به روز شده در ۱۴۰۱/۰۷/۰۳ - ۱۹:۵۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ساعت ۲۰:۱۸
کد مطلب : ۳۵۸۶۹۸

مرگ دلخراش ژینا و عاقبت گشت ارشاد

مرگ دلخراش ژینا و عاقبت گشت ارشاد
✍️احمد زیدآبادی 
مهسا (ژینا) امینی پس از عوارض ناشی از بازداشت توسط گشتِ‌ ارشاد، در شب اربعینِ حسین، به سرای باقی شتافت و ملتی را داغدار کرد. خداوند به خانواده‌اش صبر و اجر و شکیبایی دهد.
در تمام این سال‌ها، شاهد رویدادی نبوده‌ام که مانند مورد مرگ مهسا، جامعه را چنین خشمگین و متأثر و برانگیخته کرده باشد.
چهرۀ معصومانۀ مهسا و اینکه در حین سفر از شهرستانی دور به پایتخت، به این بلا دچار شد، در برانگیختن مردم بی‌اثر نیست، اما مهمتر از آن بسیاری از خانواده‌ها، در آینۀ سرنوشت مهسا، سیمای زنان و دختران خود را می‌بینند.
کمتر خانواده‌ای از طبقات معمول و متوسط جامعه علی‌الخصوص در تهران یافت می‌شود که دستِ کم  یک بار، گذارش به گشت ارشاد و مقر پلیس امنیت اخلاقی نیفتاده باشد و دلهره و اضطرابِ حضور در آنجا و طعم تلخ و تحقیرآمیز تعهد دادن برای رهایی فرزندش را تجربه نکرده باشد.
بارها گفته شد که این نوع برخورد اهانت‌آمیز با فرزندانِ جوان و نوجوان مردم عاقبت ندارد و نهایتاً به بروز فاجعه منجر می‌شود، اما در حکومتی که رابطۀ خود را با بخش بزرگ جامعه قطع کرده و در حصارِ جمعی از هواخواهان متعصب خود گرفتار آمده است، گوش شنوای این قبیل هشدارها، کجا پیدا می‌شود؟
ماهیت کارِ پدیده‌ای مانند گشت ارشاد، صرف‌نظر از اخلاق و رفتار پرسنل آن، موضوعی تنش‌زا و آزاردهنده و آسیب‌رسان و تحقیرکننده است و بسیاری از اقشار مردم آن را اهانت به خود می‌دانند.
هیچ جامعه‌ای اهانت و تحقیر را نمی‌پذیرد و به محض یافتن فرصتی، در برابر آن قد علم می‌کند. در طول ماه‌های گذشته که داستان گشت ارشاد به بحث روز تبدیل شده بود، بارها و بارها تأکید شد که ادامۀ کار گشت ارشاد، خواه ناخواه به بروز فاجعه‌ای می‌انجامد و عواقب اجتماعی‌اش گریزناپذیر می‌شود.
اینک این هشدارها در عمل خود را نشان داده است. آیا حکومت درس می‌گیرد و بساط پدیده‌هایی مانند گشت ارشاد را جمع می‌کند؟ یا اینکه کار به لجاجت و روکم کنی می‌کشد و تا بروز فاجعه‌ای دیگر وضع همینطور می‌ماند.
** ارسال نظر برای اين مطلب در تاريخ ۱۴۰۱-۰۷-۲۵ ۲۰:۱۵ بسته می شود. **
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۲۰:۲۳
مردم ایران تسلیت! (393304)
۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۲۰:۵۴
کی میخواد مسوولین مارو ارشاد کنه. بچه های همه کاره اینارو کی جمع میکنه (393319)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ۲۳:۲۹
چون شما گفتی چشم (393595)
۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۲۱:۰۰
آنان که به معاد اعتقاد دارند اینچنین حکمرانی نمی‌کنند. (393323)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ۲۳:۲۷
چرت نگو (393593)
۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۲۲:۵۸
حتی اگر بر اثر ضربه و یا کتک این اتفاق برای ژینا نیفتاده باشه هم باز خونش به گردن گشت ارشاد هست. چرا آقایان نمی خواهند بفهمند که چه فشار و استرسی به این افراد وارد میشه. این رفتار احمقانه با مردم رو خاتمه بدید. (393341)
ژینا
Denmark
۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ۲۳:۵۰
حالا اگر در فلسطین و یمن و سوریه به پای ی عرب خار رفته بود وطن فروشان عزای عمومی اعلام می‌کردند و صدا و سیما گوشمان را کر که به ناچار به ماهواره پناه ببریم
ولی چگونه است که تجاوز و قتل و گشتار ناموس وطن را نمی بینند
آیا اینهت اینقدر بی ناموس و بی وطن هست (393352)
ماندانا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ۰۰:۴۵
جانباختن مهسا امینی دختر ایران زمین را به ملت بزرگ ایران تسلیت می گوییم

ما همه داغدار و عزادار مهسای مظلوم هستیم (393371)
۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ۰۰:۵۹
این کثافت کاری را جمع کنید.حاصل این گشت وحشت جز مرگ جوانان ما ودروغ گویی شما چیز دیگری نیست .ما نمی خواهیم به بهشتی برویم که شما آن را ساخته اید.همین بهشتی که در کشور ساخته اید ما را کافیست. (393379)
۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ۰۶:۵۹
این لجوجان خیلی .......... از آن هستند که پند بگیرند بلاخره دست انتقام الهی ریشه آنان را برمی کند انشاالله (393402)
۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ۲۲:۱۸
روحت شاد مهسا🖤
خیلی کار بدی میکنن بخدا من به شخصه این اتفاق برام بیفته ماشین پلیس حتی جلوم نگه داره سکته میکنم چه برسه سوارم کنن ببرن
خدایا خودت نظر کن😔 (393577)
حمیدی
Armenia
۱۴۰۱/۰۶/۲۷ ۱۴:۰۲
دارند کاری می‌کنند که ......... (393699)