به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۷ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۲۲۷۹۱۹

خروجی‌های خاص مجلس

خروجی‌های خاص مجلس
رضا صادقیان
آغاز به کار مجلس یازدهم و اعلام مواضع برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا امروز همراه با حاشیه‌هایی بوده است که در نوع خود کم‌ نظیر است. گویا مجلس جدید زمینه ساز شکاف در میان نیروهای اصول‌گرا را فراهم کرده است.
یک: مجلس یازدهم برآمده از دل مخالفت با سیاست‌های دولت و دولت‌مردان است. در واقع اکثریت نمایندگان مجلس بیش از آنکه به مسائل ایجابی در حوزه‌های انتخابیه خود پرداخته باشند، برآمده از یک حرکت سلبی هستند. آنان نوک تیز انتقادات را به کم کاری دولت، نبود سیاست‌های اقتصادی مشخص، رها کردن نیازمندان و حمایت نکردن دولت از طرح‌های عمرانی عنوان نمودند، حال و پس از شروع به کار مجلس حرکتی از سوی نمایندگان و راستای سخنان خود اتفاق نیفتاده است.
دوم: موضع‌گیری میرسلیم علیه قالیباف و سخن گفتن از نحوه مدیریت وی در دوره شهرداری تهران بخش دیگری از جدال اصولگرایان را به نمایش گذاشته است، مهمتر آنکه در کمتر دوره‌ای شاهد آن بودیم که یکی از نمایندگان علیه رییس مجلس در نشریات و رسانه‌های عمومی سخن بگوید. در واقع جایگاه حقوقی ریاست مجلس به ترتیبی بوده است که نمایندگان مجلس، خود را موظف می‌دانستند که از این کرسی حقوقی و با اهمیت حراست کنند، حال شاهد این مسئله نیستیم. در اینجا و یک سوی این درگیری میرسلیم قرار گرفته است، فردی که از دل یک حزب سیاسی با سابقه بیرون آمده است، در مقابل او رییس مجلس قرار دارد که خود را برآمده از دل جریان جدید نو‌اصولگرای معرفی می‌کند. با شکایت رییس مجلس و نماینده جهرم از مصطفی میرسلیم این جدل‌ها به مسیری دیگر می‌رود. گویی وضعیت درونی نمایندگان اصولگرا در داخل مجلس به گونه‌ای رقم خورده است که از گفتگو و رسیدن به یک نتیجه نسبتا مشخص در داخل جریان سیاسی مطبوع خود ناتوان هستند و راه خروج از این وضعیت را طرح شکایت در محاکم قضایی می‌دانند.
سوم: سخنان برخی از نمایندگان مجلس بیش از آنکه برآمده از دغدغه‌های ملی و کلان باشد، حکایت نگرش‌های جزئی است. به عنوان مثال؛ تاکید کردن به استفاده از حمل و نقل عمومی و سوار مترو شدن برای آشنایی با خواسته‌های شهروندان، سخن گفتن درباره استیضاح وزیران و پرسش از رییس دولت که با سخنان مقام رهبری این رویه به حاشیه رفت، پیشنهاد پخش نکردن سریال‌های ساخت کره‌ جنوبی برای ادب کردن سیاست‌مداران این کشور، تبریک تولد فرزند یکی از نمایندگان زن مجلس، انتخاب رییس دیوان محاسبات و حواشی که همچنان در میان جوانان و سایر نیروهای اصولگرا در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و...
پایان: بی‌شک رفتار و موضع‌گیری بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به درک وضعیت کشور و آشنایی بیشتر با حدود اختیارات دولت و شناخت دقیق‌تر امکانات مالی کشور تغییر خواهد کرد. حداقل آنکه کمتر شاهد رفتارهای هیجانی در ماه‌های آینده خواهیم بود ولی این همه زمینه‌ساز وحدت اصولگرایان نخواهد شد.