به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۳
 
۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۹۹۵۴۴
مجلس ششم، مجلس ناموفقی نبود

مطهری: تصورم از اصولگرایی چیز دیگری بود

گروه سیاسی: نماینده مردم تهران ریشه رد صلاحیت‌ها را ترس از فریب‌خوردن مردم در انتخاب داوطلبان دانست و گفت: نباید از این ترسید که مجلسی علیه نظام تشکیل شود.
مطهری: تصورم از اصولگرایی چیز دیگری بود
مراسم رونمایی از کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس، علی مطهری به بحث سیر بررسی صلاحیت‌ها در اداور مختلف مجلس اشاره کرد و گفت: روشن است که به مرور یک مقدار دمکراسی مورد قبول قانون اساسی ما در طول زمان با این نوع بررسی صلاحیت‌ها محدود شده و بخشی از انتخاب مردم به عهده آن مرجع قانون گذاشته شده است. وی بر لزوم اصلاح این امر تاکید کرد و گفت: ریشه اینگونه بررسی صلاحیت‌ها ترس بی جایی است که از فریب خوردن مردم وجود دارد. برخی تصور می‌کنند که مردم آن رشد لازم را ندارند و فریب می‌‌خورند و شاید افرادی را انتخاب کنند که در مقابل نظام و ولی فقیه بایستند. این ترس بیهوده بوده و موجب ضربه خوردن نظام می‌شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه این محدودیت در بررسی صلاحیت‌ها باید محدود و مربوط به فساد اخلاقی و فساد سیاسی مثل جاسوسی است، ادامه داد: اینکه برخی مجلس ششم را مجلس نامطلوب معرفی می‌کنند شاید به خاطر تبلیغاتی است که علیه آن انجام شده است. مجلس ششم غیر از مسئله تحصن، مجلس ناموفقی نبوده و در اجرای فصل سوم قانون اساسی گام های مهمی برداشته و در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی تلاش کرده است. نباید از این ترسید که مجلسی بر ضد نظام تشکیل شود. اینکه گفته می‌شود تعدادی از نمایندگان مجلس ششم به رهبر نوشتند، متن نامه هم بد نبود و امروز برخی از آن پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوسته است.

مطهری ریزبینی در صلاحیت‌ها برای جلوگیری از تشکیل مجلس ناخوشایندرا نامطلوب دانست و گفت: اینگونه برخوردها موجب می‌شود که مردم رشد اجتماعی پیدا نکنند. شهید مطهری در سال 1348 جملاتی دارند که مضمون آن این است که تحمیل وکیل ولو صالح موجب می‌شود که مردم آن رشد لازم را پیدا نکنند. باید این اجازه و اختیار را مردم داشته باشند تا اگر صدبار هم اشتباه کنند، در نهایت به رشد اجتماعی برسند.

وی به حضور خود در مجالس هشتم و نهم اشاره کرد و افزود: نقطه آغاز حیات سیاسی من همان مجلس هشتم است که از آن به عنوان مجلس اصولگرا یاد می‌شود. تصور من از اصولگرایی یک چیز دیگری بود. من انتظار دیگری از آن مجلس و نمایندگان داشتم و در عمل دیدم که اصولگرایی واقعی وجود ندارد. در همان دوران با ماجرای وزارت کشور آقای کردان مواجه شدیم. ایشان در جلسه رای اعتماد مدرک دکترای خود از دانشگاه آکسفورد نشان داد و وزیر شد. همان موقع که بحث‌هایی مطرح شد من گفتم که حالا که ایشان وزیر شده دیگر بی خیال پیگیری موضوع شوید اما وقتی جواب استعلام آمد گفتیم درست نیست که وقتی مردم متوجه دروغ شدند ما در مقابل این امر سکوت کنیم. حتی خواستار این شدیم که خود دولت ایشان را برکنار و یا حتی معاون وزیر کند. اما آنها نپذیرفتند و ما هم حاضر نبودیم که در مقابل این مسئله سکوت کنیم.

مطهری به دیدار خود با احمدی‌نژاد در این ارتباط اشاره کرد و گفت:‌ در‌آن جلسه سه ساعته آقای احمدی‌نژاد از من خواست که بی خیال موضوع شویم و این همه مدرک قلابی وجود دارد من هم گفتم که بحث شخصی وجود ندارد شما هم کار ی کنید تا این مسئله به مجلس کشیده نشود. خود کردان حاضر به استعفا شد اما احمدی‌نژاد اجازه نداد و در جلسه استیضاح هم حاضر نشد و آن مرحوم هم هرچه در جلسه استیضاح گفت به ضررش به پایان رسید و در نهایت با رای بالایی عزل شد.

نماینده مردم تهران به موضوع سوال از رییس جمهور در مجلس هشتم نیز اشاره کردو گفت:‌ این مسئله هم نماینگر یکی دیگر از نواقص اصولگرایان بود. وقتی رییس جمهور می‌گفت من قانون را اجرا نمی کنم نباید حتی یک ساعت هم رییس جمهور این مملکت می‌ماند. اما دوستان می‌گفتند این دولت مورد حمایت رهبری است و ما ورود نمی کنیم. حدود یک سال طول کشید تا بحث سوال مطرح شود. ایشان حتی گفتند من قانونی که مطابق با قانون اساسی باشد را اجرا می‌کنم و با سایر قوانین نیز مخالف نظر من است کاری ندارم. نپذیرفتن سوال موجب شد که من از نمایندگی استعفا دهم که در نهایت هیات رئیسه آن را پذیرفت و رییس جمهور برای پاسخگویی به مجلس آمد. هرچند که آیین‌نامه در این ارتباط دارای نواقصی بود و بعدها آن نقیسه رفع شد.

وی یکی از مشکلات اصلی کشور و اصولگرایان را برداشت غلط از موضوع ولایت فقیه دانست و گفت: ولایت فقیه هیچ تکلیفی را از گردن ما ساقط نمی کند. اینکه من نماینده به وظایف خود عمل نکنم به این دلیل که از نظر رهبری خبر ندارم، صحیح نیست. مطهری به انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم اشاره کرد و گفت: در زمان ما ادامه حضور احمدی‌نژاد را به صلاح کشور نمی دانسنیم از این رو با دوستان همفکری کرده و گفتیم از آقای ولایتی در انتخابات حمایت کنیم. در این خصوص دیدارهایی هم با آقای هاشمی و خاتمی داشتیم و آنها هم استقبال کردند اما در نهایت دوستان ما گفتند چون نظر آقا را نمی دانیم وارد نمی شویم. انتخابات که ربطی به رهبری ندارد اگر رهبری می‌خواست که خود رییس جمهور را انتخاب کند که دیگر انتخابات معنایی نداشت. در سال 88 هم که فتنه‌ای راه افتاد، ابتدا عده‌ای راه افتادند و گفتند که نظر آقا به احمدی نژاد است.

نماینده مردم تهران قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را نیز از دیگر مصوبات خوب مجلس هشتم عنوان کرد و گفت: این قانون خوب بود اما اجرای بدی داشت. با وجود اینکه سهم هر فردا 15 هزار بود دولت برای هر نفر مبلغ 45 هزار در نظر گرفت که موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای کشور شد و دوستان باز هم سکوت کردند.
مرجع : خبرآنلاین

مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۴:۵۲
اقای مطهری مجلس نهم خیلی خیلی بدتر از مجلش ششم هست اینا میخان مجلس مال خودشون باشه به خوب وبدش کاری ندارن مجلس ششم با رای حداکثری تشکیل شد (329513)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۶:۱۲
من از 76 که 10سالم بود تصورم از اصولگرایی اقلیت تمامیت خواه وراج بود
وقتی احمدی نژاد را دیدم اصولگرایی تبدیل شد به افولگرایی فسودگرایی
به روحانی که ریسدم اصولگرایی تبدیل شد به تروریست سیاسی (329533)
محمدرضا
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۲۳:۵۱
پس خدا اینده اش را به خیر کند فکر کنم داعش بشه در نهایت ... یعنی سکون متاسفانه (329617)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۴:۵۷
خداوند محکم و استوار نگهت دارد. (329514)
ناصر هشترودی
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۵:۰۵
افرین دکتر خدا رو شکر که شما هم به این نتیجه رسیدید که این اقایان پر ادعا چه جور سیاستمداری بودند (329515)
توحید حقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۲۲:۳۷
اقرار العقلاء علی انفسهم جایز. وقتی علی آقا خودش اعتراف میکند که اسیر تصورات و توهمات خودش نسبت به اصولگرایی یا اصولگرایان بوده از کجا معلوم الان هم اسیر یک تصورات علط و یک توهمات دیگری نشده باشد که بعدا با رشد فکری، بفهمد که این هم اشتیاه و یک اسرات دیگری بوده است. (329609)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۵:۰۶
جناب مطهّری
از ردّ صلاحیت شما بسیار متأسّف شدم، حیفه که مجلس از وجود افراد پاک دست و صالحی مثل شما خالی باشه، اون هم مجلسی که عنوان اسلامی رو داره. (329516)
ناصر هشترودی
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۵:۱۲
تبریک به همه اصلاح طلبان ایران زمین بعد از اقایان ناطق نوری -ولایتی-لاریجانی اقای مطهری چهارمین شاه ماهی اصولگرایان است که با منطق شکارشان کردیم بازم منتظر ادمهای با منطق اصولگرا هستیم مطمئنا با گذشت زمان و درک واقعیت شعور بالای اصلاحات به سمت ما خواهند امد .همه میدانند حق با کدام جناحه (329517)
نوید
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۲۲:۲۹
هاشمی رو از قلم انداختی! (329607)
محمدرضا
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۲۳:۵۴
البته من به عنوان اصلاح طلب خطاهای اصلاح طلبان را هم می بینم ولی به هر حال مهم اینه که اصلاح طلبی همراه مردم هست (329618)
ب -ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۵:۳۱
می گویند نطام مبتنی برتفکرات شهید مطهری است اما چرا نطرایشان درمورد آزادی معنوی اجرا نمی شود (329523)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۵:۳۴
درود بر فرزند شهید مطهری که بدونه ترس حرفش رو می زند که حرفش نیز حرف مردم هستش البته اگه صدا و سیمای میلی فردا دوربین بر نداره برود داخل خیابون با دو یا سه نفر مصاحبه کند که مردم با ردصلاحیت ها موافق هستن!! (329524)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۶:۲۳
چرا نمايندگان در اين 25 سال كاري نكردند كه اين قوانين انتخابات از جمله التزام عملي به اسلام و ولايت فقيه اين قدر قابل تفسير و تأيل پذير باشد.
از جمله مي توانستند بگويند استعلام فقط فقط از چهار نهاد حكومتي باشد و در صورت عدم اعلام علت رد صلاحيت نامزدها مي توانند يه دادگستري همين نظام شكايت كنند و براي متخلفين حداقل انفصال از مناصب حكومتي در نظر بگيرنند. (329538)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۶:۲۵
شمافقط نظرموافقان خودتون چاپ میکنیدوگرنه ایشان تاالان به نام اصولگرایی نان خورده حالا که رد صلاحیت شده به اصولگرایی می تازد................... (329540)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۸:۰۴
سید دروغ نگو این سایت مثل رجا نیوز یا مشرق یا فارس نیست که مخالفینو حذف کن حرف مردم برایت سنگین است (329555)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۸:۵۱
خیلیارنگ عوض کردن.
دقیقامثل آفتاب پرست. (329570)
مشهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۸:۵۸
شما خواب بودی داداش! ایشون از انتخابات 88 مخالفت خود را با سرکوب یک جناح و طرفداری از یک جناح دیگر اعلام کرد. در مورد فتنه هم به صراحت گفت که فتنه از اتهام زنی بی مدرک و سند احمدی نژاد در صدا و سیما شروع شد. مخافتش رو با حصر غیر قانونی رجال سیاسی صریحا بارها اعلام کرده. (329572)
حق الناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۲۳:۰۴
سید آقا
شما که اولاد پیغمبری چرا قربان جدت! آقای مطهری در این دوره ثابت کرد که نان به نرخ روز خور نیست چرا گفتید حالا که رد صلاحیت شده به اصولگرای می تازد!!؟در این مجلس همیشه از رفتار اصولگرایان و دلواپسان انتقاد میکرد البته انتقاد دلسوزانه راه درست هم پیشنهاد میکرد آنوقت شما اینطوری قضاوت میکنید !یادت رفت میخواستند از لیست اصوگرایان اخراجش کنند اما موفق نشدند ما به خوبی میدانیم ایشان دارد تاوان وکیل مردم بودن را پس میدهد اما شب دراز است و قلندر بیدار..... (329611)
رضا
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۶:۳۰
تو نماینده قلب مایی (329542)
خشایار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۲۳:۰۵
رضا جان گل گفتی قلبتان سلامت باد (329612)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۸:۰۵
طرفدار و دوستدار دو نفرم : دکتر علی مطهری و دکتر صادق زیبا کلام (329556)
امیدوار به آینده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۸:۱۶
قصد دارم در صورت تأئید مطهری از گلستان برای رأی به تهران بروم و به نماینده شجاع ، آگاه ، مخلص ، و حقگو و حقجو رأی دهم چرا که وی نماینده ملی است . (329560)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۸:۴۸
اقاي مطهري از نمايندگاني بود كه ياد وخاطره شهيد مدرس را در ذهن ها تداعي مي كرد حال مي بينيم كه توسط شوراي نگهبان به دليل عدم التزام به اسلام رد صلاحيت مي شود!!!!! جنابان اين حركات شما درتاريخ ثبت مي شود........ فاين تذهبون ؟؟!! (329568)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۲۳:۱۴
وای به حال ملت !! فرزند شهید استاد مطهری را به جرم عدم التزام به ولایت فقیه و نظام رد صلاحیت کردند
وقتی ایشان را مردود کردند معلوم است تعداد زیاد دیگری هم اینطوری رد شده اند امید واریم شورای محترم نگهبان خصوصا حضرت آیت الله حاج شیخ احمد جنتی که امیدواریم همیشه سالم و تندرست باد تجدید نظری بعمل آورند تا عمری دعا گوی ایشان باشیم (329613)
محمد
Germany
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۱۸:۵۳
نهادی که می‌بایست به عنوان چشمی ناظر صحت جریان انتخابات را رصد کند، به مثابه دستی بلند در آرایش صحنه انتخابات بازیگری میکند. (329571)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۲۰:۰۲
منظورت نهادریاست جمهوری وشخص ایشونه؟؟؟!! (329581)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۲۱:۴۵
جناب آقای علی مطهری سرآمد نمایندگان ملت در مجلس هشتم و نهم بود او تنها نماینده ای بود که صدایش طنین صدای مردم را متبلور می ساخت و اگر بگویم او به تنهایی نه یک نماینده بلکه یک مجلس بود سخنی گزاف نگفته ام.چون تنها فردی بود که بر اصول پای فشرد و در مقابل اراده ی انفعال طلبانه قدرت سر خم نکرد.وعملا نشان داد فرزند شیر پاک خورده آن مرد بزرگ و فرزند ایران است. (329600)
محمدرضا
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۲۳:۵۷
10 تا نماینده مثل ایشون داشتیم ایران گلستان میشد (329619)
آزفا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۲۲:۲۹
گمان مبر که به پایان رسد کار مغان/ هزاربادۀ ناخورده در رگ تاک است
شک نکنید که تعداد اصلاح طلبان نخبه در این کشور آنقد زیاد هست که به هیچ وجه قابل حذف نیستند. باهوش ترین و باسوادترین فرزندان این مملکت باز هم ایران عزیز را سربلند از عرصۀ تنگ اسفند 94 همچون خرداد 76و92 عبور خواهد داد.
فراموش نکنید شرایط خرداد76و92 ویاس وحذف وهجمه های ناجوانمردانه را.
امید وآرامش بهترین تدبیر است. (329606)
خشایار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ۲۲:۳۲
من به شخصه در این مجلس فعلی واقعا یک نفر نماینده واقعی ملت را دیدم که آقای علی مطهری است
خدا وکیلی به ایشان هم رای ندادیم اما انشالله که تایید شوند و اولین اسم نام ایشان را خواهیم نوشت. ضمن اینکه از رد صلاحیت ایشان که فرزند واقعی انقلاب و سرباز واقعی ولایت است شوکه شدم کمال بی انصافی را دیدیم (329608)
الف
United States
۱۳۹۴/۱۱/۰۴ ۰۱:۳۱
عدم شرکت درانتخابات وناامیدی دقیقا همان چیزی است که تندروها می خواهند در ضمن آقای علی مطهری که همه منصفان به دیانت ایمان پاک سیرتی وسلامت اخلاقی و مالی شما باور دارند که به حق همین طور هم هست من کاری با مسایل سیاسی ندارم ولی وقتی آدم به گذشته نگاه میکنه انصافا چهار سال مجلس ششم چه به لحاظ اقتصادی چه به لحاظ فرهنگی ازبهترین وزیباترین دوران بعد انقلاب اسلامی بوددلیلش هم خیلی ساده است چون نمایندگان مجلس ششم اکثر قریب به اتفاقشون افراد تحصیل کرده وکاردانی بودند و منافع ملی براشون اهمیت داشت (329622)
مانی
United States
۱۳۹۴/۱۱/۰۴ ۰۲:۱۰
علی مطهری درعمل ثابت کرد نماینده واقعی مردم است درود به شرافت شماآقای مطهری وقتی پای حق وحقیقت دربین است یک گام هم به عقب برنداشتید.شماوامثال شما نماینده واقعی مردم هستند ایکاش صلاحیت شما وافرادی مثل شما که التزام عملی وقلبی وحقیقی به اسلام دارند شناخته شده برای مردم هستند تایید بشه شما هم مثل اصلاح طلبان در احراز صلاحیت ها مظلوم واقع شدید (329625)
صابری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۰۴ ۰۲:۱۵
فکری به حال پارازیت بکنید آقای رییس جمهور. جان ما و فرزندانمان هم مثل انتخابات مهم است. سه سال گذشته. شدت و زمان و گستره پارازیتها بیشتر هم شده. خود دولتیها می گویند مضر و سرطانزاست. (329627)