به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۹۹۷۵۰

کشف پروتئینی که ترمز سرطان خون است

گروه علمی:دانشمندان مؤسسه والتر و الیزا هال موفق به شناسایی پروتئینی شدند که گسترش سلول‌های لوسمی میلوئید حاد را تسهیل می‌کند.
کشف پروتئینی که ترمز سرطان خون است
بدن انسان برای تنظیم چگونگی رشد و تکثیر سلول‌ها دارای کنترلگر در محل است که شامل مکانیزم مفید و خاصی است که از گسترش بیماری جلوگیری می‌کند؛ اما زمانی که پای بیماری لوسمی میلوئید حاد به میان می‌آید، این کنترلگرها خنثی می‌شوند و به سلول‌های سرطانی، آزادی عمل برای تکثیر و رشد خارج از کنترل می‌دهند.
محققان استرالیایی با کشف پروتئین هدایتگر این فرآیند نشان داده‌اند که با متوقف کردن فعالیت آن شاید بتوان این سرطان خون مرگبار را متوقف کرد.
 
لوسمی میلوئید حاد یک نوع تهاجمی سرطان خون با سرعت رشد بالا است که نرخ بقای پنج سال در میان مبتلایان آن 24 درصد است. شیمی‌درمانی شکل اصلی درمان برای این مبتلایان است اما در کنار آن عوارض جانبی آزاردهنده‌ای مانند تهوع، ریزش مو، اسهال و مشکلات باروری وجود دارد. همچنین سه چهارم بیماران با عود مجدد بیماری روبرو می‌شوند.
 
این عوارض وحشتناک است که یافته جدید دانشمندان موسسه والتر و الیزا هال را نویدبخش کرده است. آن‌ها نه تنها دریافته‌اند که پروتئین Hhex فرآیند گسترش سلولهای لوسمی میلوئید حاد را تسهیل می‌کند، بلکه همچنین مشخص کرده‌اند که این پروتئین برای سلول‌های سالم ضروری نبوده از این رو می‌توان آن را بدون ایجاد عوارض جانبی خاص درمان‌های کنونی مورد هدف قرار داد.
 
دانشمندان دریافتند که با مسدود کردن پروتئین Hhex در مدلهای بیماری پیش‌بالینی می‌توانند بطور کامل سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. اکنون چالش پیش روی محققان، شناسایی بخشهای حیاتی پروتئین است که به آن اجازه فعالیت می‌دهد تا بتوان داروهایی برای مسدود کردن این فعالیت تولید کنند.  این تحقیق در مجله Genes & Development منتشر شده است.
مرجع : ایسنا