به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب : ۲۹۳۵۵۸

ایستاده در توهم

ایستاده در توهم
رضا صادقیان
با افزایش سرعت واکسیناسیون در ایران به همان اندازه و بلکه بیشتر شاهد موضع‌گیری افرادی هستیم که مردم را از زدن واکسن کرونا با استناد به سخنان بدون مدرک منع می‌کنند.
واقعیت آنکه در کشوری زندگی می‌کنیم که تنها می‌توان در بزنگاه‌های مهم توانایی برخی از مدافعان طب سنتی و کسانی که دل به توهم‌های بسیار بسته‌اند را برای مرتبه‌ای دیگر ولی با نام و نشانی جدید باز شناسی کرد، افرادی با معلومات اندکی، ولی مدعای بسیار. وقتی افرادی با دانش سطحی و مطالعه چند کتاب با منابع نامشخص و دلخوش کردن به گفته‌های یکی از مسئولان سابق و اسبق سازمان‌های اطلاعاتی در میان فونت‌های نرم‌افزار آفیس دنبال جاسوس و مسیر پر سنگلاخ تاریخ جهان می‌گردند و از توطئه‌های بزرگی که در گذشته رخ داده و با کنار هم گذاشتن چند عدد رونمایی می‌کنند و عده‌ای نیز همین روش تحقیق شگفت‌انگیز را پروبال داده و توهم را در میان عکس‌های خبری و شیوه در دست گرفتن اسلحه و حتی لباس پوشیدن سرمایه‌دارهای غربی و آمریکا دنبال می‌کنند، قابل فهم است که برخی از مردم عادی به تشویق چند جوان پرشور ولی با مدعای بسیار از زدن واکسن کرونا خودداری کنند و به سخنان سراسر پوچ این افراد عمل نمایند.
مقام رهبری و رییس جمهور دولت سیزدهم با تزریق دو دوز واکسن کرونا ایرانی را می‌توان به عنوان شاخص‌ترین چهره‌های دینی و سیاسی کشور در مقابل مدعاهای ناشناخته این قبیل افراد در همین زمینه مثال زد؛ شخصیت‌هایی که به جای شنیدن توصیه‌های مدعیان طلب سنتی روش درمان مدرن را انتخاب کرده‌اند، با این حال بسیاری تزریق واکسن توسط سایر مقامات را می‌بینند و همچنان بر طبل گوش خراش واکسن نزنید، واکسن نمی‌زنیم و عناوین دیگر می‌کوبند؛ گویی برای این افراد دامن زدن به جهالت و به سخره گرفتن دانش پزشکی برآمده در دنیای مدرن و حفظ جان آدمیان مهم نبوده و نیست. افرادی که گمان می‌کنند می‌توانند با توصیه به خوردن دم‌نوش‌های مکرر، دم کردن علف، خاکشیر، نوشیدن آبلیمو با عسل، گل نسترن و... سرطان را نیز درمان کنند ولی با همین مدعاهای باور نکردنی برخی از شخصیت‌های سیاسی را نیز به کام مرگ فرستادند. حداقل در این مورد می‌توان به مرگ دو تن از روحانیون در سال‌های اخیر اشاره کرد. پسر مرحوم شیرازی در یادداشتی مرتبط با مدعیان طب سنتی نوشته است: مرحوم پدر، علی رغم تاکید همه اطبا بر ضرورت عمل جراحی و برداشتن عضو سرطانی به طبابت طبیب عَلَفی گردن نهاد این شخص کسی نبود جز همان حکیم! پسر مرحوم هاشمی شاهرودی نیز در مصاحبه‌ای تصویری گفته است: سال ۹۶ پس از یک عمل جراحی، مقام معظم رهبری به منزل آمدند تا با پدر دیدار کنند. در این دیدار مقام رهبری به شاهرودی توصیه می‌کنند که به حرف دکترها گوش کند، ولی در عمل «گوش نکرد». حال چنین افرادی پرچم واکسن نزدن را در دست گرفته‌اند. مهمتر آنکه چنین افرادی به جای دیدن تغییر شرایط کشورها پس از سرعت واکسناسیون این همه را نادیده گرفته و افزایش مرگ و میر ماه‌ها و هفته‌های گذشته را تزریق واکسن توسط مردم اعلام می‌کنند. گویا قرار نیست پایانی برای تمام مدعاها و حرف‌های باطل خود قائل شوند.
مدعیان طب سنتی از روز نخست شیوع ویروس کرونا صدها سخن گفته‌اند، در ابتدای امر ویروس کرونا و مخاطرات آن را نفی کردند، مدت زمانی بعد گفتند می‌توان با استفاده از چند گیاه به مقابله با ویروس کرونا رفت، همچنین نیز مدعی بودند اطبای طب سنتی می‌توانند برای همیشه مردم را از شر این ویروس منحوس نجات دهند، در برخی جلسات رسمی نیز حضور پیدا کردند تا سفره این بلا را جمع کنند و... اما تمام این حرف‌ها در حد ادعاهای بی‌شمار متوقف ماند و نه تنها جان آدمیان را با شیوه‌های سنتی محافظت نکردند بلکه در زمان حال به جمع نهی کنندگان تزریق واکسن کرونا پیوسته‌اند.
شیوع ویروس کرونا نشان داد میزان دانش و توانایی مدعیان طب سنتی و آنان که از کشف عجایب در دنیای امروز حرف می‌زنند، به غیر از ایستادن در افکار توهم گونه و دامن زدن به خیال‌های باطل، چیزی برای ارایه به مردم ندارند.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها