کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کانون خانواده در ایران کاملا فرو می‌پاشد!

15 دی 1400 ساعت 8:00


سعید مهریان
براساس آمار ارایه شده به وسیله مرکز آمار ایران، در دهه 90 میزان طلاق حدود 28درصد افزایش و میزان ازدواج حدود 30درصد کاهش داشته، یعنی بنیان خانواده بیش از 58درصد در این دهه بیش از دهه 80 دچار زلزله اجتماعی شده است.
بی شک زلزله اجتماعی ارتباط معناداری با زلزله اقتصادی دارد چرا که به همان اندازه بحران اجتماعی در بعد کانون خانواده در این دهه شدید و دهشتناک بوده، زلزله اقتصادی هم شدید و مهیب بوده است. اگرچه که عوامل متعددی از قبیل اعتیاد و خیانت در آسیب رساندن به خانواده موثر است وباید همه این عوامل مورد کنکاش قرار گیرند ولی در این مقاله فرصت پرداختن به همه عوامل آسیب‌زا و آسیب‌رسان نیست. اگرچه که رکود و تورم و تحریم در دهه نود قابل مقایسه با اوضاع اقتصادی ایران در زمان جنگ است ولی فروپاشی وحشتناک بنیان خانواده در ایران در دهه 90با هیچ دوره و زمانی در قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست.
بررسی وضعیت اقتصاد ایران نشان می‌دهد که بعد از جنگ تحمیلی شدیدترین سقوط اقتصاد ایران در سال 91 اتفاق افتاده و فروپاشی کانون خانواده که در دهه هشتاد شروع شده بود در آغاز دهه نود شدت سرعت آن در سال جاری بیشتر شد. زلزله اقتصادی دوم ایران در دهه نود در سال 1397 واقع می‌شود و رکورد رکود طلاق به شکل بی‌سابقه‌ای در سال 98 ایجاد شده است به گونه‌ای که به ازای هر هزار ازدواج 318مورد منجر به طلاق شد. آیا تشدید بحران اقتصادی در سال 97 چه ارتباطی با تشدید بحران اجتماعی در سال 98 دارد؟ در پاسخ باید گفت: با عنایت به این که روند طلاق و مراحل و تشریفات پایان دادن به زندگی مشترک در دادگاه خانواده بعضا تا یک سـال طول می‌کشد لذا پیامد بحران اقتصادی در زمینه افزایش طلاق را باید یک سال بعد مورد بررسی و کنکاش قرار داد.
بررسی آمار طلاق در سطح جهان نشان می‌دهد که در زمینه طلاق از لحاظ آماری وضعیت مشابهی با کشورهایی مدرنی مثل روسیه داریم چرا که از هر سه واقعه ازدواج در ایران و روسیه یکی منجـر به طلاق می‌شود. اگر برپایه آمار ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد بیاندازیم که سنتی است و به جای مدرنیزه شدن، مدرن زده شده است، متوجه می‌شویم که در مقایسه با سال های گذشته خودمان وضعیت اسفباری داریم، آن هم گذشته‌ای که زیاد هم دور نیست. هشت سال پیش یعنی در سال 1392 به ازای هر هشت ازدواج و امسال (در نه ماهه 1400) به ازای هر چهار ازدواج یکی منجر به طلاق شده است. این آمار بدون احتساب آمار طلاق‌های عاطفی (زندگی باهم و بی هم ) در صورتی که آمار طلاق پنهان که در هیچ جا ثبت نمی‌شود به آمار رسمی طلاق اضافه شود، عمق بحران اجتماعی بیشتر هویدا می‌شود.
اگر زیر سایه کم‌توجهی و بی‌برنامه گی مسولان وضعیت به همین منوال پیش برود، در سال 1408 به ازای هردو ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شود و ایران به کشور بیوه‌ها تبدیل می‌شود. باتوجه به این که پنجاه درصد از ازدواج‌ها در ایران در پنج سال اول ازدواج منجر به طلاق می‌شود و زن‌ها در جوانی بیوه می‌شوند ایران گوی سبقت را از تایلند خواهد ربود. البته همین الان هم ایران بعضا عنوان تایلند خاورمیانه را یدک می‌کشد! پدیده ازدواج سفید (بدون ثبت رسمی و قانونی و عدم تعهد شرعی و قانونی طرفین بهم) که محصول پدیده طلاق و رو به گسترش است، فرهنگ آن به گونه‌ای نهادینه می‌شود که در دو دهه آینده ازدواج سفید در نسل جوان ایران همه گیر و زندگی مشترک به شکل قانونی و رسمی تقریبا منسوخ خواهد شود!


کد مطلب: 314443

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/314443/کانون-خانواده-ایران-کاملا-فرو-می-پاشد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir