به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب : ۱۷۳۵۷۱

گزارش المانیتور از تشدید تقابل تندروها و دولت

گزارش المانیتور از تشدید تقابل تندروها و دولت
برگردان: علیرضا طالب‌زاده
اظهارات، ادعاها و اتهامات راست یا دروغ جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد علیه دولت روحانی و واکنش دور از انتظار خبرگزاری جمهوری اسلامی به این ادعاها و اتهامات این هفته مورد توجه سایت المانیتور قرار گرفت. این نشریه با چاپ عکسی معنی دار از این نماینده که در خبرگزاری جمهوری اسلامی (IRNA) چاپ شده مطلبی کوتاه در این موضوع دارد. برگردان این گزارش را در زیر می‌خوانید:

 خیرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که زیر نظر دولت روحانی فعالیت می‌کند در اقدامی بی‌سابقه حمله‌ای تند را علیه یک نماینده اصولگرا منتشر کرده‌است که حاکی از این است که دوران انحصاری رسانه‌های اصولگرا و تندرو در حمله به مقامات دولتی به پایان خود نزدیک می‌شود. ایرنا با انتشار یک ویدیوی 2 دقیقه‌ای در وب سایت و حساب توییتری خود انتقادات شدیدی علیه جواد کریمی قدوسی منتشر کرد. ایرنا نوشت که نماینده اصولگرای مشهد دوباره دروغ گفت و دوباره ادعاهایش تکذیب شد.  

این ویدیو تعدادی از اتهامات کریمی قدوسی علیه دولت روحانی را به نمایش می‌گذارد که بلافاصله تکذیب یا خلاف واقع نشان داده می‌شود. در ویدیو یکی از این اتهامات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تکذیب می‌شود. در یک کلیپ ویدیویی که در سطح وسیعی در شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان پخش شد، کریمی قدوسی ادعا می‌کند که اطلاعات سپاه پاسداران شنود تلفنی مکالمه حسن روحانی با مامور MI6 (سرویس اطلاعاتی برون مرزی بریتانیا) را به خود روحانی نشان داده است. سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 6 اسفند 1397 به طور علنی این ادعا را تکذیب و از نمایندگان مجلس خواست از طرح این گونه ادعاها و اظهارات پرهیز کنند. بر طبق ایرنا این اولین بار است که سپاه پاسداران مجبور شده است به طور علنی و رسمی اتهامات کریمی قدوسی بر علیه دولت روحانی را تکذیب کند.

ویدیوی ایرنا همچنین نشان می‌دهد که ادعای کریمی قدوسی مبنی بر اینکه استعفای محمدجواد ظریف توسط روحانی پذیرفته شده‌است تنها یکی از دروغ‌های او در هفته اخیر بود. به دنبال استعفای اینستاگرامی ظریف در 6 اسفند 1397 کریمی قدوسی ادعا کرد ظریف ۱۳ بار پیش از این نیز استعفا داده بود اما این بار با استعفای او موافقت شده است و رفتنش حتمی است.  او گفت زنگنه وزیر نفت و تعدادی از وزرای دیگر نیز به زودی استعفا خواهند داد. در کمتر از 36 ساعت بعد از پست استعفا، ظریف به سر کار خود برگشت. وقتی از زنگنه درباره برخی شایعات و اظهارنظرها درباره "استعفای قریب‌الوقوع" او پرسش شد او با لحنی تند جواب داد: «بگردند تا بگردیم.»

کریمی قدوسی تنها یک نماینده جنجالی و عوام فریب جویای نام و شهرت و جلب توجه نیست. او نماینده اصولگرایان قدرتمندی است که به صورت خستگی‌ناپذیر تلاش کرده‌اند دولت روحانی را تضعیف کنند. کریمی قدوسی که مخالف دوآتشه برجام است عضوی از گروهی است که جبهه پایداری انقلاب اسلامی یا به طور خلاصه «جبهه پایداری» نامیده می‌شود. رهبر معنوی این فراکسیون روحانی اصولگرا محمدتقی مصباح یزدی است. این گروه یکی از راست‌ترین جناح‌ها در ایران است. این نکته که ایرنا در حمله و انتقاد علیه کریمی قدوسی چنین لحن تندی را انتخاب کرده نقطه عطفی در رسانه‌های مدرن ایرانی است؛ مخصوصا که بعد از بازگشت ظریف به سر کار خود منتشر می‌شود.

ایرنا یک خبرگزاری سنتی است که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند و خیلی به ندرت درگیر این نوع از حملات و انتقادات می‌شود. این خبرگزاری به طور معمول گزارش‌های خبری سر راست و درست را منتشر می‌کند که اخبار دولت را از زاویه مثبت پوشش می‌دهد. مشاهده آغاز انتقاد و حمله علیه یک نماینده اصولگرا از سوی این خبرگزاری عجیب به نظر می‌رسد. این نوع فضاها به طور معمول در اختیار سایت‌های خبرگزاری‌های اصولگرایان است که معمولا قوه قضاییه و نهادهای امنیتی حامی و پشت سر آنهاست. می‌توان نتیجه‌گیری کرد که انتشار چنین ویدیویی بوسیله ایرنا نشان از تغییرات قریب‌الوقوع در این خبرگزاری است.
برچسب ها: دولت روحاني

سفیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۲۱:۴۶
بازنشستگی سیاسی این چهره به نفع کشور است. به نظر ایشان هم از این طریق ارتزاق می کند. (362860)
سریال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۲۲:۱۸
گناهی نداره این نقش را کارگردان بهش داده ... از شانسش نقشش منفی است. (362861)
کربلایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ۰۸:۲۷
منظورتون از تندرو ها انقلابی های مقاوم هست؟
و در مقابلش کندروها هستند یعنی واداده های ترسو؟ (362862)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ۲۱:۱۵
تندروها چه گلی به سر مملکت زدند کشور فقط یک دوره آرامش نسبی و روتق رسانه ها و تعامل با جهان خارج را تجریه کرد (دوره خاتمی) باقی تخریب وجهه جهانی کشور و از بین بردن اقتصاد و ... کشور بود. به نظر وجود و فعالیت تیپ هایی مانند رسایی، کوچک زاده، کریمی قدوسی و ...به غیر ضرر به حال ممکلت چیزی در پی نداردو (362872)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ۰۸:۵۵
هر جور میخوام خودمو قانع کنم این جاروجنجال ها برای منافع مردم و ملته نمیتونم . (362864)
مشهد مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ۰۹:۱۴
اقای کریمی قدوسی نماینده محترم شهر مشهد مقدس شما نماینده مردم مشهد هستید ودر مجلس جلوس کرده اید بجای حل مشکلات شهر مشهد که اب شرب مصرفی مشهد بوی فاضلاب می‌دهد ،سمت کشف که خود ایشان کاملا به این منطقه واقف هستند سبزیجات و صیفی جات با اب فاضلاب بعمل می آورند وبه مغازه دارها توزیع میکنند شما بهتر است مشکلات شهرتان را حل کنید یا بحث شهرداری که فروش اراکم سازی با نمای کاخهای زمان رضا شاه پهلوی و بجای تخریب وتوهین به مقام رییس جمهور جناب اقای دکتر روحانی و ظریف به فکر ابادانی شهر خودت باش جنگ شده بسه (362866)
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۲/۱۴ ۱۱:۳۴
بهار جون با اين كارها نميتوني حواس مردم و از ناكارآمدي دولت پرت كني . پرده ها كنار رفته و آبروي جريان تسليم و پوپوليسم سرمايه داري رفته. دولت به جاي اين كارها و حاشيه ها به مشكلات مردم برسد (362882)