به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۲۳۰۷۳۰

احمد زیدآبادی: اینقدر بیهوده نگران نباشید!

گروه سیاسی: احمد زیدآبادی - فعال سیاسی- در یادداشتی در کانال خود نوشت: تغییرِ نظام نیمه‌ریاستی کنونی به نظام پارلمانی یا به عبارتی تبدیل ریاست جمهوری به نخست‌وزیری، به نظرم آخرین چیزی است که برخی فعالان سیاسی در ایران باید نگران آن باشند!
چنین تغییری در در درجۀ نخست، نیازمند اصلاح قانون اساسی و برگزاری همه‌پرسی برای تصویب آن است، دو موضوعی که بسیار دور از چشم‌انداز کنونی است و بخصوص مورد دومی، مخاطرات بالقوۀ بسیاری برای حامیان چنین طرحی در بر دارد.
از این گذشته، تبدیل ریاست جمهوری به نخست‌وزیری اگر به انگیزۀ انسجام درون‌حکومتی و ثبات سیاسی بیشتر مد نظر باشد، در این شرایط دقیقاً نتیجۀ عکس خواهد داد. نظام پارلمانی با ثبات و حتی با ثبات نسبی، مستلزم حزبی شدن انتخابات و وجود احزاب قوی و فراگیر و کارآمد است که در کشور ما اثری از آنها یافت نمی‌شود!
با توجه به نحوۀ برگزاری انتخابات در ایران و نوع ترکیب پارلمان، به فرض حذف مقام ریاست جمهوری و جایگزینی نخست‌وزیری به جای آن، من از هم اکنون چشم بسته اطمینان می‌دهم که هیچ فردی بیش از دو - سه ماه در این پست دوام نخواهد آورد زیرا نمایندگانی که ما می‌شناسیم برای پیشبرد مقاصد فردی و محلی خود، تیغ تیزِ رأی عدم اعتمادشان به نخست وزیر همواره بالای گردن آن بخت برگشتۀ احتمالی آخته خواهد بود به طوری که او حتی لحظه‌ای آسایش و آرامش خاطر برای انجام هر کاری چه درست چه غلط نخواهد داشت!