کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیاست‌های غلط کرونایی دولت

17 فروردين 1400 ساعت 16:09


رضا صادقیان
سیاست‌های ابلاغ و اجرا شده درباره شیوع ویروس کرونا از روز نخست تا به امروز از سوی دولت نشان از آن دارد که دولت‌مردان همچنان در حال اتخاذ تصمیم‌های نادرست و بعضا هزینه‌ساز در راستای مقابله به فراگیری ویروس عالم‌گیر کرونا هستند.
قبل از آغاز تعطیلات عید نوروز خبرهای مختلفی از زبان مسئولان درباره ممنوعیت ورود به شهرهای قرمز و نارنجی اعلام شد. سفر به استان‌های خوزستان و فارس به صورت خاص ممنوع اعلام شد؛ ولی برخی از شهروندان به دلیل آگاهی از جدی نبودن هشدارها بار سفر را بستند و برای کسب تجربه دوباره به سفر پرخطر رفتند. ثبت 23 میلیون تردد در جاده‌های استان مازندران حکایت از آن دارد که مسئولان وقت با آب و تاب بسیار درباره سفر نرفتن، خواهش کردن از شهروندان و هشدار در مورد فراگیر شدن ویروس کرونا و موج چهارم سخن‌های بسیار گفتند، ولی همزمان نه تنها راه‌ها را مسدود نکردند بلکه با چشم بستن به روی تخلف شهروندان مانع از ورود افراد به شهرهای پرخطر نشدند. شهروندانی که تنها خوش‌ بودن، سفر رفتن، در خانه نماندن و تعطیلات نوروز را بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارجح دانسته و سایرین را در معرض مستقیم خطرات بیماری کرونا و مرگ قرار دادند. گویا دولت‌مردان به این باور رسیده‌اند که با هشدار و نشر خبر درباره خطرات ویروس کرونا جمع کثیری از مردم سخن آنان را به گوش جان شنیده از بیرون رفتن و سفر خودداری می‌کنند.
ابتلای بیش از یازده هزار نفر و مرگ 123 نفر از شهروندان در تاریخ 14 فروردین به دلیل شیوع ویروس کرونا نشانه نادرست بودن تصمیمات دولت‌مردان طی هفته‌های اخیر است. مدیرانی که از مسدود بودن راه‌ها گفتند و همزمان جمعیت زیادی را به سوی برخی استان‌های دیگر سرازیر کردند. به عنوان نمونه؛ در روزهای اخیر وضعیت رنگ‌بندی همه‌گیری کووید ۱۹ در شهرستان‌های استان اصفهان به سرعت در حال تغییر بود به طوری که در ۲ هفته نخست امسال تعداد شهرستان‌های قرمز از ۲ به ۶ و تعداد شهرستان‌های نارنجی از ۲ به ۹ افزایش یافت. در شرایطی که مسیر دسترسی شهروندان به استان فارس و خوزستان را مسدود شده اعلام می‌کنند؛ لاجرم شماری از مسافران مقصد خود را شهرهای استان اصفهان قرار دادند، شمار گسترده مسافران نوروزی در مکان‌های تفریحی شهر اصفهان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاید برای برخی از کسبه سود خوبی را به همراه داشته است، اما در حال حاضر بیم آن می‌رود که تمام شهرهای استان اصفهان قرمز و آمار مبتلان و مرگ بیش از همیشه شود. افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، بستری شدن بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه، بروز علائم بیماری در میان افرادی که از دادن تست و رفتن به بیمارستان‌ها خودداری می‌کنند و... بازتاب دقیق سیاست‌های دولت است؛ دولتی که با گذشت بیش از یکسال از فراگیر شدن ویروس کرونا همچنان تجربه‌های تجربه شده را برای مرتبه‌ای دیگر می‌آزماید.

 


کد مطلب: 264726

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/264726/سیاست-های-غلط-کرونایی-دولت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir