به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۹ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۹۵۶۶۹

تشخیص بیماری‌ قلبی‌با‌بررسی چشم‌

گروه علمی:نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد مشکلات بینایی گاهی تنها علامتی هستند که نشان می‌دهند سیستم قلبی عروقی یک فرد وضعیت خوبی ندارد.
تشخیص بیماری‌ قلبی‌با‌بررسی چشم‌
این نتایج از بررسی یک مورد خاص در یونان حاصل شده است و به نظر می‌رسد از این پس کاربرد زیادی در علم تشخیص بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشد.
در این مورد، مردی 77 ساله سه بار دچار تاری دید در چشم راستش شد در حالی که بعد از هر بار تاری دید، بینایی‌اش به حالت عادی برمی‌گشت. مرد با نگرانی از این مشکل به درمانگاه چشم پزشکی در بیمارستانی محلی رفت.  معاینه چشم مشخص کرد که بینایی مرد مشکلی ندارد و فشار داخل چشم نیز طبیعی است، اما زمانی که پزشک به چشم مرد و به خصوص مردمک چشمش از نزدیک نگاه کرد مشخص شد که یک لخته خون جریان خون او را در شاخه‌ای از عروق شبکیه مسدود کرده است.
 
دکترلیاس جوگالاس، استادیار چشم پزشکی در دانشگاه ملی کاپودیسترین در این باره می‌گوید که این لخته‌های خونی از کلسترول و پلاکت‌های خونی ساخته می‌شوند و در مورد این بیمار، لخته خون از شریان اصلی که خون را به سر و گردن می‌رساند آمده است. این لخته خون بسیار کوچک به شدت سلامتی را تهدید می‌کند و افراد با چنین لخته‌ای در شریان مرکزی شبکیه چشم در معرض خطر سکته مغزی جدی هستند.
 
بررسی چشم‌ها راه ساده‌ای برای پزشکان است تا به کمک آن به معاینه سیستم قلبی عروقی و شبکه رگ‌های خونی بدن که شامل سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌هاست، بپردازند. به ندرت پیش می‌آید مشکلات عروقی که در قسمت‌های دیگر بدن وجود دارد، در رگ‌های خونی چشم دیده نشود بنابراین هر گونه تاری دید موقتی نباید نادیده گرفته شود.  چشم‌ها می‌توانند سلامتی کل بدن فرد را به راحتی نشان دهند و به این ترتیب ملاقات با یک چشم پزشک اولین قدم در تشخیص بیماری‌های جدی است.
مرجع : ایسنا