به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۳۰ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۹۶۹۷۹
راكعي در شورای همگرایی زنان احزاب اصلاح‌طلب:

زنانی که شرایط کاندیداتوری دارند كانديدا شوند

گروه سياسي: دومین نشست خبری شورای همگرایی زنان احزاب اصلاح طلب با موضوع ضرورت مشارکت سیاسی زنان با حضور زهراشجاعی رئیس مجمع زنان اصلاح طلب، فاطمه راکعی دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، فخرالسادات محتشمی پور رئیس شورای همگرایی زنان احزاب اصلاح طلب، آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و رئیس کمیته سیاسی جمعیت زنان مسلمان نو اندیش، شهربانو امانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، مرجان کاووسی مسئول کمیته زنان حزب اراده ملت و مرضیه جدا رئیس دفتر زنان ندای ایرانیان برگزار شد.
زنانی که شرایط کاندیداتوری دارند كانديدا شوند
به گزارش بهار، در این جلسه فخرالسادات محتشمی‌پور گفت: از همه زنان که شرایط نامزد شدن در انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی را دارند، دعوت می‌کنیم در استانداری‌ها وفرمانداری‌ها حضور یابند و نسبت به ثبت نام اقدام کنند. وی همچنین گفت زنان به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند مانند؛ گرایش به خانواده، حقوق کودکان، آسیب‌دیدگان، دغدغه‌هایشان بیشتر است و ما بیشترین مشکل را در این حوزه در کشور می‌بینیم و اگر تأثیرگذاری در جامعه نباشند، توسعه همه جانبه محقق نخواهد شد. پیگیری حقوق زنان، کودکان و بقیه اقشار آسیب زده درگیر و دار مسائل سیاسی گم و فراموش می‌شود. زنان می‌توانند به این مسائل توجه کنند و در کمیسیون‌های مختلف مجلس حضور یابند و توجه ویژه کنند و ما این انتظار را داریم که اعتقاد به کار تشکیلاتی در تک تک انتخابات شوندگان وجود داشته باشد تا ما بتوانیم برنامه‌ریزی‌هایمان را دقیق‌تر انجام دهیم.

وی ادامه داد: زنان از اعتماد به نفس بالا برخوردارند اما نیاز به یک فضای امن دارند تا بتوانند حضور پیدا کنند. فضایی که قانون حکمفرما باشد و قانون هم فقط مراجع چهار گانه را برای احراز عدم صلاحیت کاندیدا مطرح کرده و خارج از آن هر نهاد و ارگانی مداخله کند غیرقانونی است. باید هزینه کار سیاسی برای زنان را کاهش داد تا افزایش حضور کمی و کیفی آنان را شاهد باشیم. سپس زهرا شجاعی رییس مجمع زنان اصلاح طلب و رییس مرکز زنان دولت اصلاحات اظهار داشت: مشارکت سیاسی زنان یک اصل است و ما آماده ائتلاف با همه احزاب زنان با حفظ اصول هستیم، همچنان که در زمان خانم بهروزی ائتلاف زنان شکل گرفت.

وی گفت: در دوره‌های قبلی همین قاعده بود نسبت کاندیدای زن نسبت به نمایندگان زن کم بوده ما به دنبال تعداد زنان فقط نیستیم، بلکه باید زنانی انتخاب شوند که مدافع حقوق زنان باشند کیفیت نیزبرای ما مهم است. وی ادامه داد: زنانی که توانایی در خود می‌بینند به صورت یک جنبش و دسته جمعی شرکت کنند. یکی از راهبردها که اصلاح طلبان تأکید دارند، گردش نخبگان هست و از بانوان شاخص جوان و با تجربه برای کاندید شدن، دعوت می‌کنم.

شجاعی با تاکید بر این که ما از باب مصالح ملی تأکید بر حضور کمی و کیفی بانوان می‌کنیم، افزود: زن و مرد دو بال یک پرواز هستند و عدم استفاده از زنان که سرمایه انسانی کشور هستند، به جامعه آسیب می‌رساند. در ادامه جلسه شهربانو امانی طی سخنانی گفت: با تلاشی که در طی این 2 سال شده است الان تمام احزاب اصلاح طلب حضور 30 درصد زنان را در لیست کاندیداها قبول دارند. از کاندیداها هم می‌خواهیم با گفتمان اصلاح طلبی پیش روند تا انشاالله قدرت و درایت سیاسی به مجلس برگردد و نیاز امروز را پاسخ گو باشد. وی افزود: امروز لازم است، مردم مجلسی را که حقوق آنان را استیفا نمی‌کند، عوض کنند. از زنان می‌خواهیم پا به عرصه رقابت بگذارند و در این نهضت شرکت کنند و مجلسی تشکیل شود که مطالبه‌گر و پاسخگو مردم باشد.

فاطمه راکعی نیز طی سخنانی اظهار داشت: اکنون کشور به سوی تخرب پیش رفته و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شکل گرفته است. ما از جوانانی که واجد شرایط کاندیداتوری هستند و تفکر اصلاح‌طلبی دارند، تقاضا می‌کنیم کاندید شوند و از آنها حمایت می‌کنیم و از تمام زنانی که شرایط کاندیداتوری در خبرگان را هم دارند، دعوت به کاندید شدن می‌کنیم. موضوع دیگر این است که برای حوزه‌های تک نماینده چه تدبیری بیندیشیم که زنان کاندید شوند تا زنان نقش خود را در توسعه همه جانبه و پایدار ایفا کنند.

آذر منصوری نیز در این نشست گفت: در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ایران با رتبه شکاف جنسیتی ۱۳۷در سال ۲۰۱۴مواجه بوده که نشان می‌دهد ایران ۵رقم با آخرین کشور دنیا فاصله دارد وسال به سال به سمت آخر روبه تنزل است. این گزارش گویای این است که در دو شاخص مشارکت سیاسی و مشارکت اقتصادی زنان ایران تقریبا با رقمی نزدیک به صفر مواجه هستند. به هر‌ترتیب علی رغم این که قانون اساسی حق مشارکت سیاسی زنان را کاملا برابر با مردان دانسته است و در مبانی اعتقادی ما آن بخشی که به مشارکت سیاسی ارتباط پیدا می‌کند هیچ تبعیض و تمایزی بین زن و مرد قائل نشده و در ایفای مسئولیت اجتماعی، سیاسی و انسانی زنان و مردان کاملا برابر هستند، باز هم شاهد آمار پایین مشارکت سیاسی زنان هستیم.

وی افزود: به هر‌ترتیب این انقلاب رهبری داشته که تاکید کرده است زنان کشور باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند، اما آنچه که اتفاق افتاده این است که این وضعیت متاسفانه در مقایسه با رشد میانگینی که در جامعه جهانی جود دارد وضعیت قابل دفاعی نیست. منصوری گفت: گویا‌ترین شاهد این است که تقریبا تمامی ارکان تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور خالی از حضور زنان است و در نهادی مثل مجلس شورای اسلامی هم که قوه قانون گذاری کشور است و باید که در راس امور باشد در آخرین مجلسی که شکل گرفته ۹زن بیشتر حضور ندارد.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ابراز امیدواری کرد که تمام زنان واجد شرایط و زنان جوان شاخص و با تجربه برای کاندید شدن ثبت نام کنند تا زنان بیشتری به مجلس راه یابند. در ادامه این نشست مرجان کاووسی گفت: سیاست‌ها ومواضع ما هم مانند سایر احزاب اصلاح طلب برای حضور 30 درصدی زنان در مجلس است. وی گفت حزب اراده ملت هم تلاش برای افزایش حضور زنان در ساختار کمی و کیفی را در پیش گرفته‌اند و همچنین برنامه‌های توانمندی‌سازی زنان را در دست داریم و برنامه ما هم در همین راستای سهمیه 30 درصدی است و نکته قابل توجه این است که زنان حزب اراده ملت با توان و اعتماد به نفس در عرصه حضور پیدا خواهندکرد و تکلیف حزبی برای زنان عضو حزب اراده ملت است چه در حوزه تک نماینده باشد، چه در حوزه‌ای که تک نماینده نباشد.

در انتهای جلسه خدیجه جدا طی سخنانی گفت: حزب ندای ایرانیان نیز برنامه ریزی‌هایش را انجام داده و در راستای کاندیدا شدن 30 درصدی زنان قدم برداشته‌ است و نظرمان این است که زنان شایسته کاندید شوند و تلاش می‌کنیم که تعداد لیست کاندیداهای زن در حوزه‌های چند کاندیدا بیشتر باشد تا جبران حوزه‌های تک کاندیدا را بکنند و در نهایت بتوانیم به لیست 30درصدی زنان برسیم.