به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۴۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۶ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۹۶۶۹۵
در پی انتشار گزارش سازمان ملل درباره آزمایش عماد

جمهوری‌خواهان خواستار حفظ تحریم‌ها شدند

گروه بين‌الملل: یک روز پس از آنکه کمیته نظارت بر تحریم های ایران در سازمان ملل، آزمایش موشک هدایت شونده عماد ایران را ناقض قطعنامه های شورای امنیت دانست، ۳۶ سناتور از ۵۴ سناتور جمهوری‌خواه از جمله میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت در این بخش از کنگره، در نامه‌ای به اوباما گفته‌اند تحریم‌ها علیه تهران متوقف نشود.
جمهوری‌خواهان خواستار حفظ تحریم‌ها شدند
خبرگزاری رویترز نوشت که ده ها سناتور جمهوری خواه به رئیس جمهور آمریکا نوشتند که آزمایش موشکی ایران به منزله یک "بی اعتنایی فاحش به تعهدات بین المللی اش بوده است." این درحالی است که مقام های آمریکایی قبلا تاکید کرده اند این آزمایش تاثیری بر اجرای توافق جامع اتمی با ایران نخواهد داشت. به گزارش رویترز ۳۶ نفر از ۵۴ سناتور جمهوری خواه، از جمله میچ مکانل رهبر اکثریت سنا، در این نامه نوشته اند که آزمایش موشکی ایران توانایی اش برای هدف گرفتن اسرائیل یا نیروهای آمریکایی در منطقه را تقویت می کند.

به گزارش بي بي سي، در این نامه آمده است:‌ "به همین دلیل است که اشتباه خواهد بود برنامه موشک های بالستیک ایران از برنامه اتمی این کشور تفکیک شود." این نامه را سناتور کلی آیوت از اعضای کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا تدوین کرده است. یک هیات کارشناسان سازمان ملل متحد روز سه شنبه در گزارشی نوشت که آزمایش روز دهم مهر موشک عماد توسط ایران ناقض تحریم های سازمان ملل بوده است. این هیات گفت که در آزمایش عماد از فناوری ممنوعه موشکی استفاده شده است.

حسین دهقان وزیر دفاع در واکنش گفت که ایران هیچ محدودیتی بر برنامه موشکی‌اش را نخواهد پذیرفت. ایران آزمایش موشک هدایت شونده عماد را روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) اعلام کرد. به گفته مقام‌های ایرانی عماد نخستین موشک دوربرد ایران با "قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف" است. هیات نظارت بر تحریم های سازمان ملل برد عماد را "حداقل هزار کیلومتر و ظرفیت بار آن را هزار کیلوگرم" ارزیابی کرد و گفت "در پرتاب آن از فناوری موشکی بالستیک استفاده شده بود."

قرار است گزارش تازه در یک جلسه شورای امنیت بررسی شود. مقام های آمریکایی قبلا تاکید کرده اند که آن آزمایش تاثیری بر اجرای توافق جامع هسته ای با ایران ندارد و یک مقام آمریکایی گفته که بعید است آزمایش عماد باعث تحریم های مفصل تازه شود. آمریکا همچنین می گوید مشغول بررسی گزارش ها از یک آزمایش موشکی دیگر توسط ایران در روز ۲۱ نوامبر است که ممکن است ناقض قطعنامه های سازمان ملل باشد. ایران می گوید انتظار دارد که تحریم های مربوط به برنامه اتمی دی ماه برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز جمهوری‌خوهان کنگره که از مخالفان توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی به شمار می‌روند، اکنون در پی آزمایش موشکی دو ماه پیش، بار دیگر بر تحریم‌های تهران متمرکز شده‌اند. آنها از حمایت گروهی از نمایندگان دمکرات نیز بهره می‌برند. برای نمونه سناتور کریس کونز، که ۲۵ آذر ماه گفته اگر شورای امنیت سازمان ملل دست به اقدامی نزدند، آمریکا باید راسا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کند.

نامه‌ای که خبرگزاری رویترز می‌گوید آن را دیده از آزمایش موشک عماد به عنوان خطری برای نیروهای نظامی ایالات متحده و نیز اسرائیل نام برده است. به گفته امضاکنندگان این نامه «به همین خاطر، اشتباه است که برنامه موشک‌های بالستیک ایران را جدا از برنامه اتمی آن بدانیم». گروهی از ناظران سازمان ملل بر تحریم‌های صادرشده علیه تهران، به تازگی در برآوردی گفته‌اند، آزمایش موشک عماد، با «قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای»، نقض قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل در این مورد است. پیش از این محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته بود تهران قطعنامه‌های پیش از قطعنامه ۲۲۳۱ را «فاقد اعتبار» دانسته و خود را موظف به اجرای آنها نمی‌داند.

قطعنامه ۲۲۳۱ در پی توافق اتمی ایران وشش قدرت جهانی و در حمایت از آن صادر شده است. البته در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا به فعالیت‌هایی که به موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای مربوط شود، دست نزند. ایران همواره اهداف نظامی در برنامه اتمی خود را رد کرده و در عین حال می‌گوید تولید موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای نیست اما گزارش کمیته سازمان ملل زنجیره‌ای از واکنش‌ها را در آمریکا در پی داشته و سخنگوی کاخ سفید نیز از احتمال بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داده است. روز ۲۴ آذر ماه سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل، گفته بود واشینگتن بر اعضای شورای امنیت فشار وارد خواهد کرد تا به اقدامی عملی علیه واقعه اخیر دست بزنند.