به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۵۹
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۵ ساعت ۲۰:۴۷
کد مطلب : ۹۸۷۸۰

ترکیه: سفیر آمریکا یا عذرخواهی کند یا برود

گروه بين‌الملل: شهردار پایتخت ترکیه در اعتراض به اظهارات اخیر سفیر آمریکا در آنکارا درباره بازداشت اساتید دانشگاه‌های ترکیه‌ای، از او خواست یا عذرخواهی کند و یا ترکیه را ترک کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در خبرها آمده بود که ۱۹ شخصیت دانشگاهی در ترکیه از طرح موسوم «دانشگاهیان برای صلح» حمایت کرده بودند که در پی این مسئله ۱۲ نفر از آنها بازداشت شده‌ و قرار است ۷ نفر دیگر نیز بازداشت شوند. این طرح خواستار توقف عملیات نظامی است که از هفته پیش توسط ارتش ترکیه در مناطق عمدتا کردنشین شرق و جنوب شرق این کشور آغاز شده است.

در واکنش به این اقدامات، «جان باس» سفیر آمریکا در ترکیه در بیانیه‌ای از گزارش‌های خبری مبنی بر بازداشت اساتید دانشگاه در ترکیه انتقاد و آن را نقض آزادی بیان خواند. «ملیح گوکچه» شهردار آنکارا و از شخصیت‌های مهم حزب حاکم عدالت و توسعه به شدت از مواضع سفیر آمریکا در ترکیه انتقاد کرد.

شهردار پایتخت ترکیه در انتقاد شدید از اظهارنظر دیپلمات ارشد آمریکایی در آنکارا، از سفیر خواست یا عذرخواهی کند و یا از ترکیه به کشور خود برگردد. او همچنین در ادبیاتی تند در توئیتر خود نوشت: «شما ما را به دشمن تبدیل می‌کنید. حداقل این موضوع را یاد بگیرید که ساکت باشید و اظهارنظر نکنید و به روابط ترکیه و امریکا آسیب نزنید.».