به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۹:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۸ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۱۳۸۵۵۲

از وزارت علوم تا برجام!

از وزارت علوم تا برجام!
محمد توکلی
قصه انتخاب وزیر علوم در دولت دوازدهم تبدیل به کلاف سردرگمی شده است و هر بار از گوشه ای خبری در خصوص علت تاخیر رییس جمهور در معرفی این وزیر کابینه دوازدهم به مجلس به گوش می رسد. برخی از اصرار رییس جمهور روحانی بر انجام هماهنگی با رهبری نظام برای انتخاب این عضو کابینه سخن می گویند و علت این تاخیر را عدم دستیابی به توافق لازم برای انتخاب وزیر علوم  می دانند.

گروهی دیگر نیز علت اصلی تاخیر در انتخاب وزیر علوم را در ناکارآمدی الگوی انتخاب وزیر توسط روحانی می دانند. آنان بر این عقیده اند که رییس جمهور این بار می خواهد فردی را انتخاب کند که به طور همزمان رضایت جامعه دانشگاهی، اصلاح طلبان و بخش هایی از قدرت را داشته باشد و به طور طبیعی چنین فردی که بتواند به طور همزمان خواسته های همه طرف ها را برآورده کند وجود خارجی ندارد و کاملا روشن است که تا پایان عمر دولت روحانی هم چنین وزیری با چنان مشخصاتی پیدا نخواهد شد.

حال بیاییم فرض کنیم که علت تاخیر در انتخاب وزیرعلوم عدم توافق رییس‌جمهور و مقامات ارشد نظام و یا نمایندگان ذی‌نفوذ مجلس باشد. پرسشی که در این خصوص می توان مطرح کرد این است که مگر انتخاب وزیر علوم، آن هم در شرایطی که گزینه‌های مطلوب بسیاری برای این وزارتخانه در کنار روحانی قرار دارند از ایجاد اجماع برای آغاز مذاکرات هسته‌ای با آمریکا و  دست یافتن به برجام و پذیرش آن در داخل پیچیده تر و سخت تر است؟

آیا می‌توان پذیرفت که روحانی با آن قدرت چانه‌زنی در رایزنی با سطوح بالای نظام برای انجام اقداماتی در حوزه سیاست خارجی که در نتیجه آن توانسته است بسیاری از تابوها را پس از چند دهه در این حوزه بشکند هنوز نمی تواند برای وزارت علوم به یک انتخاب مناسب برسد؟ این قضیه وقتی جالب تر می شود که یکی از جمله های پر بازتاب رییس جمهور در ایام تبلیغات انتخاباتی را به یاد بیاوریم. آن زمانی که روحانی در جمع حامیانش گفت: «بازوی من قدرت بعضی چیزها را ندارد، اما بعضی کارها با رای بالاتر از 51 درصد  شدنی خواهد بود»

حالا روحانی با رای قریب به شصت درصد نه تنها آن بعضی کارها که به پرونده حصر اشاره داشت را به جایی رسانده بلکه حتی وزیر کابینه اش را هم نتوانسته است به موقع انتخاب کند. به نظر می آید که حسن روحانی حتی اگر تنها به فکر اعتبار خودش هم باشد و کاری به دغدغه های جامعه دانشگاهی و جوانانی که برای پیروزی او از دل و جان مایه گذاشتند هم که شده می بایست هر چه زودتر تکلیف این موضوع را روشن کند و اگر به واقع علت این تاخیر ناهماهنگی ها با دیگر مراکز قدرت است این موضوع را با صراحت با مردم در میان بگذارد. کسی که از عدم صراحت روحانی ضربه خواهد خورد خودِ او خواهد بود.

محمد حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۲۸ ۱۹:۱۰
مایه تاسف و تاثر و ناامیدی نمیشه عدم انتخاب وزیر علوم اصلاح طلب معتدل؟ (355959)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۱۷:۲۷
عدم موفقیت دولت دکتر روحانی در 98 و1400 به زیان اعتدال است یا اصلاحات؟ اینده معلوم خواهد شد (355973)
۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۰۸:۰۳
کلیدش شکسته دیگه هیچ قفلی را باز نمی کنه (355967)
۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۱۲:۰۸
انتخابی باعث تاسف
در دور بعد هرگز به جماعت اعتدالی رای نخواهم داد (355968)
mehrdad
Romania
۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۱۸:۳۶
متاسفانه آقای روحانی در هفته های اخیر نشون داده که به خواسته های طرفدارانش اهمیتی نمیده اولا مساله حصر و ممنوعیت های جدید برای آقای خاتمی دوما نبود وزیر زن و محدویت زنان برای ورود به استادیوم ها و سوما معرفی نکردن وزیر علوم که برای ما دانشجویان بسیار مهم بود. دوست ندارم اینو بگم ولی حقیقت اینه که آقای روحانی داره کسانی که بهش رای دادن رو کاملا از خودش ناامید میکنه و مردم احساس میکنن روحانی در انتخابات بهشون وعده دروغ داده وضعیت اقتصادی هم که روز به روز بدتر میشه (355974)
سهند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۲۲:۵۰
متاسفانه اقای روحانی در اکثر حوزه ها فقط یا حرف زده یا ادرس اشتباه داده... از نظر رفع حصر.وضعیت بانک ها و تورم و بیکاری..سود بانکی و نرخ ارز... از همه مهمتر اموزش و پروش بلاتکلیف و ضعبف که با کمبود بودجه و معلم رنج میبره.اینم از وزارت علوم...ختی تامین اجتماعی هم بخاطر ورشکستگی نمیتواند حقوق ها را به موقع پرداخت کند و با بهانه واهی بازنشسته ها را معطل میکند...وقتی اقای روحانی سخنرانی میکند مثله این که همه جا گل و بلبل است و ایران شده مثله کشور هلند و اسکاتلند و غیره... (355977)