به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۷ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۹۴۸۰۸

چرا دست‌ها و پاهای انسان ۱۰ انگشت دارند؟

گروه علمی: همه ما اهمیت انگشت شست را می‌دانیم؛ بدون انگشت شست که در واقع پنجمین انگشت دست است، به طرز خنده داری در کارهایی ساده مانند باز کردن درب بطری، دست دادن، یا گرفتن فرمان دوچرخه و موتور با مشکل روبرو می‌شویم! آیا تاکنون به نقش انگشت شست دقت کرده‌اید؟
چرا دست‌ها و پاهای انسان ۱۰ انگشت دارند؟
 چرا ما ۱۰ انگشت دست و ۱۰ انگشت پا داریم؟ یک دلیل می‌تواند حفظ تعادل باشد؛ معلوم است که اگر در یک پا شش انگشت و در پای دیگر چهار انگشت داشته باشیم، راه رفتن خوشایند نخواهد بود؛ در حالی که هنوز هم بر سر چرایی تعداد انگشتان دست و پا بحث وجود دارد، دانشمندان، ایده‌های مختلفی در مورد آن مطرح می‌کنند و یکی از ساده‌ترین و شناخته شده‌ترین آن‌ها قانون Limb است که توسط یک نوروبیولوژیست نظریه‌پرداز به نام Mark Chengizi مطرح می‌شود و با یک فرمول ریاضی می‌گوید که یک حشره یا یک جانور، به چند اندام، با توجه به طول اندام‌ها نیاز دارد.
 
قانون Limb، در مورد انگشت‌های دست و پا چه کاربردی دارد؟ بنا بر ادعای این قانون، انگشتان دست‌ها و پاها باید به عنوان اندام‌های آن‌ها در نظر گرفته شوند؛ ما به تعداد کافی و نه بیش‌ از اندازه، برای انجام کارهای خاصی نظیر مشت کردن، گرفتن اشیا و…نیاز داریم و معلوم می‌شود که تعداد درست برای انگشتان هر دست انسان ۵ عدد است؛ به هر حال گفتن این موضوع خیلی ساده بود، چون تقریبا همه انسان ها با این تعداد انگشتان به دنیا می‌آیند!
 
برخی از کودکان با انگشت‌های بیشتری به دنیا می‌آیند و البته انگشتان اضافی اغلب توسط جراحی برداشته می‌شود، پس ۱۰ انگشتی بودن انسان همیشه ثابت نیست. دانشمندان هرچند به خوبی متقاعد شده‌اند که ۱۰عدد خوبی برای تعداد انگشتان دست و پا است، در این مورد همه انسان‌ها اینچنین نیستند، اما اضافه شدن ششمین انگشت به هر دست یا پا، عملکرد بهتر را -که یکی از مبانی تغییرات تکاملی است- موجب نمی‌شود. ما برای به دست گرفتن چیزی، به شش انگشت نیازی نداریم و انگشت ششم، مشت کردن دست را با اشکال روبرو می‌کند. انگشت‌های روبوتیک که به عنوان پروتز مورد استفاده قرار می‌گیرند، به تعداد ۲، ۳ یا ۴ عدد کافی هستند و معمولا هیچ‌وقت تعداد آن‌ها به ۵ نمی‌رسد و این ابهام را که «چرا انسان در هر دست خود دقیقا ۵ انگشت دارد؟» بیشتر می‌کنند.
مرجع : آی تی رسان