به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۲۸۴۱۰۴

تجزیه‌طلب شمایید نه عرب خوزستانی

تجزیه‌طلب شمایید نه عرب خوزستانی
گروه سیاسی: منصور  قنواتی (مدیرمسئول و سردبیر روزنامه کارون) در سرمقاله شماره امروز (شنبه 2 مرداد)  این روزنامه نوشت: در همان  اولین شبی که اعتراضات مردمی در شهرها و روستاهای خوزستان علیه بی‌آبی آغاز شد در توئیتی هشدار دادم عنقریب است که عده‌ای بی‌انصاف، مطالبات بر حق مردم را با اتهام‌زنی «تجزیه‌طلبانه»  مخدوش کنند. 
در آن توییت نوشتم: «مطمئن باشید باز هم به #مردم_خوزستان که فریادشان از بی‌آبی و بی‌برقی در گرمای ۵۵ درجه و دهها مشکل دیگر درآمده  ناجوانمردانه انگ تجزیه‌طلبی خواهند زد. بی‌انصاف‌ها، این مردم که استانشان قطب اول درآمد کشورست اما به این روز سیاه افتاده چگونه باید اعتراض کنند تا انگ تجزیه‌طلبی نخورند؟» دقیقا همین نیز شد و طی روزهای اخیر برخی از به اصطلاح کنشگران داخلی و خارج‌نشین ناجوانمردانه این انگ را به مردم شریف خوزستان و خصوصا قوم  نجیب عرب وارد کرده‌اند. آنها بدون کمترین اعتنایی به مطالبات حداقلی این مردم زجرکشیده سعی وافر نموده‌اند که افکار عمومی به جوش آمده همه ایرانیان که با خوزستانی‌ها همدلی نموده‌اند را با انگ تجزیه‌طلبی مهار نمایند؛ اما چقدر باید یک کنشگر  اجتماعی، سیاسی و مدنی بی‌توجه به درد و رنج هموطنانش باشد که به خود اجازه چنین اتهام‌‌‌زنی‌های بدهد؟! خطاب به این جماعت  باید گفت الحق و الانصاف که سیر از گرسنه اصلا خبر ندارد و سیراب از تشنه! 
با‌انصاف‌ها!  منابع نفت و گازش بالغ بر 80درصد درآمد ایران را تامین می‌کند، اما جای جایش غرق در محرومیت و فقر است. خوزستان یک جلگه سرسبز بود. بزرگترین اراضی حاصلخیز کشاورزی را داشت. بزرگترین مرکز تولید گندم ایران بود. همین حالا هم هست.
70درصد برق کشور از سدها و منابع آب و برق این خطه تولید می‌شود. یک سوم رودها و آب‌های سطحی کشور در این استان جاری بوده و هست؛ اما با خوزستان چه کردید؟ چه کردید که کشاورز و دامدار نجیب عرب، از بی‌آبی بر سر اجساد گاوها و گاومیش‌هایش زارزار گریه کند؟! 
با این استان چه کردید؟ رودهای خروشانش را خشکاندید. با این خطه چه کردید و کردند که با این همه پتانسیل و استعدادهای بالقوه به یکی از محروم‌ترین مناطق کشور تبدیلش کردید و کردند؟!  حال، خوزستانی و عرب خوزستانی اگر از مطالبات بر حق خود فریاد سر دهد، تجزیه‌طلب می‌شود؟!
در 8 سال جنگ ایران و عراق همین عرب‌ها و دیگر اقوام خوزستانی بودند که چند هفته اول جنگ، با دست خالی در مقابل ارتش تا  بُن دندان مسلح عراق مقاومت کردند. شما آن موقع کجا بودید؟! عرب خوزستانی اگر تجزیه‌طلب بود در همان بُرهه جنگ با عراق بهترین فرصت را داشت اما همین قوم شریف و نجیب پای سرزمینش ایستاد وهزاران شهید برای اخراج اشغال‌گران عراقی تقدیم کرد. بی‌انصاف و وقیح هستید که اینگونه به این ملت نجیب، انگ می‌زنید و بر دردها و غم‌هایش می‌افزایید. عرب خوزستانی ثابت کردکه از شما ایرانی‌تر است و شما فقط با نام ایران و وحدت ایران تجارت می‌کنید. مردم این خطه 20 سال است از بی‌آبی و محرومیت و فقر رو به افزون خود فریاد می‌زنند. 25 سال است در همین روزنامه کارون،  صدها مقاله  مصاحبه، وگزارش از جفایی که مدیران مرکزنشین در حق خوزستان روا داشتند به چاپ رسیده اما کدام گوش شنوا؟! با سد گتوند آب شرین کارون را شور کردید و صدها هزار هکتار اراضی مرغوب کشاورزی را به خاک سیاه نشاندید. با طرح دیگری چون کشت نیشکر، شوری کارون را تکمیل کردید و زندگی هزاران کشاورز و روستانشین مناطق حاشیه‌ای این طرح را نابود کرید. 
حالا اگر پس از این همه سال، صدای اعتراض‌شان بلند شده، تجزیه‌طلبند؟! بلایی به سر خوزستان آورده‌اید که طبق آمار رسمی، این خطه بالاترین میزان مهاجرت ساکنان شهرهایش را به دیگر استان‌های کشور دارد و اگر جوانان روستایی عرب این روزها به درستی شعار «کلا کلا  التهجیر»  (مهاجرت؛ هرگز، هرگز) سر می‌دهند چون دوست ندارند از سرزمین آبا و  اجدادی‌اشان مهاجرت کنند، حالا این ملت تجزیه‌طلبند؟! مردم استان و بویژه عرب‌های خوزستان مطالبات برحق دارند و حتی اگر در بین آنها درصد بسیار کوچکی به خاطر این همه تضیع حقوق‌شان به برخی گروه‌های تجزیه‌طلب گرایش پیدا کرده‌اند عامل این گرایش‌شان همین شما مدیران نالایق، حکومتگران بی‌تدبیر و همچنین شما به اصطلاح روشنفکرانی هستید که گاه، در هر گوشه از این مملکت، مردم صرشان لبریز می‌شود و ناچارا خیابان را انتخاب و در آن  اعتراضی می‌کنند و حقوق بر حق‌شان را مطالبه می‌کنند، سریع انگ‌های اغتشاش‌گری،  تجزیه‌طلبی و ...  به آنها می‌زنید و عملا فضا را برای خفقان بیشتر و استمرار این مسیر غلط مهیاتر می‌سازید.
 همین مسیری که چالش بین مناطق حاشیه‌ای ایران همچون خوزستان با حاکمیت را روز به روز تشدید می‌سازد و خطر گرایش به این مطالبات خطرناک را به شدت افزایش می‌دهد. شما اگر اندکی عقلانیت داشتید و واقعا به فکر یکپارچگی ایران بودید بلافاصله در مقابل یک دادخواهی بر حق و یک اعتراض مدنی اینگونه مواضع سلبی علیه یک منطقه و ساکنانش اتخاذ نمی‌کردید زیرا تداوم چنین پروسه‌ای یقینا به وحدت جامعه ایران بسیار بیشتر لطمه وارد خواهد ساخت. به همین روی به جرات می‌توان گفت شما بر طبل تجزیه‌ می‌کوبید نه مردم مطالبه‌گر و زجر دیده خوزستان. مردمی که روی دریایی از نفت و گاز و آب نشسته‌اند اما از این همه نعمت جز فقر، بیکاری، نابودی محیط‌زیست و اکوسیستم‌ خود، تشنگی و... هیچ نصیبش نشده است!

رییس زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ۱۶:۳۸
درود بر شرفت مرد
قلمت مستدام
آقای قنواتی عزیز
خبرنگار و رسانه واقعی...
ایرانی واقعی و قهرمان تویی...
خدا پشت پناهت (374995)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ۱۷:۱۹
درود به شرفت جناب آقای قنواتی شیر حلال خوردی طلا از دهانت خارج شد خدا حفظت کند بله همین مسولین خاین تجزیه طلب هستند مسولین خائن جاسوس انگلیس گتد زدن و انگ تجزیه طلب و وهابیت به مردم شریف خوزستان میزنن چون آب خواستند (374998)
۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ۱۸:۲۰
درود بر کارون که گفتارت خروشان است چون رود کارون مرگ بر جماعت نون بروز خور و لعنت بر کسانیکه نمک بر زخم مردم می‌ریزند (374999)
شمیری شبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ۰۲:۳۴
والله من حاضرم دست این نویسنده را هزار بار ببوسم و بر سر نهم (375005)
بهمن برهمن
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ۰۲:۳۷
بی تعارف و بی مبالغه اگر نویسندگان و خبرنگاران ما مثل آقای قنواتی بودند والله که این کشور مشکلی نداشت....
خون ما برای جوهر قلمت مرد شجاع و راستین و دوست داشتنی....
تو و امثال تو مایه فخر ایرانید
والله که تو فرزند راستین نوشیروان دادگری...
سایه ات مستدام بر سر آیین خاک و ملک (375006)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها