به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۳۲
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۲ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۹۶۴۴۷

زنان عربستانی رای دادند+تصاویر

گروه عکس: رای اولین بار در عربستان سعودی یک کاندیدای زن در این کشور موفق شده است تا با پیروزی در انتخابات، یک کرسی شورای محلی را به خود اختصاص دهد.
زنان عربستانی رای دادند+تصاویر
به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ بر اساس گزارش کمیسیون انتخاباتی عربستان، «سلما بنت حزاب العتیبی» توانسته است در استان مکه به پیروزی برسد. مارش آرا در این انتخابات که روز گذشته (شنبه ۱۲ آذر) انجام گرفت هنوز ادامه دارد. این اولین انتخابات عربستان سعودی بود که برای نخستین‌بار با حضور نامزدان زن برگزار شد.

با انجام این انتخابات علاوه بر حق رأی دادن، شهروندان زن عربستان توانستند برای اولین بار به عنوان نامزد هم در انتخابات شوراهای محلی در سراسر این کشور شرکت کنند. حدود هزار زن در این انتخابات نامزد شده بودند. تعداد کاندیداهای مرد در این انتخابات به شش هزار نفر می‌رسید.

طبق اعلام رسانه‌های حاضر در حوزه‌های رأی‌گیری در ریاض، مشارکت در رأی‌گیری پایین بود، اما شور و هیجان در بعضی زنان رأی‌دهنده کاملا مشهود بود. آن‌ها این انتخابات را گامی نمادین برای آغاز اصلاحات بعدی می‌دانستند.

با وجود این گروهی دیگر از زنان عربستان شرکت در این انتخابات را تحریم کردند چرا که اجازه حضور زنان در آن را اقدامی محدود و گزینشی از سوی حکومت در واکنش به انتقادهای غربی‌ها می‌دانند. آن‌ها می‌گویند باید حقوق دیگر زنان هم مورد توجه قرار بگیرد. منتقدان اعلام کردند محدودیت‌ها فرایند ثبت نام در این انتخابات را برای نامزدهای زن و نیز رأی دهندگان زن بسیار دشوار کرد.

در جریان مبارزات انتخاباتی محدودیت‌هایی برای زنان وضع شده بود از جمله اینکه نامزدهای زن حق صحبت رودررو با رأی‌دهندگان مرد را نداشتند. زنان عربستان سعودی همچنان با محدودیت‌هایی همچون نداشتن حق رانندگی روبه‌رو هستند.