به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۳۶۰۵۱۷
دیدگاه‌ها و نظرات

ضرورت بازنگری

ضرورت بازنگری
✍ شهاب‌الدین حائری شیرازی
ناآرامی اخیر با ناآرامی های گذشته از جهاتی متفاوت است:
۱. فقر مطلقی که در اثر کلان سیاستهای خارجی و تحریمها بر مردم ونه مسئولان، تحمیل شده موجب عصبانیت گسترده و درمانده شدن طیف وسیعی از مردم و پدیدار شدن لشکر بی انتهایی گردیده که چیزی برای از دست دادن ندارند. نیروی انتظامی که مامور مقابله با ناارامی است فرزند و برادر و پسرخاله خود را مقابل خود می بیند.
۲. از بُعد اعتقادی، حقوقهای نجومی، تبعیضها و بی عدالتی‌ها و اختلاسها، قداستی برای حکومت باقی نگذاشته که بتواند فرد را مجاب کند که در برابر خواهر و برادر خود از قوه قهریه استفاده کند.
۳. به عکس ناارامی‌های ۷۸ و ۸۸ که رویارویی سیاسی یک جناح سیاسی با حاکمیت بود این بار رویارویی مردم و حاکمیت، بیشتر ماهیت اجتماعی و اقتصادی دارد که قریب به اتفاق مردم با آن درگیرند.
۴. اختلاس‌های هزاران میلیاردی نو به نو، حاکمیت را با بحران مشروعیت و ناتوانی در اداره مثبت و بهینه جامعه مواجه کرده، طرفداران نظام از خود می‌پرسند؛ ثمره دفاع از یک نظام ناکارامد چیست؟!
۵. مردمسالاری برای رساندن افراد توانمند به بالای هرم قدرت است نتیجه چندین انتخابات، با دخالت حداکثری شورای نگهبان و حضور حداقلی مردم، به قدرت رسیدن افرادی ضعیف در مسئولیتهای اجرایی و تقنینی است که نه تجربه حل مسئله دارند نه اغلب هوش و شجاعت کافی، لذا حل مسئله با این مسئولان ضعیف وپرحاشیه که عموما ثناگوی قدرت اند ومنفعل، دشوار است.
نکته آخر ناامیدی از اصلاح است. حاکمیت چنان با مردم سخن می گوید که گویی در فضای متفاوتی زندگی وتنفس می کند،طیف وسیعی از مردم نه زبان ونه اهداف و نه نظام ارزشی مشترکی با مسئولان ندارند و یکدیگر را نمی فهمند این امر به ناتوانی در گفتگو وحل مسئله انجامیده و حرکت اعتراضی را به سرعت به سمت آشوب وانقلاب می برد.
نسل دهه ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ مشارکت جو در این اعتراضها، اغلب باورهای اعتقادی متفاوتی دارد این نسل پر انرژی در فضایی رشد یافته که باورهای مذهبی بشدت آسیب دیده و نگاهی بدبینانه به انقلاب ونظام و دین بر جامعه حاکم شده است.
عملکرد پرتناقض حکومت منسوب به دین و روحانیت، موجب فروپاشی اعتقادی بسیاری از نوجوانان وجوانان شده و امروز آنها را به مصاف حکومتی که عاجز از درکشان است آورده.
ادامه وضع فعلی به کم و کمتر شدن هیمنه حکومت خواهد انجامید چرا که جمهوری اسلامی نتوانست خود را بروزرسانی کند و درک صحیحی از جامعه امروز ایران داشته باشد اما توانست همه را علیه خود با سیاستهای کلان فقر زا متحد نماید.
جمهوری اسلامی برای بقاء نیازمند بازنگری اساسی در اهداف و کیفیت حکمرانی مبتنی بر درک صحیح از جامعه امروز است. ما بایست بجای تمرکز بر نابودی این و آن بر آبادانی مملکت متمرکز شویم.

۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۲:۲۳
شما تکلیف اون زمین های اطراف شیراز رو روشن کن بقیه مشکلات حل میشه (397057)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۲:۴۵
دیر شده (397079)
فرهاد مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۴:۵۱
درود بر شما ،من فکر میکنم ایشون درست میگه ،مشکل ما با نسل جدید ،عدم درک متقابل هست ،اگر مسئولین امر ،قوانین شهر وندی و ضوابط اجتماعی و قوانین حاکم بر جامعه ،بروز رسانی کنند ،بیشتر مشکلات حل میشه .انعطاف پذیری. (397198)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۶:۴۷
باید در قانون اساسی بازنگری صورت بگیره و هم نگاه و تفاسیر شورای نگهبان نسبت به قانون اساسی!

فقط به فکر قبیله خودمون نباید باشیم که (397299)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۶:۴۸
اگر اصلاح طلبان جیگر دارن اعلام کنند به مردم که اگر مجلس بعدی رو فتح کردیم : صنعت هسته ای و حجاب رو به همه پرسی می گذاریم! (397301)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۲۰:۱۶
اصلاح طلبها که گونه منقرض شده است (397401)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۲۲:۳۸
خیلی ساده ای
اصلاح طلبا میگن ولی وقتی رای آوردن به ریش رای دهندگان میخندن
مگه حسن روحانی با وعده رفع حصر و حضور بانوان در ورزشگاه و دفاع از شجریان و ....و..... و.... رای نگرفت اونم دو دوره
حالا دور اول گول خوردن بهش رای دادن دور دوم چرا؟
اصلاح طلبا خیلی داغتر ازاین که شما گفتی در انتخابات آینده شعار خواهند داد ولی یادت باشه اگه رای آوردن و کاری نکردن اونا مقصر نیستن کسانی که به وعده اونا دلخوش میکنن مقصرن (397439)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۲۲:۴۱
تکلیف شما آقازاده‌ها روشن بشه خیلی مشکلات حل میشه (397441)
نظر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۶:۴۹
وقتی به مطالب و فیلم های اوائل انقلاب نگاه می اندازیم که مردم چقدر طالب خدا بودند و برای آن تلاش می کردند و الان تغییراتی حادث شده که این قضیه عکس شده است . وقتی به مسجد می رویم فقط تعدادی افراد سالخورده را در آن می بینیم ( مراسم های مذهبی منظور نیست ) و اعتقادات به نقطه ضعیفی سیر می کند .
صد البته مردم در اوائل انقلاب مسئولینی را می دیدند که اهل خدا بودند و الان مسئولینی را می بینند که حتی از خدا حرف هم نمی زنند و فقط حفظ قدرت برایشان ملاک است . نتیجه می شود همین . (397303)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۶:۵۰
انتخابات سال 1400 هم مثل بزنگاههای تاریخی مثل ملی شدن صنعت نفت بود که بر باد رفت (397305)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۶:۵۵
باید به شعارهای امام(ره) در مدت اقامت در پاریس برگردیم.
آن شعارها حتی از نظر ضدانقلاب هم بسیار روشن و مردمی است. (397315)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۲۰:۱۷
متاسفانه بسیار دیر شده (397402)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۷:۰۸
انقلاب 98درصدی رو مشارکتش رو رسوندن به 40 درصد خدایی تلاش می خواهد! شاهکارهای آقایون ! (397332)
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۷:۱۹
بحث قلمرو دین و حدود مجاز نوآوری از دید شرع در دنیای امروز مشکلی هست که از مشروطه تا امروز گریبان گیر ملت شده و باید نخبگان پاسخ بدهند (397344)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها