به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۱۶۹۶۴۳

آزمون احمدی‌نژاد برای مدعیان

آزمون احمدی‌نژاد برای مدعیان
گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور سابق برای چندمین بار در یک سال اخیر خواهان برگزاری تجمعی اعتراضی شده است.
 
احمدی‌نژاد که تا به امروز همواره با پاسخ منفی وزارت کشور با پیشنهاد خود روبرو شده است هنوز از پای ننشته و به نظر می‌آید او هم‌چنان خواستار تجمعات اعتراضی می‌شود و دولت روحانی هم با آن مخالفت می‌کند! واقعیت آن است که اگر به اصول قانون اساسی بازگردیم راه حل این مسئله کاملا روشن و واضح است و مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی هر فردی از جمله احمدی‌نژاد این حق را دارد تا در موضوعات مختلف تجمعات اعتراضی برگزار کند اما به هر روی در چند دهه اخیر سال‌های اندکی بوده است که دولت‌ها به این اصل قانون اساسی توجه نشان داده‌اند و دولت آقای «حقوقدان» هم ظاهرا تمایلی به اجرای این اصل ندارد.

درخواست‌ احمدی‌نژاد را می‌توان از زوایای گوناگونی مورد بررسی قرار داد؛ چه از لحاظ زمان اعلام چنین درخواست‌هایی و چه موضوعاتی که برای اعتراض به آن‌ها درخواست تجمع می‌کند اما به نظر می‌آید می‌توان این درخواست‌ها را در لایه زیرین آن آزمون احمدی‌نژاد برای مخالفان او دانست. مخالفانی که اغلب آنان داعیه دموکراسی، حقوق بشر و اصلاح‌طلبی دارند.احمدی‌نژاد به خوبی به این نکته واقف است که دولت روحانی شجاعت، توان و امکان پاسخ مثبت به درخواست‌های او را ندارد و اگر عزم اندکی برای قبول درخواست او هم در بخش‌هایی از دولت وجود داشته باشد از سوی نهادهای تصمیم‌گیر اصلی در چنین موضوعاتی وتو خواهد شد؛ در نتیجه می‌توان گفت هدف احمدی‌نژاد تنها و تنها برگزاری یک تجمع اعتراضی نیست آزمونی که از آن سخن می‌گوییم که به نوعی آزمون احمدی‌نژاد برای مدعیان است را می‌توان در سه وجه توضیح داد:

۱ـ وجه نخست این آزمون نوع مواجهه دولت با چنین درخواستی است. حسن روحانی و جریان سیاسی حامی او با اعتراض به عملکرد دولت احمدی‌نژاد در حوزه سیاسی نظر مردم را به خود جلب کردند و وعده حذف اقتدارگرایی را از سپهر سیاسی کشور دادند. یکی از مصداق‌هایی که می‌تواند آزمونی برای سنجش گفتار و رفتار مقامات دولتی باشد نوع پاسخگویی به چنین پیشنهادهایی است. هنگامی که پاسخ وزارت کشور دولت روحانی کاملا منطبق برای پاسخ وزارت کشور دولت احمدی‌نژاد است این پرسش برای همگان ایجاد می‌شود که این تغییر حاصل از صندوق رای کجاست و چگونه می‌توان سخن از تغییر شرایط سیاسی کشور در پنج سال اخیر گفت؟!

۲ـ وجه دیگر آزمون احمدی‌نژاد برای مدعیان به این نکته بازمی‌گردد که واکنش اصلاح‌طلبان به پاسخ منفی دولت روحانی چه خواهد بود. هنگامی که کسر قابل توجهی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌های جریان اصلاحات بی توجه به اصول اولیه دموکراسی و اصل ۲۷ قانون اساسی به سادگی از کنار این رفتار خلاف قانون دولت می‌گذرند و یا حتی به توجیه آن می‌پردازند نشانگر آن است که این جریان سیاسی بیشتر از آن که به ارزش‌های مردم‌سالارانه باور قلبی عمیقی داشته باشد، آن ارزش‌‌ها و مردم را پلکانی برای تکیه زدن خود به کرسی قدرت قرار داده است و پس از نزدیک شدن به قدرت به کلی چنین موضوعاتی را به فراموشی می‌سپارد.

۳ـ و وجه سوم این آزمون سه وجهی برای اصلاح‌طلبانی است که با وجود بروز و ظهور آشکار مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... در جامعه و صدای رسای اعتراضی مردمی به جای حمایت از اقشار مختلف جامعه و همراهی با آنان مهر سکوت بر لب زده‌اند و توجیه‌گر دولتی هستند که اصولا ائتلاف با آنان را به هیچ وجه قبول ندارد. هنگامی که جامعه عدم درخواست اصلاح‌طلبان برای برگزاری یک تجمع اعتراضی را در کنار درخواست‌های پیاپی احمدی‌نژاد قرار می‌دهند با این پرسش مواجه می‌شود که به واقع چه کسی صدای آنان است؟!

سیمرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۰۹:۴۱
از کی دایه احمدی نژاد شدین پشت هر کس قایم میشین و هر کی جراتی بخود میده میاین پشتش قایم میشین کوتاه بیاین نظرات اصلی مردم رو بخواین اگر برای رضای خداو وخدمت به مردم بنویسید هیچ کس با اصلاحات خسه نمیشه (362393)
احمدی نژاد ۸۸
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۰۷:۴۰
احمدی‌مقدم به روز 25 خرداد اشاره می‌کند و می‌گوید: «روز اول فتنه 88 (احمدی‌نژاد) با آقای مشایی رفت مسکو و برگشت... از ساعت شش در دفترش جلسه بود. رفتم دیدم هیچ‌کس نیامده است و فقط من بودم. بعد از من، آقای حسین طائب رسید. قبل از آمدن آقای طائب، ایشان گفت: «چه خبر؟» گفتم: «خیابان‌ این جوری بود». گفت: «خیلی خوب شد. دایره را تکان دادیم و اضافات و آشغال‌ها رو آمد. با آنها برخورد کنید و همه را جمع کنید ببرید. بروید خاتمی و بقیه را دستگیر کنید و شر همه را کم کنید و بروید». گفتم: «مرد حسابی! چه می‌گویی؟ (362403)
احمدی نژاد ۸۸
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۰۷:۴۲
می‌روی مصاحبه و سخنرانی می‌کنی و می‌گویی خس‌وخاشاک و آت‌وآشغال. الان همه به خیابان‌ها ریخته‌اند و بحران است و نمی‌شود قضیه را به‌ این‌ سادگی جمع کرد و حالا می‌گویی بگیرید ببرید و تمام؟!» (362404)
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۰۹:۴۲
خواهشا اسم احمدی نزاد رو تو سایتتون ننویسید ولش کنین (362394)
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۱:۰۵
آفرین! درود بر همه آزادگان جهان! (362395)
انصاف الدوله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۱:۰۶
سلام
شما بااین سخنان از اعتقاد به قانون میگوییدیا خود نیز ادا در میاورید.مشکلات عملکرد دولت جای خود،اما در اثر تحریمی که باز هم ریشه اش بدولت فخیمه قبلی باز میگردد دچار مشکلیم.حالا کسی که زمان خودش به هیچ اصولی پایبند نبوده اجازه سواستفاده وهرج ومرج داشته باشد؟!.. (362396)
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۱:۲۱
چطور زمان خودش اجازه به کسی نمی داد (362397)
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۱:۲۳
خنده دار است !همین دولت احمدی نژادی که شما سنگش را به سینه می زنیر اجازه چند تجمع را داد؟چه تعداد از فرهنگیان کشور که در تجمعات داخل اداره در اعتراض به وضع معیشتی خود دستگیر وزندانی شدند؟مردم را چه فکر کردید ؟ (362398)
آذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۱:۲۷
ساختارقدرت درنظام جمهوری اسلامی به گونه ایست که دولت نقشی درتصمیمات مهم واساسی ندارد وزیر کشورحتی اگرخودش هم مایل باشد نمی تواند مجوز تجمع بدهد (362399)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۲۳:۱۷
ایشان ابتدا از خس و خاشاک عذر خواهی فرمایند بعد. (362400)
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۰۰:۳۰
۱-سایت بهار نیوز مدتی است به صورت تلویحی و گاهی آشکارا از احمدی نژاد حمایت می کند،گویا همه فجایع دوران او را فراموش کرده است،همانطور که خود احمدی نژاد فجایع دوران خود را به یاد نمی آورد،از خفقان،سرکوب و اختناق تا توهم وتورم و فساد و اختلاس و انزوا؛ تا حدی که به نظر می رسد سایت بهار نیوز در مسیر ائتلاف با فرقه بهار گام بر می دارد...
۲-نقد عالمانه و منصفانه از دولت روحانی و حتا اصلاح طلبان با ارائه ی راهکار امری لازم و ضروری است،اما افتادن در دام پوپولیسم لمپنی فاجعه بار است. (362402)
مهرابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۰۸:۵۵
شمام معلوم نیست چتون هست
بالاخره دکتر را قبول دارید یا ندارید؟ (362410)