به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۷ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۹۹۹۶۷
دست‌های گجتی شرمنده‌ام کرد

هجمه‌ها علیه خوبی خاکپور ناعادلانه بود

گروه ورزشی: دروازه‌بان تیم امید ایران می‌گوید رفتاری که با کادر فنی این تیم صورت گرفت "ناعادلانه" بود. او همچنین حمایت مردم تبریز و باشگاه تراکتورسازی را نشان دهنده "معرفت" آنها دانست.
هجمه‌ها علیه خوبی خاکپور ناعادلانه بود

محمدرضا اخباری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره نتایج تیم امید در ر‌قا‌بت‌های انتخابی المپیک، عملکرد خود در این مسابقات، انتقادهای وارد شده به کادرفنی و حمایت‌های مردم تبریز و باشگاه تراکتورسازی از خودش صحبت کرد.

 

* بعد از ر‌قا‌بت‌های انتخابی المپیک این اولین مصاحبه‌ای است که به عنوان د‌ر‌وازه‌بان تیم ‌ملی انجام می‌دهی. برای نخستین سوال خوب است که به این سوال جواب بدهی که چه ارزیابی از این ر‌قا‌بت‌ها داشتی؟

 

باید بگویم که تورنمنت خیلی خوبی بود. سطح کیفی بسیار بالایی داشت. معتقدم حضور در این ر‌قا‌بت‌ها برای آینده تک تک اعضای تیم ‌ملی امید بسیار مهم خواهد بود. تنها متاسفم که نتیجه‌ لازم را کسب نکردیم و شرمنده مردم ایران شدیم.

 

* چه اتفاقی افتاد که نتوانستید با وجود همه امیدهایی که جامعه فو‌تبا‌ل ایران به تیم امید بسته بود، از سد ژاپن بگذرید؟

 

تیم ما، تیم خوبی بود و بازی‌های قابل احترامی را برابر حریفان به نمایش گذاشت، اما حریف ما در بازی آخر ژاپنی بود که پنج دوره است به المپیک می‌رود و بر‌نامه‌ریزی بهتری نسبت به ما داشت. به غیر از این موضوع بد شانسی هم ضربه بزرگی به تیم ملی ایران وارد کرد. دیداری که می‌توانست در طول 90 دقیقه سه بر صفر به سود ما باشد در نهایت سه بر صفر به نفع حریف شد.

 

* صحبت‌های مربیان تیم امید را که مرور می‌کنیم آنها می‌گویند باخت به قطر و فشاری که به تیم وارد شد ضربه بزرگی به تیم ایران وارد کرد. فکر می کنی چه اتفاقی رخ داد که بعد از آن همه امید به یکباره همه از این تیم، ناامید شدند؟

 

درست می‌گویید. فشار بسیار سنگینی بعد از باخت به قطر به تیم ما وارد شد. بعد از این که توانستیم چین را ببریم خیلی از بازیکنان نفس راحتی کشیدند و حتی یکی از بازیکنان نیز از عمق ناراحتی به گریه افتاد. این نشان می‌دهد که فشار فراوانی روی تک تک بازیکنان بود. فکر می‌کنم انتقادهایی که به تیم بعد از باخت برابر قطر وارد شد خیلی زود بود. عربستان با آن همه امکانات و کادرفنی بز‌ر‌گسالانش با دو امتیاز حذف شد. در قطر که بودیم شبکه‌های عربی تازه بعد از حذف تیم‌هایشان انتقاد می‌کرد‌ند، اما ما در کوران مسابقات مجبور بودیم این انتقادها را بشنویم. نمی‌خواهم بهانه گیری کنم. اتفاقی است که افتاده، اما به‌ هر‌ حال شرایطی بود که برای ما در آنجا رقم خورد.

 

* درباره عملکرد خودت هم حرف و حدیث‌هایی مطرح شد. این که بعد از نمایش خوب و در مرحله گروهی بعد از بازی با ژاپن بعضی‌ها تو را یکی از مقصران عنوان کردند.

 

اگر اکنون تیم ‌ملی امید حذف شده، مقصر همه اعضای تیم بودند و من هم جزوی از این تیم هستم. به‌ هر‌ حال این حرف‌ها به من انگیزه دو چندانی می‌دهد که خودم را در آینده بهتر کنم. از همه منتقدان هم تشکر می‌کنم که با حرف‌هایشان انگیزه‌ام را برای تمرین و بهتر شدن بیشتر کردند.

 

* البته یکی از اتفاقات جالبی که برای شما به عنوان د‌ر‌وازه‌بان تیم ‌ملی افتاد، حمایت فراوان مردم تبریز و باشگاه تراکتورسازی بود.

 

باید تشکر ویژه‌ای از تک تک مردم آذربایجان و اعضای باشگاه تراکتورسازی داشته باشم که چنین حمایتی را از من انجام داده‌اند. از وقتی که به ایران برگشته‌ایم آنها در صفحات مجازی، سایت‌ها و روزنامه‌ها به شدت از من حمایت کردند و باید از آنها تشکر کنم. فکر می‌کنم آنها معرفت‌شان را نشان دادند و مطمئن باشند که محمدرضا اخباری نیز قدرشناس است و لطف آنها را هم فراموش نمی‌کند و هم این که مطمئنا تلاش می‌کند این لطف را جبران کند.

 

* درباره خاکپور هم صحبت کنیم. برخی معتقدند رفتاری که با سرمربی تیم ‌ملی امید صورت گرفت منصفانه نبود.

 

ابتدا باید درباره کادرفنی بگویم که کار با این کادر برایم افتخار بزرگی بود. آنها خیلی خوب و با شخصیت بودند و به نظرم هجمه‌هایی که علیه کادرفنی صورت گرفت، ناعادلانه بود. مطمئنا اگر فرصت‌هایمان را به گل تبدیل می‌کردیم و ژاپن را می‌بردیم اکنون محمد خاکپور دیگر بی تجربه نبود. به نظرم باید منطقی با مساله کادرفنی برخورد می‌کرد‌ند. هیچ مربی دوست ندارد که تیمش نتیجه‌ نگیرد، اما حرف‌هایی مطرح شد که چرا خاکپور دست به ترکیبش می‌زند. فکر می‌کنم خاکپور برای موفقیت تیم ایده داشت و برای اجرایی کردن این ایده نسبت به شناختش به بازیکنان تصمیم‌گیری می‌کرد. کادرفنی تیم امید خیلی خوب بود و نقطه برجسته‌اش ادب و شخصیتش بود.

 

* قبل از این تیم، دیگر بازیکنان بزرگ فو‌تبا‌ل ایران هم در سال‌های گذشته طعم این ناکامی را چشیده‌اند، اما خیلی زود خودشان را جمع و جور کردند و کارشان را در تیم بز‌ر‌گسالان ادامه دادند. تو به عنوان بازیکنی که مورد توجه کارلوس کی‌روش قرار دارید، چگونه از تجربه امید در تیم بز‌ر‌گسالان بهره خواهی گرفت؟

 

این طور تورنمنت‌ها به بازیکنان جوان خیلی کمک می‌کند تا بتوانند سطح خود را بالا ببرند. من و سایر بازیکنان تیم ‌ملی امید نیز از این مسابقات تجربه گرفتیم تا در آینده در صورتی که به تیم ‌ملی بز‌ر‌گسالان دعوت شدیم بتوانیم نقش مهمی را در فو‌تبا‌ل ایران ایفا کنیم.

 

* بعد از بازی با ژاپن برخی به کنایه گفتند که دست "گجتی" اخباری هم به کمکش نیامد.

 

(با خنده) به‌ هر‌ حال من از این "دست گجتی" در مرحله گروهی و به ویژه‌ بازی با قطر استفاده کردم. در بازی با ژاپن هم یکی، دو بار کمکم کرد تا از دروازه ایران حفاظت کنم، اما به‌ هر‌ حال این دست گجتی سرانجام شرمنده‌ام کرد.

 

* درباره کمک‌های انجام شده به تیم امید و اردوهای تدارکاتی برگزار شده‌ این تیم حرف و حدیث زیاد است. این که با این همه اردو توقع مردم این بود که تیم امید به راحتی نتیجه‌ بگیرد.

 

ابتدا باید از حاج حبیب کاشانی تشکر کنم که خیلی برایمان زحمت کشید. ما مثل تیم‌های قبلی مشکل خروجی نداشتیم و امکانات اردویی خوبی برای ما فراهم شد. کاشانی با آن سابقه ریسک کرد تا به تیم ‌ملی مملکتش کمک کند، اما درباره سوالی که پرسیدید باید بگویم که این یک باور غلط است که بین مردم جا افتاده است. درست است که ما امکانات اردویی خوبی داشتیم، ولی تورنمنت‌هایی که حریفان ما در آن شرکت کرده بودند قابل مقایسه با حریفان تدارکاتی ایران نبود. به طور مثال چین پیش از حضور در قطر در تورنمنت لندن شرکت کرده بود و با تیم‌های کلمبیا، مکزیک و انگلیس بازی کرده بود. درست است که در این بازی‌ها شکست خورده بود، اما تنه به تنه شدن با بازیکنان بزرگ تجربه خوبی برای چین بود. در جلسات آنالیز که کادرفنی درباره حریفان تدارکاتی رقبایمان صحبت می‌کرد‌ند، تعجب می کردیم که رقبا با چه تیم‌هایی بازی کردند. به‌ هر‌ حال این یک واقعیت است و امیدوارم رسانه‌ها این واقعیت را به مردم بگویند.

 

* به عنوان سوال آخر از شما به عنوان بازیکن یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا می‌خواهیم درباره ادعاهای سعودی‌ها مبنی بر نبود امنیت در ایران بپرسیم، این که برای رویارویی با تیم‌های عربی چه انگیزه‌ای دارید؟

 

مطمئن باشید که بازیکنان تلاششان را چند برابر می‌کنند تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. امیدوارم که AFC تصمیمی بر اساس واقعیت‌ها بگیرد و اجازه بدهد تراکتورسازی در تبریز و در حضور یار دوازدهم خود به مصاف حریفان برود، اما مطمئن باشید که امسال تیم‌های ایرانی حریفانی بسیار سرسخت برای رقبای سعودی خواهند بود.

مرجع : ایسنا