به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۹۶۰۳۷

پلیمری که بازیافت می شود!

گروه علمی:محققان موفق به تولید نوعی پلیمر زیستی شده اند که به طور کامل قابل بازیافت است.
پلیمری که بازیافت می شود!
این پلیمر زیستی توسط یکی از محققان دانشگاه «کلورادو» به نام «یوگن چن» از یک «مونومر خاص» موسوم به «Gamma-butyrolactone» یا به اختصار «GBL» تولید شده که اغلب دانشمندان تصور می کردند قابلیت تبدیل به پلیمر را ندارد.
 این مونومر به صورت مایعی شفاف است که معمولا به عنوان شوینده یا چسب مورد استفاده قرار می گیرد.  در علم شیمی، مونومرها موادی هستند که از مولکول های واحد تشکیل شده اند و می توانند به یکدیگر بپیوندند تا مولکول های بزرگتری موسوم به پلیمر را تشکیل دهند.
 
«چن» با کمک یکی از همکاران خود توانست با تغییر شرایط تولید و کاتالیزور مورد استفاده، چندین روش مختلف را برای تولید پلیمر زیستی از «GBL» بیابد.  آنها پلیمر تولید شده را «polyGBL» نامیدند. ساختار این پلیمر بسیار شبیه به نوعی پلیمر زیستی موسوم به «P4HB» است که از نوعی باکتری به دست می آید و برای ساخت نوعی پلاستیک قابل بازیافت به کار می رود.با توجه به این که هزینه تولید «polyGBL» بسیار کمتر از «P4HB» است انتظار می رود به زودی جایگزین آن شود.
 
ویژگی منحصر به فرد «polyGBL» این است که محققان یک واکنش گرمایی برای معکوس کردن فرآیند تولید آن یافته اند و می توانند «polyGBL» را به شکل مونومری که ماده اولیه تولید پلیمر بوده است باز گردانند. به همین علت کارآیی «polyGBL» بسیار بیشتر از پلاستیک های دوستدار محیط زیست است که صرفا در طبیعت تجزیه و بازیافت می شوند.  این تحقیقات راه را برای تولید اشیای پلاستیکی هموار می کند که نه تنها عاری از مشتقات نفت هستند بلکه با استفاده از حرارت به سادگی بازیافت می شوند.
مرجع : جام جم آنلاین