به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۴ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۹۴۵۸۴

درمان نقص ژنتیکی با سلول‌هابندناف

گروه علمی: نخستین کودک در چین و شاید در جهان که بجای پیوند رایج مغز استخوان برای مبارزه با یک نقص نادر ژنتیکی از طریق بند ناف، سلول‌های خون را دریافت کرده بود، بزودی از بیمارستان مرخص خواهد شد.
درمان نقص ژنتیکی با سلول‌هابندناف
این کودک در روز 31 ژوئیه در بیمارستان کودکان دانشگاه فودان در شانگهای در سن شش ماهگی، سلول‌های بنیادی خون بند ناف دریافت کرده بود.
 ژائو جیاشین که اکنون 10 ماه و نیمه است، طی چند روز آینده به خانه خود باز خواهد گشت.  ژای شیاوون، رییس دپارتمان خون‌شناسی بیمارستان اظهار کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از خون بند ناف برای بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده با نقص IL-10 RA که این دختر بچه به آن ابتلا شد، در کل جهان گزارش نشده است. بیشتر گزارش‌ها در مورد درمان بیماری از طریق پیوند مغز استخوان بوده است.
 
سلول‌های بنیادی سازنده خون بسیاری در خون بند ناف وجود دارد و به گفته پزشکان، برای درمان نقایص ایمنی و بیماری‌های خونی بدخیم بسیار ارزشمند هستند.  اکنون ژائو دیگر نیازی به دریافت مواد غذایی خود از طریق تزریق نداشته و می‌تواند هر دو ساعت یکبار 60 میلی‌لیتر شیر خشک بخورد.  زمانی که این کودک یک ماهه بود، دچار اسهال شدید همراه با تب، حالت تهوع و التهاب شد. وی بعدها با بیماری التهابی روده ناشی از یک نقص ژنتیکی تشخیص داده شد.
 
تنها درمان، سلول‌های بنیادی خون بندناف برای جبران نقص‌ها و کنترل بیماری بود و خوشبختانه بیمارستان توانست خون مطابق را برای این کودک در بانک خون بند ناف شانگهای پیدا کند.  آزمایشات خون پس از پیوند نشان داد که 98.6 درصد سلول‌های بنیادی انتقال یافته، عملکردی هستند و ژنهای دچار نقصان اولیه به شکل عادی برگشتند. این کودک همچنین از مرحله رد سیستم ایمنی به سلامت گذر کرد.
مرجع : ایسنا