به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۷:۰۱
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۷ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۲۱۶۴۲۲

13 سؤال درباره قتل رومینای 13 ساله

13 سؤال درباره قتل رومینای 13 ساله
محمد فاضلی
جامعه‌شناس و استاد دانشگاه

رومينا دختر سيزده ساله‌ای که با پسری از خانه فرار کرده بود، بعد از دستگيری و بازگرداندن به خانه، توسط پدرش، با داس، در قتلی ناموسی، کشته شده است. چند خبرنگار از صبح تا حالا خواسته‌اند تحليلم را بنويسم، اما من چند سؤال دارم.

1- آيا رومينا به حقوق فرزندی اش آگاهی داشت؟ آيا او در مدرسه يا هر جای ديگری درخصوص خشونت خانگی يا هر تهديد ديگری که ممکن است يک دختر نوجوان را تهديد کند آموزش ديده بود؟

2- آيا رومينا در زمانه‌ای که سن و سال اولين ارتباط‌های عاشقانه و جنسی به همين حدود سيزده چهارده سال کاهش يافته است، براي مديريت عواطف و احساسات انسانی اش آموزشی دريافت کرده بود؟

3- آيا قانون جامع و کم‌نقصی وجود دارد که از فرزندان و بالاخص دختران در مقابل خشونت‌های خانگی – از تحقير گرفته تا کودک‌آزاری، تجاوز جنسی و قتل – دفاع کند؟

4- آيا رومينا به مراکز مشاوره، مراجع حقوقی مسئول در زمينه حمايت از حقوق کودکانی که ممکن است در معرض خشونت خانگی قرار گيرند، دسترسی داشت؟ آيا او شماره تلفن‌ مراکزی را که مي‌توانستند از او در مقابل خشونت خانگی دفاع کنند، میذدانست؟

5- آيا پدر رومينا برای اعمال آن‌چه خير فرزندش ميدانسته – ممانعت از ازدواج با فرد نامناسب – به مراکز مشاوره يا هر مرجع کمک‌کننده ديگری دسترسی داشته است؟

6- آيا جامعه در حال گذار ايران به اندازه کافی درباره پديده‌های ناشی از تغييرات اجتماعی – از جمله همين بروز زودهنگام احساسات دختران و پسران و ارتباطات جنسی – دانش، خرد و گفت‌وگو توليد می کند؟ (همين ديروز در شمال ميدان تجريش، کمی بالاتر از مرکز خريد ارگ، دختر و پسری در همين سن و سال را ديدم که در تاريکی پياده‌رو، عاشقانه يکديگر را بغل کرده بودند، پديده تا اين حد عادی شده است.)

7- آيا رومينا مدرسه می رفت؟ آيا نظام آموزش و پرورش ما در قبال بروز چنين مسائلی مسئوليتی دارد؟ آيا معلمان و مديران مدرسه مسئوليت داشتند وضعيت روحی او را زير نظر داشته و نسبت به بروز واقعه‌ای نظير فرار او با يک پسر حساسيت نشان دهند؟

8- آيا پليس به ابزارهای قانونی لازم برای بررسی شرايط روحی و روانی اعضای خانواده و ممانعت از بروز خشونت احتمالی مجهز است؟

9- آيا پليس، بهزيستی، قوه قضائيه و ... مجازند آمارهای قتل‌های ناموسی را منتشر نکنند و به گونه‌ای عمل کنند که گويی اين چنين وقايعی در کشور رخ نمیدهند؟

10- آيا کسانی که نقشي در توقيف نُه ساله فيلم «خانه پدری» (با محوريت قتل ناموسی) – فقط به عنوان ابزاری برای طرح مسأله و نمادی از گفت‌وگوی اجتماعی درباره پديده قتل ناموسی - داشتند و حتی پس از صدور مجوز اکران، باز هم آن‌را از اکران بازداشتند، نقش و مسئوليتی در اين گونه قتل‌ها دارند؟ آيا آن‌ها به جز پنهان کردن اين رخدادها و پاک دانستن جامعه از اين گونه وقايع، راهبرد و راهکار ديگری هم برای جلوگيری از تکرار اين وقايع دارند؟

11- آيا اين ظرفيت در رسانه صدا و سيما وجود دارد که آزادانه در اين ماجرا ورود کند و از همه جوانب حقوقی، روانی، خانوادگی، جامعه‌شناختی و ... به مسأله بپردازد و جامعه را نسبت به چنين رخدادهايی آگاه کند و مبدأ گفت‌وگوی اجتماعی فراگيری درباره اين پديده باشد؟ آيا صدا و سيما اجازه خواهد داشت ابعاد واقعی اين گونه قتل‌ها در ايران را آشکار کند؟

12- سياست و جامعه ايران امروز تا چه زماني مي‌خواهد يا می تواند وضعيت «سکس» و «امر جنسی» را زير فرش جارو کرده و چنان با آن روبه‌رو شود که گويی وجود ندارد يا به‌سامان است؟ نظريه سياست بدن و مواجهه با امر جنسی در اين کشور که سياست اجتماعی و فرهنگی بر اساس آن تدوين مي‌شود چيست؟ کجا درباره آن بحث شده و جامعه در جريان آن قرار گرفته است؟ بنياد خِرَد جنسی اين جامعه چيست و کجا و چگونه اين خرد بررسی ميشود؟ سياست اجتماعی امردجنسی در جامعه ايرانی چگونه وضع ميشود؟

13- سياست رسمی حکومت برای حفاظت از کودکان، زنان و قربانيان خشونت خانگی چيست؟ آيا سندی بالادستی برای مهار اين پديده وجود دارد؟

 قتل رومينا ريشه‌های اجتماعی، سياسی و سياستی دارد که اگر کاوش نشوند، دردی درمان نميشود. بُهت، حيرت و گريستن بدون پرسش و پاسخ مطالبه کردن، بی فايده است.
 
برچسب ها: محمد فاضلی،

امیرداداش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۷ ۱۸:۳۸
دختر نه ساله کودک نیست
اگر نیاز داشته باشد میتواند ازدواج کند والزاما هم نباید به یک سن بالا شوهر کنه بلکه می‌تونه به سنین کمتر شوهر کنه با اختلاف سنی کم
و البته همه این موارد در صورتی است که شرایطش برای طرفین مهیا باشد (367456)
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۰۰:۳۷
اکثر همه دختر بدبخت هم ول میشه درس خوندن بهتر از اینه دستو جلو غریبه برای پول دارز کنی😏🤮🤢🤮🤮🤮🤮 (367743)
حمید
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۱۳:۰۰
امیدوارم همین روزها برای خواهر نه ساله ات خواستگار بیاد (367759)
۱۳۹۹/۰۳/۰۷ ۲۱:۲۸
باید قانون در مورد این وحشیا عوض بشه باید قصاص بشه صدای فریاد مادرشو گوس دادین؟ب جای دخترش ک حتی نتونست کوچکترین تقلایی بکنه،فبای ذنب قتلت (367484)
Dorsa
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۰۰:۰۶
از دخترا حمایتی نمیکنن تو این مملکتی ک ما زندگی میکنیم
هیچ کس هیچ کس اون پدر بی غیرت باید بمیره
این چ مملکتیه ، این اتفاقا باید بیوقته میدونی امسال مثل رومینا
تو این مملکتمون چقدر میمیرن
واقعا این مملکته (367514)
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۲۲:۵۵
چند تا دختر دیگه باید اینجوری بمیره تا این قانون یه کاری کنه. درسته پدر ولی فرزندشه ولی این به معنا نیس که هر پدری یا مادری همچین خطا های از بچه شون دیدن پاشن سر بچه شونو ببرن (367738)
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۱۱:۴۹
همه چیز را نباید به نام ممکت نوشت! (367807)
hana
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۰۰:۰۸
اون پدر نیس اون اندازه یزیدم نیس یزید اگ یزیدم بود دختراشو نمیکشت حتی دخترای دشمنشو
من متاسفم برای اینجور پدرایی ک تو این مملکت زندگی میکنن
اینارو نباید اسمشونو بزاری پدر نامردن (367515)
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۱۵:۴۸
واقعااا (367715)
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۰۴:۵۱
حرفا بیشتر از پانصدحرف منتشر کنید. چن شماها رسانه دارید اما ملت ندارن. بعدم حرفا دلمونا تو بیشتر از پانصد باید گفت. فقط دیگ امام زمانمون بیاد ومارا..............نجات بده (367544)
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۰۷:۴۵
این خشونت حاصل ترویج بی بند و باری و «هوسبازی» است به اسم «عشق».حاصل در هم شکستن «پدر» به عنوان نماد «غیرت» است با عنوان «تعصب». اینها حاصل جابجا کردن این واژه هاست. (367562)
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۰:۱۲
هرچی عدم پیشرفت و عقب موندگی هست فقط و فقط بخاطر تعصب بیجاست دارم فکر میکنم اگه اون پدر سواد داشت و مطالعه میکرد این اتفاق می افتاد؟مسلما نه مشکلات این مملکت ریشه دارن
بعد میتونیم بریم به این تمدن چند هزارسالمون افتخار کنیم و فخر بفروشیم (367581)
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۱۱:۵۱
من با غیرت پدر موافقم هستم اما با کشتن دخترش نه!
اینها همش نتیجه هوسبازی دیگران است؟ (367808)
مریم آقابالایی ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۳:۳۷
آیابایک دختر۱۳ساله،باداس حرف میزنن؟؟؟ (367602)
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۵:۱۰
تا زمانی که فرزندانمان را فقط به عنوان یک فرزند که باید قوانین ما و خواسته های ما را اطاعت کند بی آنکه حقوق و نیازهای روحی و جسمیش را درنظر بگیریم وخواسته هایش را بدانیم این داستان به اشکال مختلف ادامه دار... (367618)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۶:۱۴
رومینا خیلی بچه بودخیلی پدرآن چطور دل داشت او را ب قتل برساند (367625)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۰۱:۲۵
یک سوال دیگر آیا پلیس که از تهدیدات پدر رومینا آگاه شده بود مقصر نیست که دختر نوجوان را به دست قاتل روانی داد ????????? واقعا از این قتل قلب ایران و ایرانی کباب شد خداوند متعال قرین رحمت فرماید و مسببان این عمل وقیح رو به سزای اعمالشان برساند ایران تسلیت به خاطر این تعصب لعنتی!!! (367670)
سایناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۱۶:۱۶
😢😢😢😢 (367725)
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۰۷:۳۱
حقش نبود دختر اینطور ی به بکشد (367778)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۰۱:۴۲
من واقعا میترسم مسولین رسیدگی کنن منم دختر دارم (367673)
جمشیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۰۹:۰۲
به نظر من مادرش مخصر است که در تربیت اصول ریشه کودک کوتاهی کرده است،مادر مدیر خانه است،بهمن خاوری هم مخصر است چرا چون سنش بالا بود سن رومینا پایین بود حالا بهمن خاوری هم باید اعدام شود تا درس عبرت برای سایرین شود. (367699)
جمشیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۰۹:۰۷
اول ریشه ازدواج متاسفانه در فرهنگ ما در برخی شهرستانها رسم ورسوم اشتباهی است که از گذشتگان ارث رسیده است،دوم مادر در تربیت دختر در خانواده نقش بسزای دارد،مادر مدیر خانه است،مادر الگو دختر در داخل خانه است،سه نفر در قتل رومینا مخصر هستند،اول مادر شصت درصد ،دوم بهمن خاوری هشتاد درصد،سوم پدر رومینا صد در صد،هرکدام ار اینها باید با توجه به درصد در جنایت قتل مجازات شوند. (367700)
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۱۱:۵۳
این شد حرف حسابی! (367809)
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۱۵:۵۵
به نظرم اون پسره بهمن باید سرش بریده میشد نه رومیان (367720)
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۲۱:۵۷
اگر یک در صد حرف دختره را جدی میگرفتند که گفته بود برم خونه پدرم مرا خواهد کشت می بایست انها را به مشاوره روان کاو هدایت می کردند ، این اتفاق نمی افتاد . (367736)
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۱۴:۳۰
واقعا باعث تعصب است که بین خانواه ها و فرزندان مهر و محبت نباشد و فرزند نتونه حرف دلشو بیان کنه پس باید به کی بگه.رومینا اگر احساس رضایت از خانوادش داشت به هیچ وج سمت دوستی با پسر نمیرفت.بچه به توجه خانواده نیاز داره اگه عشق ورزی نباشه بچه بسمت افراد خارج از خانه کشیده میشه که بتونه عواطفشو برطرف کنه این پسر حق نداشته دخترو با خودش ببره حتی اگه رومینام ازش خاسته باشه و با کارش آبرو خانواده دخترو برده.بنظرم قاطل اصلی پسره هس اگه با رومینا صحبت میکرد میتونست از کارش پشیمان میکرد (367764)
منا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۱۸:۰۵
چرا وقتی پدر رومینا نزاشت دخترش چای بریزه خودش چای را ریخت وگفت دست رومینا میسوزه وقتی که چای ریخت توی سینی به گفته مادرش اونوقت مبینا چای را از اشپزخانه اورد توی اتاق همین جا داروی بیهوشی را میخواست توی چای بریزه ونمیخواست دختره یا کسی بفهمه اره اره برای همین مادره میگه نمی دونم چرا دخترم تقلا نکرد ودست وپا نزد بیچاره زن ساده میگه شاید دارو بهش خورانده شاید حتما اینکار رو کرده اون ملعون روانی حتی زنگ به دامادش زده پرسیده بهش گفتن پدر اگه قتل کنه قصاص نمیشه عین داعش عمل کرده اول دارو بعد.... (367773)
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۰۹:۴۱
اون پسره آشغال باعث تحریک پدر بوسیله عکسهایی که از رومینا گرفته شده
شما اگر عکس ناموست را ببینی وغیرتی نشی ، میگویند بی غیرت
کار پدر اشتباه ولی کار دخترک هزاران بار اشتباهتر وکار کسانی که خود را جای پدر این دختر نمی گذارن وکیلویی قضاوت میکنن میلیونها بار اشتباه (367751)
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۱۳:۳۸
به نظر من اگر رومینا با محدودیت و سختگیری های زیادو ترس از پدرش روبرو نبود از خانه فرار نمی کرد و حالا زنده بود (367760)
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۱۳:۵۴
هر انسانی در این سن عشق وعاشقیش بروز میکند رومینا هم مثل همه واقعا حقش مرگ نبود او باید نصیحت می شد (367762)
طالبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ۱۳:۵۶
خدا لعنت کنه مسببین این فجایع در این مملکت ورشکسته به نظر من تمام این جنایات ریشه در مشکلات اقتصادی وفشار بر مردم بیگناه دارد (367763)
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۰۸:۰۳
قانون حاکم بر ایران قانون عرب ومرد پرستی هنوز هم اگه عیب شان نکنند دختران را زنده بگور میکنند (367780)