به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۲۹۳۰۹۲

خشم و نا امیدی  آزاد‌ی‌خواهان جهان از عمکرد فاجعه‌بار آمریکا در افغانستان 

خشم و نا امیدی  آزاد‌ی‌خواهان جهان از عمکرد فاجعه‌بار آمریکا در افغانستان 
دکتر علیرضا رئیس‌زاده 
سال 2001 خبر حمله آمریکا به افغانستان موجی از شادی میان ملت‌هایی چون ما که شور دمکراسی و سودای فرو ریختن حکومت‌های واپسگرا و دیکتاتور خاورمیانه را در سر می‌پروراندیم، بوجود آورد و باور داشتیم افغانستان می‌تواند الگویی از دمکراسی، آزادی و پیشرفت در منطقه شود. 
بخاطر فضای ۱۱ سپتامبر و حواشی آن بسیاری در جهان، دستور حمله جورج دبلیو بوش به افغانستان و عراق را ستودند، نمیدانم مجله اشپیگل یا روزنامه بیلدآلمان بود که رهبران اروپا را چند پیرمرد‌ترسو و فرتوت و آمریکا را جوانی چون آرنولد به تصویر کشید که شجاعانه در میدان جنگ و اتش در پی نابودی‌تروریست‌ها بود اما با هزار تاسف و شوربختی می‌بینیم بعد از ۲ دهه حضور آمریکا به همراه سازمان اتلانتیک شمالی ناتو و کشورهای دیگری چون استرالیا و نیوزلند و ژاپن و... با بزرگترین لجستیک کره خاکی نه تنها دستاوردی برای دمکراسی، دادخواهی، حقوق بشر و آزادی‌های مدنی در افغانستان نداشت که در مقابل چند جفت طلبه پشتون متحمل شکستی سخت سنگین و حقارت بارغیر قابل توجیهی شدند که جز سرافکندگی و نا امیدی و برافروختن خشم آزادیخواهان جهان که دل به افغانستانی آباد و آزاد بسته بودند، در پی نداشت.
 سئوال ساده‌ای که دیوانه وار بر ذهن هر منصف و آزادی خواهی می‌کوبد این است که کشورهای غربی به سردستگی آمریکا با این همه تجهیزات مدرن طی ۲ دهه در افغانستان چه کار می‌کردند؟ چرا نتوانستند ارتشی در افغانستان بنا کنند که در مقابل طالبان پا برهنه بایستد و مشمئز کننده‌تر آنکه این‌تروریست‌ها در جلو چشم مدرنترین ارتش جهان با این همه ناوهای هواپیمابر بر پهنه دریا و اقیانوس و ده‌ها پایگاه تا دندان مسلح در منطقه، به شخم زدن افغانستان مشغول شدند وحتا تعدادی از تفنگداران آمریکا را سلاخی کردند. مسلط شدن دوباره طالبان در آستانه ۱۱ سپتامبر نه تنها هیمنه و شکوه آمریکا و هم‌پیماننش را در افغانستان فرو ریخت که شعارهایی چون پاسداری از حقوق بشر و دمکراسی و آزادی را لگد مال و ویران کرد.
 آنتونی بلینکن ولوید اوستین، وزیران خارجه و دفاع آمریکا به جای پاسخگویی یا حداقل سکوت همچنان به چرند گویی و مزخرفات در رسانه‌ها ادامه می‌دهند در حالی که پرزیدنت متوهم نا لایقی چون "بایدن" در حال چرت زدن است و رفیق خائنش "بی شرف غنی دغلباز " از کشور گریخته. متاسفانه بسیاری از ما، که در خاورمیانه برای آزادی و دمکراسی می‌جنگیم، از چاله به چاه افتاده‌ایم شوربختانه هنوز هم نمی‌خواهیم بپذیریم آمریکا در این چند دهه نه تنها توانست پایه‌های دمکراسی ارزش‌ها و اصول بنیادی که خود را بدان متعهد می‌داند واصرار می‌ورزد، در خاورمیانه مستحکم کند که هر روز متزلزلتر می‌کند. آشوب‌های خاورمیانه بیشتر و پایه‌های استبداد مستحکم‌تر و بنیان‌های دموکراسی خواهی و آزاد اندیشی یکی پس از دیگری فرو می‌ریزد. 
آمریکا در نیم قرن اخیر در کدام کشور خاورمیانه دمکراسی را به ارمغان آورد شما می‌توانید نمونه‌ای بیاورید؟ به چه قیمتی؟ رژیم دیکتاتور و بی‌رحم اسد همه خطوط قرمز کذایی اوباما و جان کری یاوه گو را به سخره گرفت و زیر پا نهاد، مردم سوریه به امید حمایت غرب علیه دیکتاتوری قیام کردند اما نتیجه اش جز اقیانوسی از خون، چند پارگی کشور و آوارگی چه بود؟ با این همه تاوان، دوباره همان بشار اسد بر مسند قدرت است کسی می‌تواند دقیقا توضیح دهد آمریکا و هم‌پیمان‌های اروپایی ش در سوریه به چه کاری مشغول بودند؟ نقش آنها جز تخریب و ویرانگری منطقه چه بود؟ اگر زورشان به اسد نمی‌رسید پس این همه لشکرکشی به خاورمیانه چه توجیهی داشت؟ اگر منظور دیگری داشتند این همه شعارهای فریبنده چرا؟ وغم انگیزتر انکه ما آزادی خواهان و مدافعان واقعی حقوق بشر چرا باید اینقدر ساده لوح باشیم؟ 
در لبنان، حضور چند دهه‌ فرانسه و آمریکا و انگلیس، نه تنها آزادی و رفاه را به لبنان آورد که این کشور بخت برگشته را به پرتگاه سقوط و اضمحلال برده. شاید بی درنگ انگشت اتهام را به طرف محور شرارت جورج بوش (که ایران را مانع آرامش در لبنان و عراق و یمن و افغانستان معرفی می‌کرد) نشانه بگیرند‌ اما پرسش اینجاست اگر آمریکا و همه غرب در بیش از ۴ دهه نتوانستند دست افراطیون را از لبنان و عراق و یمن و افغانستان و. . . کوتاه کند و بنیان‌های دمکراسی را در کشوری بنا نهد پس درخاورمیانه با آن همه شعار در پی چه چیزی می‌گردند؟ 
آنها برعکس ایران عملگرا، فقط در رسانه‌ها گزافه گویی می‌کنند؛ با این همه بی‌عرضگی و ناتوانی چرا به خانه خود برنمی گردند؟ تا کی می‌خواهند از واژگانی چون دمکراسی، آزادی و حقوق بشر سو استفاده کنند و جهان را بفریبند؟ از طرفی ما دوست‌داران دموکراسی و حقوق بشر تا کی می‌خواهیم نا کارآمدی و پوشالی بودن آمریکا و غرب را توجیه کنیم؟ چرا از اعتراف به حقیقت می‌ترسیم؟
قطعا ما برای برابری، آزادی و جهانی عاری از خشونت و دیکتاتوری می‌جنگیم و از افراد، نهاد‌ها و سازمان‌های راستین مدافع حقوق بشر در غرب هم کمک می‌گیریم اما ما باید بپذیریم دمکراسی و حقوق بشر و. . . در خاورمیانه هر گز از دالان دولت‌های آمریکا و اروپا عبور نخواهد کرد. اگر نگوییم زیر پشم دمکراسی مخفی و برای غارت نفت و فروش اسلحه آمدند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، دمکراسی، ازادی و حقوق بشر الویت آنها نیست. آنها حتا همکاران افغانی خود را ناجوانمردانه در افغانستان رها کردند و تنها گذاشتند شاید برای هم قربانی شدن... روزنامه Bild آلمان حالا باید آمریکا آن جوان رعنا ۲۰۰۱را حالا به شکل یک احمق و بی‌خاصیت‌ترسیم کند که به‌اندازه یک فسیل یخ زده درک و شعوری از محیط پیرامونی خویش ندارد.  و پایان سخن انکه؛ غرب سال‌هاست که ارمغانی جز شکست، سرافکندگی و نا امیدی برای هواداران دمکراسی خواه خود در خاورمیانه ندارد البته اگر عامدانه از پشت به آنها خنجر نزده باشد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۱:۱۶
درود بر دکتر بسیار عالی بود....
جامع و کامل....
مخصوصا (376837)
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۱:۳۰
درود بر دکتر عزیز (376838)
محمود پرگار
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۱:۳۲
این عالی بود...👇🏼👇🏼
آنتونی بلینکن ولوید اوستین، وزیران خارجه و دفاع آمریکا به جای پاسخگویی یا حداقل سکوت همچنان به چرند گویی و مزخرفات در رسانه‌ها ادامه می‌دهند در حالی که پرزیدنت متوهم نا لایقی چون "بایدن" در حال چرت زدن است و رفیق خائنش "بی شرف غنی دغلباز " از کشور گریخته (376839)
محمود پرگار
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۱:۳۲
این عالی بود...👇🏼👇🏼
آنتونی بلینکن ولوید اوستین، وزیران خارجه و دفاع آمریکا به جای پاسخگویی یا حداقل سکوت همچنان به چرند گویی و مزخرفات در رسانه‌ها ادامه می‌دهند در حالی که پرزیدنت متوهم نا لایقی چون "بایدن" در حال چرت زدن است و رفیق خائنش "بی شرف غنی دغلباز " از کشور گریخته (376840)
مجدم جلیل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۲:۰۸
عالی بود و بی نظیر دوست خوبم
اقای دکتر رییس زاده
پایدار باشید و تندرست (376844)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۲:۰۹
جالب بود (376845)
نعمت داورپناه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۲:۱۱
احسنت دکتر جان
عالی ودقیق (376846)
محبوبه راستی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۲:۲۹
درود بی انتها
بر بهتر نیوز و نویسنده....
متاسفانه آمریکا دوستانش را در منطقه فروخت...
اولویت هایش گویا عوض شده و ما را تا امید کرد (376847)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۲:۲۹
احسنت...احسنت....احسنت...... احسنت...
عالی بود مثل همیشه (376848)
علی محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۲:۳۰
روزنامه Bild آلمان حالا باید آمریکا آن جوان رعنا ۲۰۰۱را حالا به شکل یک احمق و بی‌خاصیت‌ترسیم کند که به‌اندازه یک فسیل یخ زده درک و شعوری از محیط پیرامونی خویش ندارد. و پایان سخن انکه؛ غرب سال‌هاست که ارمغانی جز شکست، سرافکندگی و نا امیدی برای هواداران دمکراسی خواه خود در خاورمیانه ندارد البته اگر عامدانه از پشت به آنها خنجر نزده باشد (376849)
م. ج
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۲۲:۴۷
به اميد جهاني عاري از ظلم و خشونت! (376851)
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۰۲:۱۵
جالب بود (376852)
پریسا نیسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۰۲:۲۶
استاد مثل همیشه گل کاشتید..
فقط میدانم علاقمند به کشورهای غربی بودید حالا چرا...
ولی هر کلمه ات حق بود و بجا...واقعا اینجا را فقط جهنم کردند ما را بازی می دهند....

خداوند شما را حفط کند و سربلند باشید... (376853)
پریسا نیسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۰۲:۲۶
استاد مثل همیشه گل کاشتید..
فقط میدانم علاقمند به کشورهای غربی بودید حالا چرا...
ولی هر کلمه ات حق بود و بجا...واقعا اینجا را فقط جهنم کردند ما را بازی می دهند....

خداوند شما را حفط کند و سربلند باشید... (376854)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۰۲:۳۱
عالی بود
واقعا با بازگشت راحت طالبان جامعه ی جهانی ناامید شد از طبل تو خالیه دموکراسی (376855)
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۰۷:۲۷
عالی بود دکتر جان (376857)
رمضانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۰۸:۰۴
واقعا افراد خوشبینی مثل ما سالها از امریکا گول خوردیم
به انید دمکراسی و آزادی پشت سر این کشور بودیم
دقیقا امروز نی بینیم سرابی بیش نبود....
دروغی بیش نبود...
خاک بر سر بایدن
خاک بر سر وزیر امور خارجه اش..
درد ترامپ بزن توی سرشون..... (376858)
علی سازگاری
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۰۸:۰۵
مرگ بر بایدن
درود بر ترامپ
...... (376859)
کریم کیانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۰۹:۵۸
مقاله بسیار خوبیه. تحلیل نسبتا فرا احساسیه. هر چند سوگیری خفیفی به سمت سیاست های کشور خودمان در منطقه دارد، اما در ناکارآمدی سیاست های آمریکا و غرب در برقراری دموکراسی در خاورمیانه هیچ شکی باقی نمی ماند. اما آنجا مسلم تر است تلاش این کشور در آشفته کردن اوضاع خاورمیانه و گل آلود کردن آب و گرفتن شاه ماهی فروش اسلحه و مهمات به کشور درگیر منطقه است. در کل هیچ نیروی خارجی در هیچ برهه ای در خاورمیانه خیرخواه کشور های منطقه نبوده است. و تنها اتحاد و برادری این کشور ها و تلاش برای ایجاد ثبات و پرهیز از (376860)
حسنک وزیر.....
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۱:۳۲
جناب اقای د. رییس زاده
حمله به کشور امریکا در این نوشتار ایا از نظر شما بدان مفوم است که سیاست های جمهوری اسلامی مورد تایید است؟
به همان اندازه جمهوری اسلامی هم مورد انتقاد است در خاورمیانه..
بله من قبول دارم که امریکا بر خلاف تصور ما برای حقوق بشر و ازادی در خاورمیانه کاری نکرد و متاسفانه دیگر کشور قبلی نیست
اما روسیه و چین هم نمی توانند الترناتیو خوبی باشند
2 کشور بی رحم که جر به منافع خویش به هیچ چیزی فکر نمی کننئد
ما باید در هر حال برای دمکراسی و حقوق بشر مبارزه کنیم بی امان در هر جای جهان. (376862)
تورج
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۱:۳۳
این مقاله سرشار از تناقض گویی است اقای دکتررررررررر (376863)
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۰۰:۰۰
تناقضش کجاست ؟
اگر چه من با این مقاله کامل موافق نیستم و انتقاد دارم ولی تناقضی را نمی بینم
لطفا ما را هم صاحب توجه کن... (376895)
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۱:۴۰
پرسش اینجاست اگر آمریکا و همه غرب در بیش از ۴ دهه نتوانستند دست افراطیون را از لبنان و عراق و یمن و افغانستان و. . . کوتاه کند و بنیان‌های دمکراسی را در کشوری بنا نهد پس درخاورمیانه با آن همه شعار در پی چه چیزی می‌گردند؟ (376864)
رحمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۱:۴۲
اگر ایران نبود امریکا خاورمیانه را یکجامی بلعید (376865)
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۲:۱۲
مثل همیشه عالی استاد. سپاس (376868)
مهران
United States
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۳:۰۹
درود بر بهار نیوز عالی بود (376869)
مهران
United States
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۳:۰۹
درود بر بهار نیوز عالی بود (376870)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۳:۱۱
یعنی الان اقای دکتر اصولگرا شده؟؟؟؟؟
ایشان نظرش عوض شده یا.....؟؟؟؟ (376872)
امین ظفری سکینی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۳:۲۵
بسیار عالی
و تحلیلی منطقی و پرمحتوا (376873)
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۳:۳۵
بسیار عالی و با فرزانگی ... (376874)
فاطمه تمیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۴:۵۹
احسنت جناب دکتر
با نظر شما درباره ی سیاست کشورهای غربی موافقم (376881)
فاطمه تمیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۵:۰۲
احسنت جناب دکتر
با نظر شما درباره ی سیاست های کشورهای غربی موافقم. (376882)
مهدی سواری
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۶:۳۳
عالی و پر محتوا
از نوشتن همچین مقاله هایی دریغ نفرمایید دکتر جان درود بر شما...♡ (376887)
مهدی خالدی زاده
United Arab Emirates
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۶:۵۸
مثل همیشه عالی بود دکتر
تحلیلی کامل و جامع (376888)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۰۰:۲۶
بسیار بی پرده حرف دل طیف وسیعی از دمکراسي خواهان خاورمیانه را زدی دکتر جان.. ذهنی روشن و وجدانی بیدار داری (376896)
فرشته
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۱۱:۳۵
احسنت...احسنت...
مثل همیشه عالی بود جناب دکتر
خاک بر سر بریدن.. (376913)
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۱۳:۴۸
تعجب میکنم. سال‌ها رهبر ایران همین تحلیل را از رفتار آمریکا در خاورمیانه ارائه می‌دهد و دائما هم تکرار می‌کند. یعنی کامنت گزاران محترم، اصلا به گوششان نخورده است که حالا با این همه تعریف و تمجید از مقاله دکتر استقبال کرده‌اند که گویا عصای موسی به زمین انداخته است؟
شیفته همفکران خود نباشیم و خردمندانه اخبار را از منابع موافق و مخالف بگیریم. اینگونه سال‌ها در اشتباه و گمراهی دست و پا نمی‌زنیم. (376916)
جعفری یگانه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۱۴:۳۳
بسیار عالی و تاثیرگذار

واقعا نیاز به تأمل اساسی در این مقاله هست.

بسیار عالی دکتر (376921)
مهرابی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۱۱:۳۸
در مورد رژیم سوریه من موافق نیستم.... (376953)
دادگار
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۱۶:۵۹
یعنی چه ؟؟
یعنی شما موافق دیکتاتوری اسد هستید؟
ایشان جنایتکار کم نظیری هستند...
خاک بر سر اسد و همه طرفدارنش (376958)
سوسنی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ۰۰:۵۶
من فکر می کنم این اقای دکتر دانشجویانش خیلی هواشو دارند....
ولی در هر حال عصبانیت از امریکا از قلمش می بارد....
خیلی ..بگذریم (376965)
۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ۱۰:۲۲
دم طالبان گرم
پوزه آمریکا را به خاک نشاند (376973)
۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ۱۱:۵۰
درود بر بهار عزیز (376976)
۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ۱۳:۵۹
امریکا ما را سر کار گذاشت (376983)
نمکی پفکی
India
۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ۱۴:۴۵
به نظرم کشوری که بیشتر از امریکا ،افغانستان را بد بخت کرد پاکستان هست..
مادامی که این کشور دست از دخالت در افغانستان بر ندارند این کشور روی خوش نخواهد دید...
متاسفانه نویسنده از این نکته غافل بود و شاید هم ترسید چیزی از ایران بنویسد و بگوید.
امیدوارم بهار نیوز شهامت چاپ این نظر را داشته باشد..
موفق باشید.. (377005)
بابک
India
۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ۱۴:۴۶
امریکا خودش عمدا با دیت خودش افغان ستان را تقدیم طالبان کرد.... (377006)
علی شیرالی
India
۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ۱۴:۵۱
..توی شرف نداشته امریکا....خاک بر سرش اشغالیش...
دمکراسی
حقوق بشرش
ازادی ..
غقط و فقط سرابی بیش نیست..
من موافق نویسنده هستم گر چه انتقاداتی دارم.... (377007)
۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ۱۴:۵۳
آقای دکتر
عالی بود
چه قدر دقیق (377008)
A kh
United Arab Emirates
۱۴۰۰/۰۶/۲۶ ۱۷:۱۵
درود دکتر عالی بود .آمریکا هم خیر هیچ کشوری رو نمیخاد بخصوص خاورمیانه. (377020)
Ali
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۶ ۱۷:۲۳
درود عالی بود (377021)
ارزو درگاهی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۰۱:۱۱
من برای همیشه امیدم را به غرب از دست دادم
در افغانستان حقیقتا گند کاشت...گند...
اصلا باید گفت خیانت کرد خیانت...
پشت سر ازادی خواهان را خالی کرد..
شرمساری است این کارها‌‌ ... (377032)
شاکر س
United States
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۱۰:۰۳
من اصلاح طلبم و طرفدار غرب
اما حقیقتا این مقاله نظر مرا به کلی دگرگون کرد
این بنده خدا راست میگه
توی ۴ یا ۵ دهه کجا دمکراسی و ازدی در خاورمیانه آوردند
پس اینها چه غلطی می کنند.؟؟؟؟ (377038)
۶۶
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ۰۲:۱۲
خاک بر سر بایدن و کار کردنش در افغانستان..
ابروریزی که نه گند زد (377083)
حمید روشن ضمیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ۲۱:۱۸
ماشالله چقدر نظر!
اما نظر خانم درگاهب بسیاررجالب بود و به حق
واقعا همینطوررغرب سالهاست که پشت ما ازادی خواهان رارخالی کرد و دروغ می گوید...
خیلی نا امید شدیم از انها..
نمونه بارزش سوریه افغانستان و.... (377101)
۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ۱۲:۳۶
درست امریکا پشت ما را خالی کرد
ولی دمکراسی در غرب زنده است ما باید از انها (نهاد های مردم نهاد)کمک بگیریم..
برخی کشوررهای اروپایی یا غربی صداقت دارند
همه بد نیستند (377112)
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۱۰:۰۵
موافقم شدید (377147)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۰۷:۲۸
فقط ایران عرضه داره و بس.... (377143)
صولت
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۱۰:۰۴
بایدن شکوه و ابهتی برای امریکا نگذاشت دوست من
کاش ترامپ رییس میشد...کاش.... (377146)
ارشیا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۱۷:۰۳
درود بر امریکا
من با این مقاله مخالفم.... (377169)
مقدسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۰۲ ۱۸:۰۷
درود بر بهار نیوز عزیز
شجاعترین سایتی که تا حالا دیدم...
تاباندن نور بر تاریکی و .....کارشماست و بس... (377207)
۱۴۰۰/۰۷/۰۳ ۱۹:۲۸
طولانی بود مقداری خوندم
جالب‌..بود (377233)
اسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۱۸:۳۱
بخدامن هم از دست این بایدن خشمگین هستم (377448)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۱۸:۳۲
خاک بر سر امریکا بی خاصیت (377449)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها