به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۹ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۹۴۹۲۰

کودکان هم در معرض تهدید کبد چرب

گروه جامعه: 50 درصد کودکان و نوجوانان در معرض بیماری‌های خطرناک و مرگبار کبد هستند.
کودکان هم در معرض تهدید کبد چرب
محمود اسحاق حسینی متخصص گوارش  با اشاره به اینکه 50 درصد نوجوانان ایرانی افزایش وزن دارند و در خطر ابتلا به بیماری‌های کبد هستند، اظهار کرد: بیماری‌های کبد به ویژه چربی کبد در سنین کودکی و نوجوانی به مراتب خطرناک‌تر از سنین دیگر است. متأسفانه 50 درصد کودکان و نوجوانان ایرانی افزایش وزن دارند و در خط ابتلا به بیماری‌های کبد هستند.
 وی افزود: 5 درصد کبد به وسیله سلول‌های چربی احاطه شه است، هرچه درصد چربی کبد بیشتر باشد رسوب چربی بیشتر می‌شود و رسوب کبد باعث از بین رفتن بافت کبد و در نتیجه مرگ آن می‌شود. در بسیاری مواقع این عامل باعث جداسازی و پیوند کبد می‌شود.
 
اسحاق حسینی تصریح کرد: بیش از 20 میلیون تن در ایران به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند و بسیاری از بیماری خود اطلاع ندارند زیرا تشخیص و بروز علائم آن به طور اتفاقی است. این متخصص گوارش تأکید کرد: هرچه BMI بیشتر باشد بیماری‌های کبدی جدی‌تر است. اگر BMI با تراز 25 تا 30 باشد فرد دچار چاقی مفرط و اگر از 40 بالاتر باشد، دچار چاقی مرگبار می‌شود. خطر بروز بیماری‌های کبد در کودکان، نوجوانان و سالمندان به مراتب خطرناک‌تر از افراد دیگر است.روند صعودی بیماری‌های کبد آنچنان زیاد است که در دو دهه آینده مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.
 
وی توصیه کرد: درمان بیماری‌های کبد زمان مشخصی ندارد، هر زمانی که این بیماری آشکار و مشخص شد باید بلافاصله درمان آغاز شود.  اسحاق حسینی در پایان گفت: کنترل و تنظیم رژیم غذایی، کاهش وزن، کاهش چربی و قند خون، پیشگیری از رسوب‌های چرب در کبد، پرهیز از خوردن غذاهای چرب و فست‌فودها، استفاده از غذاهای سنتی، ورزش، فاصله از کم تحرکی و توجه به زندگی آپارتمان نشینی، پرهیز از خوردن شیرینی‌های چرب و تر و... می‌ تواند از بروز بیماری‌های کبد جلوگیری کند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران