به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۳ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۹۶۴۸۷
گزارشی دردناک از وضعیت پناهجویان در یونان

عكس پناهجوی خردسال ایرانی بر روی جلد نشریات اروپایی

عكس پناهجوی خردسال ایرانی بر روی جلد نشریات اروپایی
گروه جامعه: روزنامه گاردین" با اشاره به تصویر منتشر شده از یک دختر پناهجوی خردسال ایرانی بر روی جلد اکثر نشریات اروپایی می نویسد: "او هشت ساله است و تب دارد. کاپشن نازک صورتی رنگ پوشیده و چهره ای رنگ پریده دارد. ساعت ها خسته و بی حال بر روی نیمکت نشسته است. پدر و مادرش با دقت به دستورالعمل های پزشک درباره دارو و میزان و ساعت آن گوش می دهند".

به گزارش سايت خردادنيوز، گاردین در ادامه می افزاید: "شاید در جایی دیگر، در زمانی دیگر و در شهری دیگر این کودک بیمار به خانه برده می شد و در رختخوابی با نوشیدنی های گرم مورد مراقبت قرار می گرفت. اما امنه اکنون خانه و سرپناهی ندارد. او امشب را در پتویی اهدایی بر روی طبقه ای بتونی از قسمت تکواندو ورزشگاه اتن می گذراند. ساختمانی که نشانی از غرور برگزاری بازی های المپیک یونان در سال 2004 میلادی است. این هفته، هوا سرد است و پناهجویان روزگاری سخنی را می گذرانند".

گاردین در ادامه اشاره می کند که امنه یک برادر بزرگتر نیز دارد که 14 ساله است. آنان نیز مانند 2.300 پناهجوی دیگر در طول چند روز گذشته به اتوبوس به دو استادیوم ورزشی انتقال داده شده اند و هم چنین عده ای به یک انبار در آتن برده شده اند. پس از بسته شدن مرزهای اروپایی آنان منتظر و امیدوار به گشایش مرز مقدونیه یک مسیر کلیدی راهی شدن پناهجویان به سوی شمال اروپا بوده اند.

گاردین اشاره می کند تصمیم اخیر دولت مقدونیه برای دولت یونان نیز مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. پدر آمنه به خبرنگار "گاردین" می گوید:"من نمی توانم به ایران بازگردم خانواده ام با من تماس گرفتند و گفتند که بازگشت من ناممکن است. من نمی توانم از یونان به جایی بروم. می ترسم و نمی دانم در اینده چه رخ خواهد داد"؟

او میزان کمی یورو در می اورد و پزشکان به آرامی از او می خواهند که پول را را از دیدگان سایر پناهجویان دور نگه دارد چرا که استادیوم یونان مکانی امن نیست و یک شب پیش از آن در جریان دعوا میان گروهی از مردان مراکشی بر سر گرفتن دارو ضرب و جرح بوجود آمده بود. دکتر "نیکیتاس کاناکیس" مدیر موسسه خیریه پزشکان جهانی در یونان می گوید که در آنجا کلینیکی را راه اندازی کرده است و با استفاده از پرستاران و پزشکان داوطلب جعبه های دارو را به پناهجویان اهدا می کند.

او می گوید:"دولت یونان فلج شده و تقریبا هیچ کاری نمی تواند انجام دهد اکنون فقط افراد و سازمان خیریه در حال کمک به پناهجویان هستند. در این میان، کودکان پناهجویان یک نسل از دست رفته هستند. به نظر می رسد در حال حاضر هیچ راهی برای خروج آنان از یونان از این ترس و وحشت وجود ندارد".

او در ادامه می افزاید:"هفته گذشته چهار مورد ابتلا به ابله مرغان داشتیم. این بیماری مسری است و شیوع آن می تواند خطرناک باشد. با واکسیناسیون کودکان سعی کردیم شرایط را بهتر کنیم. هم چنین مردم به ما در ارائه داروهای اهدایی، شیر و مواد غذایی کمک می کنند. در حال حاضر در تاریک ترین ساعت بحران به سر می بریم".