به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۹:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۶ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۹۶۶۸۸

فناوری هوشمندسازی باتری

گروه فناوری:باتری، نقشی کلیدی در طراحی و تولید خودروهای برقی دارد. یکی از موانعی که جلوی پیشرفت هر چه سریع‌تر عرضه این خودروها را می‌گیرد، گران بودن و کم بودن ظرفیت باتری است که نوآوری در زمینه هوشمندسازی این بخش از خودروهای برقی می‌تواند زمینه را برای توسعه این حوزه از صنعت خودروسازی هموارتر کند.
فناوری هوشمندسازی باتری
باتری خودروهای برقی حاوی بیش از یکصد سلول است. در این باتری‌ها اگر یکی از سلول‌ها خراب شود، باتری قابل استفاده نخواهد بود و باید باتری جدید جایگزین آن کرد.
همچنین اگر انرژی موجود در یکی از سلول‌ها پایان یابد ـ حتی اگر سلول‌های دیگر بتوانند همچنان انرژی تولید کنند ـ باتری باید شارژ شود.  فرآیند تولید باتری خودروهای برقی بسیار پرهزینه است، زیرا باید در یکسان بودن سلول‌های قرار گرفته در آن بسیار دقت شود‌. این هزینه در نهایت سبب افزایش قیمت خودروی تولیدی و نیز افزایش هزینه استفاده از آن می‌شود.
 
فناوری جدیدی که دانشمندان آلمانی طراحی کرده‌اند، می‌تواند روند موجود را دگرگون کند. در این شیوه، یک میکروکنترلر درون هر یک از سلول‌های باتری قرار می‌گیرد. این دستگاه، پارامترهایی نظیر دما و شارژ موجود در سلول را اندازه‌گیری می‌کند. اطلاعات به دست آمده از این سلول‌ها به یک سامانه مرکزی فرستاده می‌شود تا راننده از وضع شارژ باتری به صورت لحظه‌ای مطلع شود. به‌علاوه این سلول‌ها به یکدیگر متصل شده و به این ترتیب نوعی ارتباط هوشمند بین این سلول‌ها برقرار می‌شود.
 
اگر یکی از این سلول‌ها شارژ نداشته و بقیه سلول‌ها مقداری انرژی در خود ذخیره داشته باشد، خودروی برقی می‌تواند از باتری استفاده کند. به این ترتیب سلول خالی از مدار خارج می‌شود و بقیه سلول‌های باتری انرژی مورد نیاز را تامین می‌کند. این امر به افزایش کارکرد باتری می‌انجامد. اگر یکی از سلول‌های باتری به هر دلیلی خراب شود و از کار بیفتد، نیاز به تعویض کل باتری نخواهد بود‌. کافی است سلول معیوب از باتری خارج و سلول سالم جایگزین شود. در نتیجه عمر کل باتری نیز به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.  این پژوهشگران قصد دارند در مرحله بعدی با کاهش حجم میکروکنترلر و سایر بخش‌های مدار جدید، قیمت تمام شده آن را نیز کاهش دهند. این فناوری شاید بتواند هزینه تولید و نگهداری از خودروهای برقی را تا حدی کاهش دهد.
مرجع : جام جم