به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۹۹۲۹۲
صنعت خودرو در پساتحریم

خودرو از خواب زمستانی بیدار می شود؟

گروه اقتصادي: با برداشته شدن برجام، انتظارات در بازار خودرو در این جهت است که وضعیت رکودی بازار از بین رود.
خودرو از خواب زمستانی بیدار می شود؟
این روزها با اجرای برجام سوالات بسیاری ذهن مردم را درگیر کرده است؛ بسیاری در انتظار تغییرات قیمت‌ها و به خصوص ارزان‌شدن قیمت‌ها هستند. برخی نیز منتظرند که بازار تکانی بخورد و رکود حاکم بر اغلب بازارها و تولید از بین رود.  بازار خودرو به‌عنوان یکی از پرمتقاضی‌ترین بازارها در ماه‌های گذشته در شدیدترین رکود ممکن قرار داشته و نمایشگاه‌داران خودرو عنوان می‌کنند که در سال‌های گذشته تاکنون چنین رکودی سابقه نداشته و بازار کاملا ساکن است.
 
آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، مشتریان همچنان تمایلی به خرید و فروش خودرو ندارند و این اوضاع احتمالا تا هفته‌های پایانی سال نیز ادامه خواهد داشت. داود میرخانی‌رشتی، مدیرعامل ایران‌خودرو در دوره جنگ معتقد است که «هنوز در وضعیت معیشت مردم اتفاقی رخ نداده، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو در شب عید امسال بی‌رونق بماند.» اگرچه فعالان بازار امیدوارند در هفته‌های پایانی سال و با توجه افزایش میل مشتریان به خرید خودرو، بازار با رونقی نسبی مواجه شود، هرچند رونق گرفتن بازار در آن برهه نیز نیازمند افزایش قدرت خرید مشتریان و بالاتر نرفتن قیمت خودروها است.
 
با این حال، با برداشته شدن برجام، انتظار در بازار خودرو در این جهت است که وضعیت نسبت به گذشته تغییر کند. کاظم نیک‌خواه، یکی از فعالان بازار خودرو در همین خصوص پیش‌بینی کرده بود: «با توجه به نهایی شدن اجرای برجام و لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران، بازار خودرو از خواب زمستانه بیدار خواهد شد و جان دوباره‌ای خواهد گرفت و همچنین مردم از بلاتکلیفی قیمتی در بازار خودرو در خواهند آمد.»به گفته وی، «بدون شک قیمت خودرو کاهشی نخواهد داشت و اگر هم کاهشی داشته باشد، متاثر از شرایط بازار خواهد بود و این کاهش قیمت چشمگیر نیست.»
 
از سوی دیگر، علی‌رضا پورحسنی، فعال بازار خودرو بر این باور است که «در پسابرجام متقاضیان خرید خودرو به سمت خودروهای کم‌کیفیت از جمله خودروهای چینی بروند و تمایلی برای خرید خودروهای مونتاژ داخل که قطعات آن به صورت سی‌کی‌دی از چین وارد می‌شود، از خود نشان دهند.»
مرجع : خبرآنلاين