به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۲۸۲۳۴۰

این طرح‌های عجیب فرزندآوری!

این طرح‌های عجیب فرزندآوری!
گروه جامعه بهار: رشد منفی جمعیت و کاهش فرزندآوری در خانواده‌ها؛ موضوعی که به دغدغه نه چندان تازه مسئولان بدل شده است و این روزها با هر ترفندی قصد دارند به مردمی که در این شرایط اقتصادی دغدغه‌های فراوانی دارند، اینگونه القا کنند که آینده کشور و نسل ایرانی در خطر است و برای افزایش جمعیت همه زوج‌های ایرانی باید دست به کار شوند.
از آنجایی که تقریبا همه مسئولان اذعان دارند مهمترین مانع برای فرزندآوری و حتی اصلی‌تر از آن ازدواج جوانان، مشکلات اقتصادی، گرانی، تورم و بیکاری است، بنابراین سعی در ارائه مشوق‌های جذابی برای مردمی دارند که از خیر ادامه دادن نسلشان به دلیل وضعیت کنونی گذشته‌اند. در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا سال‌هاست برای ترغیب مردم شرایط تولد فرزندان را برای والدین و به خصوص مادران (با مرخصی‌های طولانی در حدود دوسال و بیشتر برای هر فرزند) تسهیل کرده‌اند،‌ مجلس، دولت و سایر نهادهای مسئول ایران با ترتیب دادن طرح‌هایی که در شرایط کنونی بیشتر به لطیفه شبیه است، بیش از همیشه شرایط فرزندآوری را به چالش می‌کشند. 
در آخرین مورد ستاد اجرایی فرمان امام خبر از یک وام 13 میلیون تومانی (دقت کنید که وام است و نه بلاعوض) داده است، آن هم نه برای فرزند اول، دوم و یا حتی سوم، بله برای فرزند چهارم! یعنی شما با این مخارج میلیونی اگر جرات داشتن چهار فرزند را داشته باشید واقعا نیازی به این 13 میلیون تومان وام دارید؟ تازه اعلام شده این وام نقدی هم نیست و شرایط بسیار ویژه‌ای دارد، از جمله اینکه ۲ میلیون تومان آن در قالب سهام پرداخت می‌شود  و ۱۰ میلیون تومان بسته معیشتی ارزاق از جمله شیرخشک، مواد غذایی و پوشک به پدر خانواده داده می‌شود. همچنین مادر و کودک دو سال بیمه تکمیلی خواهند داشت. این شرایط به عنوان مشوق در حالی اعلام شده است که مردمی که پول نقدشان را به بورس سپرده‌اند این روزها همه دربدر نقد کردن و فروش سهامشان هستند و کسی دل خوشی از بورس ندارند، بنابراین وعده سهام دو میلیون تومانی نمی‌تواند جذابیت خاصی داشته باشد و از سوی دیگر، بیمه تکمیلی هم در صورتی به کار می‌آید که افراد بیمه پایه داشته باشند وگرنه بیمه تکمیلی هم استفاده‌ای نخواهد داشت.آن 10 میلیون تومان هم برای کمک‌هزینه شیرخشک، مواد غذایی و پوشک در حالی پرداخت می‌شود که همگان می‌دانند قیمت تنها یک قلم که پوشک است، تنها در همان سال اول بسیار بیشتر از این مبلغ است. خبرگزاری فارس چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که هزینه پوشک هر فرزند طی سه سال حداقل ۳۶ میلیون تومان است! یعنی سه برابر وامی که قرار است به فرزند چهارم پرداخت شود!
اینکه این وام نمی‌تواند به عنوان مشوق برای اقشار متوسط جذابیتی ایجاد کند، امری روشن است اما خوب است مسئولان بدانند اتفاقا مشکل مردم این یکی دو سالی نیست که کودکشان به شیرخشک و پوشک احتیاج دارد، بلکه موضوع حیاتی برای مردمی که این نسخه‌ها را برایشان می‌پیچید آینده کودکشان است. بسیاری از افرادی که مسئولان سعی دارند به فرزندآوری تشویقشان کنند دهه شصتی‌ها و احتمالا هفتادی‌هایی هستند که در طول زندگی همیشه سرخوردگی‌های فراوانی را چه در دوره تحصیل و چه پس از آن برای کار، ازدواج و زندگی داشته و دارند. این نسل را نمی‌توان با وعده وام 13 میلیونی به تولد چهار فرزند تشویق کرد، چرا که این نسل اوج بی‌مسئولیتی و عدم مدیریت صحیح را در مورد خودشان با گوشت و پوست لمس کرده‌اند و اینکه نخواهند فرزندان احتمالی‌شان هم این تجربیات تلخ را داشته باشند بسیار محتمل‌تر از آن است که این 13 میلیون وام غیرنقد برایشان خواهد داشت!
برچسب ها: فرزند آوری

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۰۳:۰۴
اصلا بچه درست کردن اشتباه محض است در دهه 60 همین اتفاق افتاد یک نسل شکست خورده ایجاد کرده کاهش جمعیت تا حد 20 میلیون با وجود نبود منابع آب و برق بهترین کار است (374676)
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۲:۲۹
احسنت (374689)
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۴:۲۹
فکر کردید حماقت شاخ و دم دارد؟ (374691)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها