به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۱۲ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۹۷۷۶۳
وزیر فرهنگ و ارساد اسلامی اعلام کرد:

سخت‌ترین سال مالی پس از جنگ را سپری می‌کنیم

گروه فرهنگی: علی جنتی گفت: امسال را به این دلیل سال تئاتر اعلام کردیم که واقعا علاقه‌مند به تحول در این حوزه بودیم اما می‌پذیرم که به دلیل تنگناهای مالی در مواردی هم موفق نبودیم.
سخت‌ترین سال مالی پس از جنگ را سپری می‌کنیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه شب در تئاترشهر به تماشای نمایش «ترور» نشست. او یک پیش از این نیز به تماشای نمایش «خاطرات و کابوس‌ها...» به کارگردانی علی رفیعی نشست تا نشان دهد در سال تئاتر به هنرهای نمایشی نیز توجه دارد. جنتی سپس به گپ و گفت با کارگردان و عوامل نمایش ترور پرداخت و بعد از شنیدن اظهارات حمیدرضا نعیمی پیرامون مصائب هنرهای نمایشی و فعالان این عرصه به‌ویژه در زمینه کمبود اعتبارات بیان کرد: بخشی از اشکلات شما درست است اما باید دقت داشته باشیم امسال بعد از انقلاب به ویژه سال 67 بدترین سال مالی بوده و بنده و دیگر مدیران پیوسته در تلاش هستیم تا اعتبارهای مورد نیاز تامین شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نامگذاری سال 94 اشاره کرد و ادامه داد: امسال را به این دلیل سال تئاتر اعلام کردیم که واقعا علاقه‌مند به تحول در این حوزه بودیم اما می‌پذیرم به دلیل تنگناهای مالی در مواردی هم موفق نبودیم.او با تاکید براینکه تلاش‌های زیادی در زمینه حمایت از هنرمندان صورت گرفته‌ است، اظهار کرد: به عنوان نمونه گروه زیادی از هنرمندان تحت پوشش صندوق حمایت از هنرمندان قرار گرفته‌اند. 45 هزار هنرمند عضو این صندوق هستند که بخش عمده‌ای از آنها تحت بیمه درمانی و بخشی هم زیر پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند. در ارتباط با بیماری‌های خاص مانندMs یا سرطان که گاهی هزینه‌های پانصد میلیون تومانی برای وزارت بهداشت به همراه دارد؛ مذاکره کرده‌ایم تا این وزارتخانه تمام داروها و خدمات مورد نیاز بیماران را رایگان در اختیارشان قرار دهد.جنتی خاطرنشان کرد: چنین نیست که فضایی ترسیم کنیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست روی دست گذاشته است. من و تمام معاونان شبانه‌روز خود را برای تامین امکانات گذاشته‌ایم و به عنوان نمونه در تلاش هستیم بند ناف صندوق حمایت از هنرمندان را از دولت جدا کرده و آن را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طی دو سال گذشته که امور را برعهده گرفته‌ام دو جلسه مشترک با مدیران تمامی بانک‌ها و دو جلسه هم با مدیران تمامی هلدینگ‌ها برگذار کرده‌ایم. چند هفته قبل نیز جلسه‌ای مشترک به همراه تمامی این بخش‌ها برگزار شد که در نتیجه آن یک شرکت پانصد میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری برای حمایت از هنرمندان وارد بورس شده‌ است.جنتی ادامه داد: اگر به سخنرانی‌های دو سال اخیر من توجه کنید، قبلا اشاره کرده‌ام که قبول دارم تئاتر در میان تمامی هنرها مظلوم‌ترین است. اما باید به این نکته نیز دقت داشته باشیم که دولت با تنگنای جدی مواجه است و به عنوان نمونه بهای نفت 105 دلاری سال گذشته امسال به قیمت بشکه‌ای 25 دلار عرضه می‌شود.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌های خود گفت: با توجه به شرایطی که در کشور پدید آمده من بسیار به گشایش امور امیدوار هستم و معتقدم سال آینده برای ما سال بسیار امید بخشی خواهد بود.

جنتی همچنین در ادامه حضور خود در مجموعه تئاتر شهر از بازسازی سالن‌های قشقایی و سایه این مجموعه بازدید کرد و در پاسخ به پرسش درباره تلاش برای تعیین ردیف بودجه‌ای مشخص در برنامه توسعه ششم برای هنرهای نمایشی اظهار کرد: بودجه‌ای که به ما پرداخت می‌شود برای چند هنر از جمله هنرهای نمایشی است اما برای تئاتر ردیف بودجه‌ای مشخص درنظر گرفته نمی‌شود.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مثال آنچه برای سازمان سینمایی رخ می‌دهد، گفت: آنجا چون به سازمان تبدیل شده دارای ردیف بودجه است اما چنین امکانی برای دیگر معاونت‌ها و هنرهای نمایشی وجود ندارد.
مرجع : ایرنا