به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ ساعت ۲۱:۰۵
کد مطلب : ۹۵۵۵۲
نظر مردم جهان درباره داعش چیست؟

مسلمانان و غیرمسلمانان از داعش متنفرند

گروه بین الملل: بر اساس یک پژوهش‌، گروه تروریستی داعش تقریبا به طور جهانی مورد نفرت مردم اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان قرار دارد.
مسلمانان و غیرمسلمانان از داعش متنفرند
یک نظرسنجی جدید نشان داده است داعش تقریبا مورد نفرت سراسری در خاورمیانه، آسیا و آفریقا حتی در کشورهای دارای اکثریت مسلمان است بر خلاف لفاظی‌هایی که در خصوص هم ذات پنداری مسلمانان در انگلیس و دیگر نقاط جهان با این گروه تروریستی مطرح می‌شوند، پژوهشی که از جانب "مرکز پژوهش پیو" صورت گرفته نشان داده که در 11 کشور و منطقه‌ای که هدف این پژوهش قرار گرفتند تقریبا هیچ حمایتی از داعش وجود ندارد.براساس این نظرسنجی در لبنان که اخیرا شاهد کشته شدن 43 تن در حمله تروریستی منسوب به داعش در جنوب بیروت بود، 99 درصد پاسخگویان گفتند دیدگاه "بسیار مخالف" با گروه داعش دارند و در عین حال 94 درصد اسرائیلی‌ها و 89 درصد اردنی‌ها نیز در این نظرسنجی همین پاسخ را دادند.

در عین حال در اراضی فلسطینی نیز 84 درصد از مردم دیدگاهی منفی درباره داعش داشتند که شامل 92 درصد مخالفت با داعش در نوار غزه و 79 درصد مخالفت با این گروه در کرانه باختری بوده است.کریس دویل، مدیر شورای تفاهم اعراب-انگلیس به ایندیپندنت تصریح کرد که چنین نتیجه‌ای شگفت‌انگیز نیست.من فکر می‌کنم این نظرسنجی نشان می‌دهد که داعش به عنوان یک تهدید علیه سراسر جهان عرب تلقی می‌شود. هر چه که باشد مسلمانان قربانیان اصلی اقدامات داعش بوده‌اند همانطور که در مورد القاعده نیز این گونه بود. پاسخگویان همچنین می‌دانند که داعش با اقداماتش تلاش دارد تا جهان غیرمسلمان را در مقابل آنها قرار دهد.

دویل افزود، با وجود آن که همه مناطق هدف این نظرسنجی تجربه گروه‌های افراطگرا را داشته‌اند اما لبنان به طور ویژه نگران خشونت‌ها در همسایگی این کشور در سوریه است.اگر چه در این نظرسنجی در هیچ کشوری بیش از 15 درصد از پاسخگویان حمایت خود را از داعش اعلام نکردند اما در پاکستان نتایج کمی متفاوت‌تر بوده است.اکثر پاسخگویان در پاکستان معادل 62 درصد گفتند، نمی‌دانند چه احساسی درباره داعش دارند و تقریبا یک سوم نیز گفتند که دیدگاهی منفی درباره این گروه دارند و حدود 9 درصد نیز گفتند که تفکر مثبتی درباره این گروه تروریستی دارند. به گفته دویل، این که اکثر پاکستانی‌ها گزینه "نمی‌دانم" را انتخاب کردند نشان‌دهنده اکراه آنها برای پاسخ دادن به سوال بوده است.
مرجع : ایسنا