبر داده است، چرا که زباله‌ها و پسماندهالی شمالی کشور در جنگل‌ها مدفون شده و وضعیت نامناسب را رقم زده است آیا این مطلب صحت دارد؟ محسنی‌اژه‌ای گفت: بین جرم و یک کار غیرصحیح فرق وجود دارد، همه باید برای سلامت محیط زیست تلاش کنیم. من در سفر به آمل هم صراحتاً قول دادم که هر کمکی در این زمینه از دست قوه قضائیه بربیاید انجام می‌دهیم، اما اگر قرار باشد برای جمع‌آوری زباله‌ها دستگاهی خریداری کنند و یا بودجه‌ای در نظر گرفته شود، دیگر کار قوه قضائیه نیست. محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: اگر کسی جرمی را مرتکب شود، ما ورود می‌کنیم، ضمن اینکه اگر حکم بازداشت صادر شود، قطعاً اجرا خواهد شد.