کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حل معمای ریاست سازمان ملی استاندارد ایران

21 آبان 1400 ساعت 15:56


شروین آریا *
رییس‌جمهور روز چهارشنبه در  حکمی مهدی اسلام‌پناه را بمدت 4 سال به ریاست سازمان ملی استاندارد منصوب کرد.
تنها نزدیک به دوهفته پس از انتشار مقاله "معمای شریعتی در سازمان استاندارد" در بهارنیوز، رییس‌جمهور طی حکمی مهدی اسلام‌پناه، دارای مدرک دکترای HRM از دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور عالی سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت را به عنوان رییس جدید سازمان ملی استاندارد منصوب و ضمن لغو ابلاغ 4 ساله دولت روحانی، به دوره پر تلاطم مدیریت 9 ماهه غلامرضا شریعتی، استاندار سابق و پرحاشیه خوزستان بر سازمان ملی استاندارد پایان داد.
اما غلامرضا شریعتی که 27 بهمن ماه سال گذشته با حکم دولت روحانی به مدت 4 سال به ریاست سازمان ملی استاندارد منصوب شده و آمده بود به مشکلات ریشه‌ای این سازمان پایان دهد، خود به بزرگترین ریشه مشکلات مدیریتی در این سازمان تخصصی تبدیل شد و سرانجام به علت ایجاد حاشیه‌های بسیار، تغییرات وسیع و پرتعداد مدیران ارشد استاندارد در 6 ماه اخیر و نارضایتی شدید در بدنه کارشناسی این سازمان، با گذشت تنها 9 ماه از ریاست بر سازمان توسط دولت رییسی عزل شد.
اخذ مشاوره‌های غلط از معدود افراد و یکی از معاونین و مدیرکل امور استان‌های وی در سازمان استاندارد منجر به آنچنان تغییراتی در این سازمان گردید که در تاریخ گردش مدیریتی این سازمان کم‌سابقه است. انتصاب مدیران ضعیف و بعضا مبهم دوشغله نظیر رییس کمیته فوتبال ساحلی فدراسیون فوتبال و روسای هیات فوتبال بوشهر و البرز به پست‌های حساس سازمان ملی استاندارد، نه تنها از حاشیه های این سازمان نکاست بلکه چنان حواشی بزرگی در این سازمان ایجاد نمود که سرانجام، رییسی را به این نتیجه رساند که معمای شریعتی در این سازمان تنها با عزل وی قابل حل می‌باشد. شریعتی که در ابتدای حضور در استاندارد و از ابتدای سال جاری سعی کرده بود از دید رسانه‌ها دور بماند، پس از انتصاب ناگهانی رییس هیات فوتبال بوشهر و رییس هیات فوتبال البرز به ترتیب بعنوان مدیرکل و معاون پشتیبانی استاندارد البرز، تنها در فاصله شهریور تا آبان، توسط این مدیران حاشیه‌ساز تبدیل به بزرگترین تیترهای انتقادی اکثر خبرگزاری‌های اصولگرا شد.
انتقادات شدید از حضور روسای هیات فوتبال بوشهر و البرز در استاندارد و سفر یک هفته‌ای رییس کمیته فوتبال ساحلی به مسکو در شهریور و دوباره سفر یک هفته‌ای او با همراهی رییس هیات فوتبال البرز که حالا معاون وی در استاندارد شده بود به دوبی جهت مسابقات فوتبال ساحلی بین‌قاره‌ای، موضوعی نبود که از دید رسانه‌ها پنهان بماند و منطبق با چارچوب‌های دولت رییسی مبنی بر تک‌شغله‌بودن مدیران باشد. بی‌توجهی شریعتی و افزایش انتقادات به سفر همزمان معاون و مدیر کل به دبی با عنوان رییس و سرپرست کمیته فوتبال ساحلی آنچنان موجب ناراحتی پاستورنشینان را فراهم کرد که بلافاصله در عرض تنها 3 روز نسبت به تغییر استاندار البرز و همچنین رییس سازمان استاندارد که ستاد اصلی آن در البرز می باشد، اقدام نمایند.
اکنون از صبح پنجشنبه کارمندان زحمتکش این سازمان منتظر طلوع مدیریتی جدید در این دستگاه تخصصی هستند. دکتر اسلام‌پناه البته با سابقه روشن و مثبتی از حضور در وزارت صمت و نویسنده کتاب‌هایی چون " بازکاوی غده سرطانی فساد از منظر سلامت اداری" و "بازدارندگی از فساد" و مقالاتی نظیر "مفهوم توسعه شهری پایدار و نقش برنامه ریزی شهری" وارث مدیریت سیستمی شده که در 6 ماه اخیر با تغییرات گسترده غیر قابل تصوری مواجه بوده، بطوری که ایشان قطعا با حجمی انبوه از مدیران ناهمگونی مواجه خواهد شد که در ماه‌های اخیر در این سازمان توسط شریعتی منصوب شده و مسلما هم اعتقادی به اجرای برنامه‌های دولت فعلی یا اسلام‌پناه نخواهند داشت.
بدون شک مدیران تازه منصوب شریعتی تمام تلاش خود را در روزهای اخیر بکار خواهند برد تا بتوانند موقعیت شغلی خود را حفظ کرده و از طرفی به دلیل تازه منصوب شدن دارای مشکلات عدیده زیادی هم در بخش‌های تحت مدیریت خود خواهند بود. البته برای فردی چون اسلام پناه که دارای دکتری مدیریت خط مشی و همچنین پست دکتری کسب و کارهای نوین می‌باشد شناخت نقاط ضعف سیستم تخصصی چون استاندارد چندان مشکل نیست اما مشکل اصلی عدم شناخت کافی وی از مدیران تازه منصوب بوده که می‌توانند به بزرگترین مسئله در این سازمان تبدیل شوند.
استفاده از مشاوران امین، انتخاب مدیران جوان ،وارسته و توانمند، کنارگذاشتن مدیرانی که به سازمان استاندارد و واحدهای تولیدی آن تنها به چشم پلکان، نردبام مدیریتی و مسافرت‌های پر زرق و برق خارج کشور نگاه می کنند، بهره‌گیری از تجارب بازنشستگان در نشست‌های تخصصی، استفاده از امکانات و دانش وسیع دانشگاه‌های بزرگ کشور، دانشگاه آزاد و پیام نور و همچنین نگاه مثبت به رسانه‌ها و استفاده از ظرفیت بالای رسانه‌ها جهت ابعاد نظارتی و ترویج فرهنگ استاندارد در کنار دیدارهای بدون تکلیف با کارشناسان با سابقه فعلی، بی‌تردید در گام اول می‌تواند راه گشای دکتر اسلام پناه برای رساندن سازمان ملی استاندارد به جایگاه واقعی خود باشد. نقشی که این سازمان واقعا به آن نیاز داشته تا مورد اعتماد و وثوق شهروندان گردد. اعتمادی که قطعا در شرایط فعلی نیاز اصلی سازمان ملی استاندارد بوده و پشتوانه حمایتی شهروندان را خواهد داشت.
* کارشناس ارشد کیفیت


کد مطلب: 304770

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/304770/حل-معمای-ریاست-سازمان-ملی-استاندارد-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir