به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : ۲۶۷۰۰۲

تبلیغات به جای واکسیناسیون

تبلیغات به جای واکسیناسیون
رضا صادقیان
اظهارات پیاپی و متناقض وزیر بهداشت و دیگر مسئولان ذیربط درباره چرایی تاخیر در واکسیناسیون عمومی و همچنین انتشار فیلم ساخت بزرگترین کارخانه واکسن‌سازی با ظرفیت 12 میلیون دوز توسط مسئولان وزارت بهداشت و درمان نشان‌گر این موضوع است که همچنان و مانند سابق مدیران ارشد اجرایی در حوزه سلامت به جای اتخاذ سیاست‌هایی که شهروندان را سریع‌تر و یا در حدود کشورهای حوزه خلیج فارس در برابر ویروس کرونا ایمن‌سازی کنند، به دنبال تبلیغات بیشتر هستند. دو روز پیش، سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: ریشه‌کن شدن بیماری با واکسنیناسیون، دادن پیام پوچ به مردم است! از سوی دیگر، در فیلم ساخت بزرگترین کارخانه واکسن‌سازی، درج عدد 80 درصد پیشرفت در زمان 80 روز بیشتر از آنکه با واقعیت‌های دانش تجربی و مهندسی ساخت پروژه‌های عمرانی همخوان باشد، شوخی با اعداد و افکار عمومی شهروندان است. تفاوتی نمی‌کند این پروژه در چه مساحتی و با چه تعداد پرسنل و ماشین‌آلات ساخت و ساز در حال تکمیل می‌باشد، رسیدن به عدد هشتاد درصد برای هر کدام از مهندسان و فعالان حوزه ساخت و سازهای عمرانی بسیار غیر واقعی است؛ مگر آنکه برخی گمان برده باشند با نشر و انعکاس چنین تصاویری اعتماد شهروندان بیش از گذشته به فعالیت‌ها و سیاست‌گذاری‌های مسئولان درمان افزایش خواهد یافت.
مسئله، دشواره، راه‌حل‌های کوچک و بزرگ و تامین واکسن برای کادر درمان، سالخوردگان، شهروندانی که بالای 60 سال سن دارد و سایر مردم پس از شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا و سپس کشف دارو از سوی دانشمندان و توزیع آن برای هر کدام از کشورها به عنوان یک دغدغه اساسی بوده و هست. این همه نیز در میان شماری از مدیران و شهروندان ایرانی وجود دارد، بروز واکنش‌های متفاوت و فراگیر از سوی کاربران در فضای مجازی با محوریت واکسیناسیون نشانه روشن چنین دغدغه‌ای در میان مردم است؛ اما مدیران ارشد وزارتخانه بهداشت و درمان به جای پرداختن به این مهم و واردات واکسن‌های بیشتر تا زمان تولید واکسن ایرانی، به دنبال تبلیغات و برندسازی شخصی هستند. تبلیغ برای کالایی که در دسترس مردم نیست، زمان رسیدن کالا مشخص نیست و هر کدام از مدیران تاریخ مورد نظر خود را اعلام می‌کنند، به جای بازتاب توانایی‌های واکسن داخلی و تکیه به اعداد و ارقام واقعی کلیپ ساخت و ساز کارخانه را به نمایش می‌گذارند و خلاصه آنکه به جای پرداختن به اصل داستان که همان واکسیناسیون مردم در بازه زمانی مشخص شده باشد، همت خود را صرف تبلیغ سازه‌ای می‌کنند که هنوز خروجی آن برای عموم مردم قابل لمس نیست.
واقعیت آن است که مهم نیست مدیران اجرایی بهداشت و درمان و سایر مسئولانی که سودای تولید واکسن ایرانی را به جد دنبال می‌کنند کدامین ساخت و ساز، کدام پروژه و کدام کارخانه را در حال احداث داشته و دارند، زمانی که واکسن ایرانی و یا واردات واکسن خارجی به بدن شهروندان ایرانی تزریق گردد، می‌توان از توانایی‌ها، دانش پزشکی و کوشش‌های بی‌دریغ و شبانه‌روزی و هماهنگی‌ها و از خود گذشتگی‌ها سخن گفت، مانور تبلیغاتی روی موضوعات از قبیل ساخت و ساز بیش از آنکه ذهنیت شهروندان را به آینده روشن سازد، آنان را در موضع منفی در قابل سخنان مدیران ارشد قرار می‌دهد، چرا که همچنان خروجی این همه هیاهو برای سلامت و درمان آنان ملموس نیست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۰۱/۲۹ ۲۲:۱۶
من تمام دوران جمهوری اسلامی را از سنین جوانی تا پیری دیده ام. در دوران حضرت امام، مشکلات حل می شد. در دورانی که آقای رفسنجانی رئیس جمهور بودند مشکلات را جارو می کردند زیر فرش تا یک زمانی در آینده چند برابر بزرگ تر شوند و دوباره ظاهر شوند. در دوران خاتمی کمی استراحت کردیم، از آن به بعد ما فقط و فقط وعده درمانی دیده ایم و بس. در مورد واکسن هم آن قدر سر مردم را با وعده گرم خواهند کرد تا شر ویروس خودبخود از سر بشریت کم شود. (371655)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها