به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۲۲۸۸۳۰

نمایش فتاح در هفت پرده

نمایش فتاح در هفت پرده
محمد توکلی
دو هفته پس از اظهارات جنجالی پرویز فتاح، این بار رئیس بنیاد مستضعفان ترجیح داد تا به جای پیگیری آنچه در یک برنامه‌ی تلویزیونی گفته بود از تمامی افراد، سازمان‌ها و نهادهایی که نام برد عذرخواهی و طلب حلالیت کند. درباره این نمایش، از افشاگری تا عذرخواهی چند نکته قابل ذکر است:
1ـ حضور فتاح در برنامه صداوسیما و پرسیدن آن سوال خاص از سوی مجری این برنامه درباره املاک بنیاد مستضعفان که در اختیار افراد و نهادها قرار دارد قاعدتا به شکل فی‌البداهه نبوده است و نمی‌توان پذیرفت که اسم آوردن از نهادها و افراد مختلف اتفاقی بوده است.
2ـ درباره دلایل این افشاگری گمانه‌زنی‌های مختلفی می‌شود؛ از بازی تبلیغاتی و رسانه‌ای پرویز فتاح برای حضور در انتخابات 1400 تا ناامید شدن او از فرآیند‌های قانونی و مسیرهای حقوقی عادی و توسل جستن رئیس بنیاد مستضعفان به افکار عمومی.
3ـ برخی بر این باور هستند که فتاح در تلاش بوده است تا در روزگاری که اصولگرایی و اصلاح‌طلبی سکه رایج نیست، خود را در نقطه‌ای دور از این دو جریان نشان دهد و با نام بردن از افراد و نهادها از طیف‌‌های مختلف از انقلابی و اصولگرا تا اصلاح‌طلب و حتی احمدی‌نژاد نگاه مردم را به سوی خود جلب کند.
4ـ گروهی دیگر اما معتقدند آنچه فتاح را وادار به افشاگری کرد نه سودای حضور در پاستور بلکه بن‌بست حقوقی و قانونی در اجرای وظایفش بوده است. آنان که چنین نگاهی دارند تاکید می‌کنند که فتاح در پی حضور در انتخابات1400 نیست، که اگر بود چنین هجمه‌ای علیه همه بیشتر از آن که مسیر حضور در انتخابات را هموار کند، راه‌های 1400 را به روی او بسته است و علت چنین افشاگری تلویزیونی او را باید در ناتوانی ساختارهای رسمی تصمیم‌گیری کشور برای بازپس‌گیری اموال عمومی از افراد، سازمان‌ها و نهادها دانست.
5ـ با نگاهی به جوابیه‌های صادر شده درباره اظهارات جنجالی پرویز فتاح می‌توان گفت که اغلب این پاسخ‌های مطرح شده از منظر حقوقی جای تامل جدی دارند. به این معنا که اغلب آنان تاکید دارند که املاک طی فرآیندهای حقوقی در اختیارشان قرار گرفته است و بنیاد مستضعفان نیز از طی شدن مراحل واگذاری املاک با خبر است. از طرف دیگر آنچه فتاح می‌گوید هم دور از مبانی حقوقی نیست و نمی‌توان او را به خلاف‌گویی و یا بیان اظهاراتی متناقض با قوانین متهم کرد. اینجا همان نقطه‌ای است که وجود دستگاه قضایی مستقل و غیرسیاسی احساس می‌شود. در چنین بزنگاه‌هایی، این تنها عدلیه است که باید به میدان بیاید و ادعاهای دو طرف را فارغ از خط و ربط‌های سیاسی هر کدام مورد بررسی حقوقی قرار دهد. موضوعی که تا این لحظه در این موضوع شاهدش نبوده‌ایم و بعید است که در ادامه هم شاهدش باشیم!
6ـ در نهایت و اندکی پس از جوابیه‌ها رئیس بنیاد مستضعفان به مرحله عذرخواهی و طلب حلالیت رسید و کار خود را خطا نامید و علتش را اطلاعات ناقصی که در اختیار داشت! عذرخواهی عجیب با دلایلی عجیب‌تر!
7ـ واقعیت این است که آنچه در افکار عمومی باقی خواهد ماند، نه این عذرخواهی و توضیحات پس از افشاگری بلکه همان سخنان جنجالی است که هنوز پاسخی شفاف درباره آن اعلام نشده است. به نظر می‌آید ضرورت دارد تا به جای سرپوش گذاشتن بر چنین موضوعاتی با عذرخواهی‌های این چنینی و یا فرافکنی‌های آن چنانی باید ابهام‌ها و پرسش‌ها در پرونده‌هایی مانند املاک مصادره‌ای بنیاد مستضعفان را با بیان شفاف پاسخ داد.
برچسب ها: پرویز فتاح

حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ۲۲:۲۵
سلام اقای فتاح حرفی زده طرف مقابل جواب قانونی بدهند حضرت اقا چنین اجازه ای به اقای فتاح دادن نااموال بنیاد را جمع کندلطفا کمکش کنیدنه مقابله (369058)
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ۲۲:۳۷
همه اومدن جوابیه و اصلاحیه ي و نظر منفی و مثبت دادند، جز کسی ک باید و محکم میامد!!!
مدعی العموم کجاست؟؟ نه واقعٱ دادستان کجاست؟
لطفٱ ورود کنند تا آتش ب اختیاران آتشی دیگه بپانکردن... (369059)
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ۲۳:۴۵
فتاح کاری نکرد اگرمن بودم بدون تعارف دمارازروزگار حدادناعادل وتوکلی احمدینژاد هرکسی دیگر درمی آوردم وحقوق واموال مردم رابازمیستاندم بیجامیکنندبیت امال راغارت کنندمثل اراذل واوباش تارومارشان میکردم چه با مردم چه بیمردم تا کشته سوم (369060)
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ۲۳:۵۱
با سلام در جامعه ما افشاگر فاسدان همیشه مورد هجمه قرار گرفته اند و آقای فتاح هم حال باید به خاطر مفت خوار جواب پس بدهد (369061)
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۰۰:۵۳
خدا به خیر بگذرونه (369063)
ناامید
Greece
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۰۷:۲۱
دست بالا دست بسیار است و اصولگرایان قوی هستند در ثروت و رسانه و... (369064)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۰۷:۲۵
سلام
حقیقت مطلب از مدرسه فرهنگ را خانم حداد عادل گفتند یعنی این خانواده تافته جدا بافته از این مردم هستند واین خانواده از مریخ آمدند ولی این مکان مال مستضعفان هست و میتوان با فروش آن در مناطق محروم خیلی کارها کرد اما این مدرسه برای خواص هست حداد عادل الکی دست وپا میزنه حناش دیگه پیش مردم رنگ نداره (369065)
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۰۷:۳۵
سلام آقای فتاح کمتر از دوساله که منصوب شدن
و این قضیه مال ایشون نیست،همانطور که عزیزان این مطلب رو خوندن مشخصه
بابا بنده خدا اومده کار کنه
دارن کلکش رو میکنن
خدا بهش رحم کنه
چه انگایی میخوان بهش بزنند دیگه خدا میدونه (369066)
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۱۰:۲۹
چقدر سخت گیری میکنید تو نظر دادن. خوب نظر نمیدیم خفه میشیم (369067)
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۱۰:۳۳
فتاح کاری که باید می کرد، انجام داد،بیشتر از این که از دستش نمی آمد، تمام این هجمه ها را به جان خرید، باید رسانه ها با تهیه گزارش و شفاف سازی قضیه را پیگیری کنند، و قوه قضاییه مجبور به ورود شود و مردم هم این قماشی که خودشان را صاحب کل مملکت می دانند، رسوا شوند. (369068)
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۱۰:۳۵
بهتره در مورد تورم بیکاری رفع تحریمها اشتغال ووووومطلب بنویسی .فتاح مورد اعتماد مردم و اعتدال مورد تنفر مردم است . بفهم . (369069)
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ ۰۰:۴۶
بابا در بورس و بازار ارز با بازار سازی دست در جیب مردم میکنند وقتی که گندش در میاد میخواهند با اراجیفی مانند گفته های فتاح و دفاعیات دیگران مردم را سرگرم کنند قافل از اینکه تشت رسوایی شان بر زمین افتاده و دیگر حنایشان برای مردم رنگی ندارد (369073)
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ ۰۷:۱۷
س اقای فتاح ایا درست است در خوزستان روستای با ۳۰۰ خانوار را دارید تخریب می کنید آنجا چه می گوید (369074)
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ ۲۱:۵۹
این فتاح هم سرو ته همان کرباسه (369082)