به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۲۳۴۸۳۲
واکنش‌ها به توصیه امامان جمعه برای ناامن کردن فضا برای بدحجابان

تاجزاده به طباطبایی‌نژاد: دینداران را ذلیل کردی

تاجزاده به طباطبایی‌نژاد: دینداران را ذلیل کردی
گروه سیاسی: پس از امام جمعه اصفهان، یک امام جمعه در خراسان شمالی هم خواست زندگی "بدحجابان" ناامن شود. این درخواست‌ها و توصیه‌ها با واکنش‌های انتقادی زیادی روبرو شده است.
در تازه‌ترین واکنش، سید مصطفی تاجزاده در انتقاد از امام جمعه اصفهان نوشت: «آقای طباطبایی‌نژاد! امام جمعه پرچمدار اتحاد و پیونددهنده مردم است نه آنکه بین آنان شقاق و دودستگی ایجاد کند و مشوق تعرض گروهی به دسته دیگری شود. فهمیدی چه کردی؟ خواستی از دین دفاع کنی، دینداران را ذلیل کردی! حرف منکر خود را پس بگیر و از ملت ایران عذر بخواه. والسلام»

گفتنی اینکه، امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، "بدحجابی" را یک ویروس خطرناک خواند و از نیروی انتظامی خواست زندگی کسانی که پوشش مورد نظر حکومت را رعایت نمی‌کنند ناامن کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم ابوالقاسم یعقوبی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ مهرماه گفت: «مبادا ویروس کرونا ما را از سایر ویروس‌ها غافل کند. نیرو‌های انتظامی زندگی بدحجابان را ناامن کنند چرا که آن‌ها در صدد این هستند که جامعه دینی ما را ناامن کنند.» قبلا نیز یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان در دیدار با فرمانده انتظامی استان توصیه کرده بود فضای جامعه را برای کسانی که به گفته او "به راحتی در خیابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکنی می‌کنند" ناامن کنند.

علی مجتهدزاده، حقوقدان و وکیل دادگستری در یک پیام توئیتری اظهارات امام جمعه اصفهان را مصداق معاونت در جرم از طریق تحریک مجرم ارزیابی کرد و نوشت: «يکی از مصاديق معاونت در جرم تحريک است و سخنان #امام_جمعه_اصفهان در خصوص ناامن سازی فضا برای بدحجابان به زعم ايشان، در شهری که سابقه اسيدپاشی برروی زنان وجوددارد در صورت ارتکاب هر گونه اقدام خودسرانه عليه #زنان ايشان را در معرض اتهامی قرار ميدهد که بايد پاسخگوی آن باشد.»

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با انتشار تصویر یکی از قربانیان اسیدپاشی، در پیامی از امام جمعه اصفهان خواست به صراحت اعلام کند منظورش از ناامن کردن فضا شامل حمله فیزیکی و اسیدپاشی هم می‌شود؟ او نوشت: «برای جلوگیری از تکرار فاجعه‌ای مشابه اسیدپاشی‌های گذشته، اقای امام جمعه وظیفه دارند صراحتا اعلام کنند که منظورشان از ناامنی چیست و مشمول حمله فیزیکی و #اسیدپاشی و ... نیست، تا مبادا کسانی زندگی و جوانی امثال #مرضیه_ابراهیمی‌ها را بگیرد! »
 
مصطفی فقیهی، روزنامه‌نگار و صاحب‌امتیاز سایت انتخاب با اشاره به تشابه سخنان دو امام جمعه اصفهان و بجنورد این پرسش را مطرح کرده که «آیا نوعی هماهنگی در میان است؟»: یک امام جمعه‌ی دیگر هم دستور «ناامنی زندگی بدحجابان» را داد! این‌بار امام جمعه بجنورد! قبل‌تر هم جناب امام جمعه اصفهان دقیقاً همین جملات را افاضه فرمودند! آیا نوعی هماهنگی در میان است؟! هیهات اگر چنین باشد! چرا برخوردی با این جماعت که #ناامنی لقلقه‌ی زبان‌شان شده، نمی‌شود؟

از آنجا که خطوط و رئوس کلی خطبه‌های نماز جمعه در شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تنظیم می‌شود احتمال وجود این هماهنگی منتفی نیست. از طرف دیگر سخنان امام جمعه اصفهان مربوط به خطبه نماز جمعه نبوده و احتمال می‌رود تشابه اظهارات او با امام جمعه بجنورد به علت نزدیکی دیدگاه‌های این دو در مورد برخورد با کسانی است که به زعم آنها "بدحجاب" هستند. تعدادی دیگری از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی نیز در فضای مجازی نسبت به سخنان این دو امام جمعه واکنش نشان داده و توصیه به اعمال خشونت و ایجاد فضای ناامن را سرزنش کرده‌اند. با افزایش اعتراض‌ها، دفتر نماینده ولی فقیه در اصفهان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد برخی رسانه‌ها با تقطیع سخنان امام جمعه تلاش کرده‌اند با "القای مطالب خودساخته، افکار عمومی را از موضوعات و مشکلات اصلی کشور" منحرف کنند!

این بیانیه ادعا می‌کند سخنان یوسف طباطبایی‌نژاد خطاب به فرمانده نیروی انتظامی استان با توجه به "گزارشات امنیتی مرتبط با گروه‌های معاند و موارد عدم التزام اخلاقی و شکایات متعدد نسبت به تجاوز به حقوق شهروندی؛ [و] به موردی ویژه در رفتار برخی از گروه‌های سازمان یافته و هنجار شکن در اصفهان" بیان شده است. به رغم این ادعاها، وی در اصفهان در تشویق برخورد قهری با زنان و دختران سابقه‌دار است. او تیرماه پارسال گفته بود: «دشمن قصد عفاف‌زدایی دارد و می‌خواهد حیا را در خانواده‌ها از بین ببرد چرا که کلید انحطاط ایران اسلامی را عفاف‌زدایی و نابودی خانواده‌ها می‌دانند.» امام جمعه اصفهان با این استدلال خواستار برخورد جدی ماموران امنیتی و انتظامی با "بی‌حجابی در خودروها" شد و افزود: «هر کس ماشین را حریم خصوصی می‌داند غلط کرده است.» نماینده ولی فقیه دو سال پیش از آن نیز علت خشک شدن زاینده رود را عکس گرفتن زنان "بدحجاب" کنار آن عنوان کرده و چند سال قبل‌تر هم گفته بود اکنون زمان آن رسیده که "چوب‌تر را برای مقابله با بدحجابی" بالا ببرند.

حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۲۱:۲۴
هر دو امام جمعه به پلیس این حرف را زده اند چه ربطی به اسید پاشی داره؟ مگه پلیس اسید می پاشه؟ هر چند با شناختی که من از امام جمعه اصفهان دارم ایشون شایستگی این جایگاه رو نداره (369580)
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۲۳:۰۹
هیچ نظری درموردحرف بی منطق ندارم...فقط میگم انسان بودن به ظاهرنیست...انسان ازادافریده شده (369581)
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۰:۱۳
خداوندمتعال به انسان اختیارداده برای خودش تصمیم بگیره تجاوزبه این حق به هراسمی باهرعنوانی غلطه وکفربه حساب میاد.انسان بودن وخداپرستی ازراه خدمت به خلقه غیرازاین هرچی که باشه وهرکی که گفته باشه غلطه. (369583)
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۴:۵۵
بر افراط و تنگ نطری و جناح نگری قانون و رانت اختلاس تبعیص و فقر فساد و....لعنت (369584)
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۹:۳۴
این مخالفان نظر این ائمه جمعه را خوب می دانند که منظور این خطبا چیست ولی خودشان را به اون راه زدند.
امام جمعه از نیروی انتظامی خواسته نه مردم.
که این قدر فرافکنی میکنند.
باید جلوی این بدحجابان را گرفت که در سکوت مسئولان به اعمال خلاف خود ادامه داده پرده دری میکنند.
از امثال تاج‌زاده اصلاح طلب هم این حرفا بعید نیست (369585)
علی آذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۰:۵۳
متاسفم که در قرن ۱۴ اسلامی تازه با زور و ناامن کردن عرضه زندگی میخواهیم یک عده را به ظاهر دیندارش کنیم! آیا در اسلام و در کتابها و علوم حوزوی استدلال و استنباط قوی برای مسائل مطروحه مثل حجاب وجود ندارد که به زور و خشونت متوسل می شویم .بس فرق ما با طالبان و داعش چیست؟ (369586)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۰:۵۴
آخه زورتون به اختلاسگران و کسانی که خون مردم رو توی شیشه کردند و گرونی رو نمی تونید کنترل کنید نمیرسه،تنها مشکل مملکت ما الان حجابه،کاش فضا را برای محتکرین و گرانفروشی نا امن میکردین،واقعا برای مملکتم و کسانی که براش تصمیم میگیرندمتاسفم (369587)
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۱:۰۱
ایشان باید صریح تر حرف میزد تا بیمار دلان به نفع منافع خود استفاده نکنند.هشدار به بد حجابی جرم است؟؟؟ (369588)
Gue
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۲:۱۷
بدحجابیم که بدحجابیم ....خوریش به ..... مثل شما نیومده (369590)
فرخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۳:۲۳
سلام وقتتون بخیر امیدوارم همواره خداوند همه ما را یاری کند توانمند باشیم و به علت رفاه و آسایش خودمان امور دینی را فراموش نکنیم ،،مردم مشکل اقتصادی دارند صحیح ولی ایا بی حجابی مشکلات را کم میکند ؟ آیا اگر فرزند من بیحجاب شود و در انظار نامحرمان خودش را برهنه کند مشکل اقتصادی و بی کاری اش حل میشود ،یا سفره من پر برکت میشود،دختران ما خود فروش شده اند متاسفانه مردها بدشان نمی آیدزنها هرزه باشند چون استفاده نظری میبرند ،و از دیدن زنان بی حجاب لذت میبرند .وگرنه چکار دارند که از بی حجابی دفاع میکنند (369594)
روح الله علی رمضانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۳:۵۰
اینجانب حقیر از رهبری عزیز عاجزانه التماس میکنم این امامین جمعه را برکنار کنند؟ضرر این افراد در جایگاه (امامت جمعه) زیان بار و غیر قابل توصیف میباشد.والتاقبه للمتقین. (369596)
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۴:۰۸
تا زمانی که فروع و فرع دین را بر اصول و اصل دین ترجیح دهید و پافشاری کنید حقیقت دین نمایان نخواهد شد و خدا هم راضی نخواهد بود (369598)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۵:۰۰
آقای تاج‌زاده
کسانی که تاریخ نمی‌خوانند و از سرانجام قراردادهای قبلی ایران و آمریکا عبرت نگرفتند ذل المومنین هستند با این تفکرات سر همه ایرانی ها را کلاه گذاشتید و با دروغگوییها و تهمت‌های ناروا ملت شریف ایران را به ذلت کشیدید با فرافکنی و هوچیگری اشتباهات را به گردن دیگران انداختید و بیعرضگی رییس جمهور را به فشار از طرف مجلس شورای اسلامی نسبت دادید

از تاریخ بخوانیم
بند اول قرارداد الجزایر
آمریکا حق دخالت در هیچ یک از امور داخلی ایران را ندارد
این اولین بند از اولین قرارداد است (369599)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۵:۴۱
با سلام،کسانی که با بی‌حجابی ها موافقند حتما خودشان از این وضعیت بهره ای میبرند که مخالفند وگرنه یک لحظه فکر کنند اگر با این رواج بی‌عفتی و فساد در جامعه دختر ،مادر و خواهران آسیب ببینند آیا خودشان اولین کسی نبودند که برای جلوگیری از فساد و بی بند و باری دست بکار نمیشدند؟؟ (369600)
احمد
United States
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۶:۲۹
بایستی با بد حجابی با سلسله مراتبی که در احکام دین راجع به نهی از منکر است برخورد شود
منظور آقایان ائمه ی جمعه جلوگیری از گسترش بی حیایی در جامعه است
این نوع برداشت از سخنان ائمه جمعه کاملا مغرضانه است منظور آقایان این است که فرد بد حجاب بداند در صورت بد حجابی با تذکرات مکرر اطرافیان و مأمورین انتظامی روبرو خواهد شد و جامعه به چنین افرادی خدمات نخواهد داد
افرادی که این دیدگاه را نسبت به ائمه جمعه دارند متوجه باشند که با اسلام و خدا مشکل دارند (369603)
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۷:۲۸
به راستی چرا با بی حجابی اسلام در خطر می افتد ولی رانت و اختلاس کوچکترین صدمه ای به اسلام نمی‌زند الله اکبر (369606)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۷:۳۰
متاسفانه ای قبیل ٱقایان حتی نظر رهبر انقلاب را هم قبول ندارند و افکارشان داعش گونه است و اگر این طرز تفکر شیوع پیدا کند مصیبت بار است . این رفتارهای هنجار شکن نتیجه بد عمل کردن خود این بزرگواران است . باید عیب خود را پیدا کنند که چرا علیرغم این همه محراب و منبر و سخنرانیهای مذهبی جامعه به انحطاط اخلاقی کشیده شده است ؟ (369607)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۹:۱۹
امروزه برای اغلب مردم این سوال مطرح است که چرا این حضرات وامامان !جمعه به این همه مثیبت مردم حساسیت نشان نمی دهند ؟برای یک کشور کدام خطرناکتر است ؟ تورم وگرانی های مستمروکمرشکن که محصول لابی لیاقتی سران نظام در تمام دوره هاست , بحران بیکاری جوانان وبالارفتن سن ازدواج وناامیدی و دلسردی آنان ؛ اوضاع آشفته فرهنگ و تولید واقتصاد وهزار مشکل دیگر یا چند تار موی خانم ها ؟ برای وجهه دین کدام بد است این که خانم ها آزادانه حجاب را انتخاب کنند یا اینکه رتبه ایران اسلامی در فقر وفلاکت عمومی دردنیا 2 باشد؟ (369609)
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۹:۵۱
اینها اگرعقل وعشور وقدرت درک داشتند اوضاع مملکت ما بهتر ازاین وای برکسانی. که این حرفها را برای خود واطرافیانشان الگو میکنند اینها نه ازمسائل جهان درک درست دارند ونه به واقعیات جامعه می نگرند آنچه به عقل ناقص خود تشخیص میدهند بدون تحلیل وتفکر به تأثیر اجتماعی آن انتشار میدهند تمام ضربه‌هایی که در این چهل سال انقلاب ماخورده از افکار پوسیده که همه ش از سر تقلید هم بوده است (369611)
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۲۰:۰۲
غلط کردن (369613)
عبداللهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۲۱:۲۹
درحال حاضر این شما و وجود شماهست که از هر ویروسی مهلک تر بوده و اکثر مردم را از دین و دینداری بری کرده اید (369616)
جمال محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۵ ۰۰:۲۷
امام‌جمعه البته حرفش درسته ...اما اگر بخواهیم جامعه برای هنجار شکنان و محرمان نا امن شود باید از مقامات بالا شروع کرد که اختلاسهای هزاران میلیارد میکنن (369618)
۱۳۹۹/۰۷/۱۵ ۰۱:۱۵
درود به شرف تاج زاده ..این ادم ها فقط مسبب نابودی جامعه هستندودلسوز کشور و ملت نیستند . (369620)
جعفری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۵ ۰۶:۳۰
امام جمعه اصفهان گفتارش ضد نظام است و نادانسته دشمن پروری میکند..‌‌او لیاقت امامت نماز مسلمین را ندارد (369622)
۱۳۹۹/۰۷/۱۵ ۰۹:۰۶
کسانی که خشونت پروری می‌کنند و باعث جو ناسالم میشن باید ارزیابی روانی بشن و در تيمارستان بستری. این افراد برای مردم و جامعه خطرناک هستند. چرا به قاتلین تریبون داده میشه؟ چرا بهشون جایگاهی میدید که باعث نابودی زندگی معصومینی بشه که مدام در جامعه به حقشون و خودشون تجاوز شده و میشه؟ افکار پوسیده و خطرناک مناسب جامعه امروزی نیست. تحمیل عقیده به زور حاصلش شده دین گریزی. باعث نابودی باورهای دینی مردم شدید. هممون در خانواده ها شهید دادیم و جبهه رفتیم تا با سر بالا زندگی کنیم نه اینکه به این وضع برسیم. (369623)
صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۷/۱۵ ۰۹:۲۳
این سوال برای هر ایرانی هست که این آقایان در برابر اختلاس گران، آقازاده‌ها، نمایندگان مفت‌خور، کمیسیون‌بگیرها، قمه به دستها، زورگیرها، دزدهای منازل، ماشین، موبایل، صنایع خودروسازی، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر، و و و و ... چرا خفه شده‌اند؟ (369624)
۱۳۹۹/۰۷/۱۵ ۱۱:۵۸
ای خدا زوری زوری میخاند بفرستند بهشت.چه خوب میشد که جهنمتو میخریدیم.ناامن فقط برای یه چارقد؟ یعنی کشورهای مسلمان دیگه اینقدر حالیشون نیست که چطور با به قول حضرات بد حجابها رفتار کنند و فقط شما بلدید؟؟ یعنی بجای اینکه هر روز سعی و تلاش کنید برای نزدیک تر شدن با ملت.میخاید بیشتر فاصله بگیرید؟ یک روز جنگ.یک روز کوپن.یک روز سیل .به روز زلزله بعد پای صندوق های رای همون بد حجاب ها را نشون میدید .در راهپیمایی ۲۲بهمن همون بد حجاب را نشون میدید .و سینه سپر کرده بادی در گلو انداخته به به و چه چه میکنید. (369625)