به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۰:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۱۹۴۴۷۵

آلودگی هوا و شعبده‌بازی خودروسازان!

آلودگی هوا و شعبده‌بازی خودروسازان!
گروه اقتصادی: هم‌چنان هوای پایتخت و دیگر کلانشهرها آلوده است و ظاهراً مسئولان هم راهی جز دعا برای وزش باد و اعلام تعطیلی مدارس نیاموخته‌اند. در این روزها که آلودگی شدید هوا نیز به مشکلات بسیار مردم افزوده شده است بسیاری از عملکرد شهرداری‌ها انتقاد کرده و به نوعی مقصر اصلی چنین وضعیتی را شهرداری‌های تهران و دیگر شهرهایی که با هوای آلوده دست به گریبان هستند می‌دانند.

مسئولان حاضر در مدیریت شهری نیز در پاسخ، انگشت اتهام را به سوی دولتمردان گرفته و با اعلام آمارهایی از تعلل دولت در تامین منابع مالی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌گویند و این مسئله را به‌عنوان مهم‌ترین دلیل شرایط موجود برمی‌شمارند. رسانه‌ها نیز در این میان بنا بر موضعی که نسبت به دولت یا شهرداری داشته باشند به سوی دیگر ماجرا می‌پردازند. در این میان برخی شنیده‌های تایید نشده نیز از نقش بنزین تولید داخل در به وجود آمدن این شرایط ویژه و کم‌سابقه در خصوص وضعیت آلودگی هوا خبر می‌دهد.

اما به نظر می‌آید آنچه در این میان از آن غفلت شده است نقش خودروسازی‌ها در آلودگی هوا است. خودروسازهایی که چند دهه است با استفاده از رانتی که ممنوعیت واردات در اختیارشان قرار می‌دهد بدون داشتن رقیب مشغول فعالیت هستند. آنچه در این روزها مورد غفلت جدی رسانه‌ها و مسئولان قرار گرفته این وجه از مسئله آلودگی هوا است.

عدم جدیت دولت در تامین منابع مالی لازم برای گسترش حمل‌ونقل عمومی، خطاهای مدیریتی آشکار در شهرداری تهران و دیگر کلانشهرها، ناهماهنگی‌های خسارت‌بار میان مدیریت شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی، نبود نظارت کافی شوراهای شهر بر عملکرد شهرداری‌ها، کیفیت نه چندان مطلوب بنزین داخلی، استفاده از خودروهای تک‌سرنشین و... همه و همه در آنچه امروز در آن گرفتار آمده‌ایم دخیل بوده است اما به نظر می‌آید از نقش خودروسازان در این وضعیت چه از سوی مسئولان و چه از طرف برخی رسانه‌های رانتی غفلتی تعمدی شده است.

توضیح بیشتر آن‌که درصد قابل توجهی از علل افزایش میزان آلودگی هوا را می‌بایست در کیفیت خودروها جستجو کرد. خودروهایی که به دلیل دور افتادن صنعت خودروسازی از فناوری‌های روز جهان، سوختی با بهترین کیفیت را هم هدر خواهند داد. به نظر می‌آید که لازم است این سکوت مصلحت‌جویانه در خصوص نقش خودروسازان در آلودگی هوا شکسته شود و شاهد بررسی نقش این فاکتور در به وجود آمدن این شرایط باشیم. شاید امروز، زمانی است که تصمیم‌گیرانی که سال‌هاست مردم را مجبور به خرید خودروی بی کیفیت داخلی کرده‌اند باید پاسخگوی خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آلودگی هوا باشند.