کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر اقتصاد:

تورم در دی‌ماه تک رقمی می‌شود

ایسنا , 14 آذر 1394 ساعت 16:42

گروه اقتصادی: وزیر اقتصاد از حذف مالیات بر ارزش افزوده صنعت بیمه در اصلاحیه قانون خبر داد و گفت: به رغم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی صنعت بیمه هنوز با شرایط رقابتی فاصله دارد.


علی طیب‌نیا در بیست و دومین همایش بیمه و توسعه با بیان اینکه منابع مالی که در صنعت بیمه تجهیز می‌شود به رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه کمک می‌کند، اظهار داشت: مدیریت صحیح صنعت بیمه می‌تواند امنیت لازم برای فعالیت‌های اقتصادی و رفاه اجتماعی به وجود بیاورد و اگر مقایسه‌ای بین رشد صنعت بیمه در ایران و سایر کشورها داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که با وجود رشد صنعت در سال‌های اخیر هنوز با مقیاس‌های جهانی فاصله داریم.

 
وی ادامه داد: شاخص بیمه‌های زندگی در ایران 0.2 درصد و در جهان 3.7 درصد است، علائم عدم توسعه صنعت بیمه در کشور است، اما نکته دیگری که می‌توان استنباط کرد این است که ظرفیت‌های زیادی پیش روی صنعت بیمه ایران وجود دارد و در صورت بکارگیری مناسب ظرفیت‌ها می‌توانیم رشد قابل توجهی در صنعت بیمه بوجود آوریم.
 
به گفته وی باید بیمه طرح‌های عمرانی، تسهیلات بانکی و طرح‌های نفتی انجام شود که با این کار در مدت کوتاهی سهم صنعت بیمه از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت.طیب‌نیا با اشاره به چالش‌های صنعت بیمه گفت: اولین چالش پیچیدگی‌های بازار از وضعیت انحصار به وضعیت رقابتی است. با اجرای سیاستهای اصل 44 قدم‌های بزرگی برای رفع انحصار برداشته شد و چندین شرکت بیمه دولتی به بخش خصوصی واگذار شد اما هنوز با شرایط رقابتی فاصله داریم.
 
وی با بیان اینکه در شرایط رقابتی خدمات ارزان ارائه می‌شود، افزود: بیمه مرکزی قرار بود و قرار است فعالیت‌های تصدی‌گری فاصله بگیرد. اگرچه قدم‌های موثری در این سالها برداشته شده اما همچنان باید اقداماتی برای رسیدن بیمه مرکزی به جایگاه اصلی خود انجام شود.وزیر اقتصاد همچنین به بیمه ایران اشاره کرد و گفت: این شرکت هنوز نتوانسته در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد. اگر قرار است این شرکت دولتی بماند باید در حوزه‌هایی متمرکز شود که سایر حوزه‌های خصوصی تمایلی به فعالیت در آن بخش ندارند.
 
به گفته طیب‌نیا اصلاحات در 3 رکن نهاد ناظر، شرکت بیمه دولتی و شرکت‌های خصوصی باید به گونه‌ای طراحی شود که شاهد بازار رقابتی کارآمد در صنعت بیمه باشیم.وزیر اقتصاد یکی از دلایل پایین بودن سهم بیمه‌های زندگی از پرتفوی صنعت بیمه را تورم بالا در سال‌های گذشته دانست و تصریح کرد: همانطور که تورم چیزی جز زیان برای اقتصاد ندارد، برای صنعت بیمه هم زیان‌بار بوده است طوریکه آثار مثبت بیمه زندگی در تورم از بین می‌رود.
 
وی با اشاره به روند نزولی نرخ تورم در 2 سال اخیر، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه و حداکثر دی‌ماه تک رقمی خواهد شد و این شرایط یکی از موانع توسعه بیمه‌های زندگی را رفع می‌کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی دیگر از چالش‌های صنعت بیمه را پرداخت مالیات و عوارض دانست و گفت: متاسفانه نه تنها در صنعت بیمه مالیات بخصوص مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود بلکه عوارض متعددی مازاد بر مالیات هم اخذ می‌شود به طوری که حدود 40 درصد درآمد حق بیمه‌ها به عنوان مالیات پرداخت می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه باید به سمت حذف مالیات و مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه برویم، گفت: لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده به مجلس تقدیم شده است که در آن حذف مالیات شرکت‌های بیمه قید شده است. طیب‌نیا گفت: حذف این موارد کمک قابل توجهی برای شرکت‌های بیمه قید شده است. حذف این عوارض کمک قابل توجهی به کاهش بهای خدمات شرکت‌های بیمه خواهد کرد.


کد مطلب: 95941

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/95941/تورم-دی-ماه-تک-رقمی-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir