به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۸ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۹۹۰۱۱

جورچین هوشمند برای بازسازی عتیقه

گروه فناوری:محققان در موزه بریتانیا نرم‌افزاری ارائه کرده‌اند که سازه‌های باستانی را به تصاویری دیجیتالی تبدیل می‌کند و در آینده این مجموعه دیجیتالی را در دسترس عموم مردم قرار خواهند داد.
جورچین هوشمند برای بازسازی عتیقه
حفاری‌های باستان‌شناسی می‌تواند زمان‌بر و خسته‌کننده باشد، از حفاری‌های ظریف در محل اکتشافات تا کنار هم قراردادن تکه‌های خیلی کوچک سازه‌های شکسته و قدیمی در کنار هم در آزمایشگاه که پروسه‌ای زمان‌بر و فرسایشی است.
 اکنون محققان در تلاش هستند که سازه‌های باستانی را به تصاویری دیجیتالی تبدیل کنند و این مجموعه دیجیتالی را در دسترس عموم مردم قرار دهند. نرم‌افزار جدیدی به نام Presious طراحی شده است که کنار هم قراردادن تکه‌های شکسته اشیا باستانی و ایجاد تصاویر دیجیتالی را بسیار ساده‌تر می‌کند.
 
یک نسخه دیجیتالی از اشیا باستانی فواید بسیار زیادی دارد که شاید نسخه فیزیکی و اصلی آن نداشته باشد. این کپی را می‌توان بزرگنمایی کرد و به تماشای جزئیات پرداخت. با کمک این نسخه مقایسه اشیاء باستانی کشف شده در سایت‌های اکتشافی یا در کشورهای مختلف امکان‌پذیر خواهد بود و حتی می‌توان به راحتی و بدون محدودیت از یک نقطه به نقطه دیگر به جست‌و‌جو پرداخت؛ اما تبدیل یک شی از دنیای فیزیکی به جهان دیجیتال به این سادگی نیست.
 
تبدیل یک شیء باستانی به داده‌های دیجیتالی به سادگی آپلود کردن یک عکس یا تصویر نیست. محققان باید اطلاعات بسیار جزئی درباره شکل، اندازه و ساختار سازه را وارد کامپیوتر کنند. این کار یک فرآیند زمان‌بر و خسته‌کننده است که ساعت‌ها طول می‌کشد، همچنین هزینه بالایی دارد. دانشمندان علوم کامپیوتر در دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ می‌گویند: اسکن کردن تنها یک قطعه کوچک، به دو اپراتور آموزش دیده و نیم ساعت وقت نیاز دارد.
 
وقتی قرار باشد صدها یا هزاران تکه در کنار هم قرار بگیرد، این کار بسیار زمان‌بر خواهد بود. اینجاست که نرم‌افزار Presious وارد عمل می‌شود. همانطور که محققان تکه‌های یک شی را در محل حفاری‌های باستان‌شناسی اسکن کرده و وارد سیستم می‌کنند، نرم‌افزار اطلاعات بیشتری نسبت به این شیء به دست می‌آورد و با پیش رفتن کار به تدریج برخی جاهای خالی را پر می‌کند و ضمن تشکیل یک تصویر دیجیتالی، فرآیند را تسریع می‌سازد. این تکنیکی است که اسکن کردن پیشگویانه نامیده می‌شود و تا حدودی شبیه جورکردن تکه پازل در کنار همدیگر است.
 
این نرم‌افزار در پایان می‌تواند به باستان‌شناسان نشان دهد که کدام تکه‌های یک کوزه یا ظرف قدیمی گم شده یا از دست رفته است. این نرم‌افزار حتی می‌تواند به آنها کمک کند که تخمین بزنند این سازه‌ها چه مقدار در طول زمان دچار فرسایش شده‌اند که بخشی از اطلاعات مفید است و به کار افرادی که به دنبال حفظ آثار باستانی هستند می‌آید. این نرم‌افزار در قالب یک پروژه سه ساله و با هزینه‌ای بالغ بر 3.9 میلیون دلار طراحی شده است، اما بعد از این که تکمیل شد، به طور رایگان در دسترس افراد قرار خواهد گرفت.
مرجع : ایسنا