به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۱۹۲۷۵۰

نشانه‌های بیماری ویروسی آنفلوآنزا را بشناسید

نشانه‌های بیماری ویروسی آنفلوآنزا را بشناسید
گروه جامعه: مسئولان بهداشتی کشور از شیوع آنفلوآنزا در این کشور ابزار نگرانی می‌کنند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده ده‌ها نفر در سال جاری خورشیدی قربانی این بیماری شده‌اند. چگونه می‌توان بیماری آنفولانزا را تشخیص داد؟

معاون بهداشت وزارت بهداشت ایران اعلام کرده  تا روز ششم آذر، ۳۷ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جانشان را از دست داده‌اند. به گفته علیرضا رئیسی شیوع این بیماری نسبت به سال قبل بیشتر بوده است. سرماخوردگی و آنفلوآنزا، هر دو بیماری‌‌های ویروسی هستند و علائم مشابهی هم دارند. اما چطور می‌‌توانید بفهمید به کدامیک مبتلا شده‌‌اید؟
به گزارش "مدیکال نیوز تودی" سرماخوردگی و آنفلوآنزا شایع‌ترین بیماری‌ها در انسان هستند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، اکثر بزرگسالان دو تا سه بار در سال سرما می‌‌خورند. بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف می‌‌توانند باعث سرماخوردگی شوند. اگر سرما خورده باشید، احتمالا علائمی از جمله گلو درد، عطسه، سرفه، سردرد یا بدن درد و خستگی خفیف را تجربه خواهید کرد.
اما در صورت ابتلا به آنفلوآنزا، سرفه‌های خشک، تب متوسط تا شدید، گلو درد، لرز، درد عضله، سردرد، ترشحات عفونی بینی و در نهایت اسهال و استفراغ را تجربه می‌کنید.شروع سرماخوردگی با علائم خفیف است و بعد از ۷ تا ۱۰ روز، معمولا بهبود می‌یابد ولی در آنفلوآنزا، علائم به سرعت ظاهر می‌‌شود و می‌‌تواند شدید باشد. خستگی شدید ناشی از آنفلوآنزا می‌تواند هفته‌‌ها ادامه یابد.
آبریزش بینی و یا گرفتگی بینی در مبتلایان به سرماخوردگی شدیدتر است. از آنجا که سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است، آنتی‌‌بیوتیک‌‌ها در درمان آن موثر نیستند با این حال داروهایی مانند آنتی‌‌هیستامین‌‌ها، ضد احتقان‌‌ها، استامینوفن و داروهای ضد التهاب می‌‌توانند علائم را تسکین دهند. استراحت، شستشوی مکرر دستها و نوشیدن مایعات فراوان، بهترین راه برای بهبود سرماخوردگی است.
برای درمان آنفلوآنزا نیز این موارد توصیه می‌‌شود اما پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی نیز تجویز کند. این داروها از عوارض آنفلوآنزا مانند ذات‌‌الریه پیشگیری می‌‌کند. اکثر پزشکان توصیه می‌‌کنند همه افراد ۶ ماه به بالا می‌‌توانند واکسن آنفلوآنزا را در ماه اکتبر تزریق کنند.
برچسب ها: آنفلوآنزا بیماری