به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب : ۳۷۷۷۳۱
نظرات و دیدگاه‌ها

برای حمید علیدوستی و ترانه علیدوستی

برای حمید علیدوستی و ترانه علیدوستی
✍هرمز شریفیان
ده‌ساله بودم: سال ۱۳۵۷ رقابت‌های مقدماتی جام جهانی آرژانتین مرحله برگشت با تیم ملی کویت و در خاک این کشور، نخستین‌بار بود که اسمش را در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران می‌شنیدم.
دوسال بعد در جام ملت‌های آسیای سال ۱۹۸۰ در کویت، یک گل زیبا با ضربه‌سر به کره‌شمالی زد. نمی‌دانستم که ۳یا۴سال بعد به تیم فوتبال نوجوانان همای تهران می‌پیوندم و با اشتیاقی وصف‌ناشدنی و از نزدیک، یکی از بهترین سانترفورواردهای تاریخ فوتبال ایران را می‌بینم. هرسال یک گل برای استقلال و پرسپولیس کنار می‌گذاشت و با اینکه هیچ‌وقت پیراهن سرخابی‌های فوتبال ایران را نپوشید اما جایگاه فیکس او در تیم ملی محفوظ بود.
یکی از معدود لژیونرهای فوتبال ایران در دهه ۶۰ که در  فوتبال آلمان زیر نظر کلاوس تاپ‌مولر، خوش درخشید تا اروپایی‌ها بدانند ایران، فوتبالیست‌هایی در سطح جهان دارد. حمید علیدوستی بی‌تردید سوپراستار فوتبال ایران بود و مهم‌تر از آن یک جنتلمن به تمام معنا که اهالی فوتبال ایران به پاس توان فنی و شخصیت با وقارش هنوز کلاه از سر بر می‌دارند.
وقتی ترانه، هنرپیشه شد، هم نسل‌های ما برای معرفی‌اش می‌گفتند: دختر حمید علیدوستی است؛ اما ترانه مانند پدرش آن‌چنان در سپهر سینمای ایران خوش درخشید که نسل‌های بعدی برای معرفی‌ پدرش می‌گفتند: پدر ترانه علیدوستی است.
ترانه در همه سال‌های کار حرفه‌ای ثابت کرد که [زیر سایه مهر پدری] اخلاق‌گرا بزرگ شده و راه و رسم احترام به مردم، پیشکسوتی، ادب و اخلاق حرفه‌ای را به‌درستی آموخته است.
چنین خانواده‌هایی در هرکشور دنیا به‌نوعی سرمایه فرهنگی به‌شمار می‌روند تا الگویی برای جوانان آن جامعه باشند. پدر و دختر در فضای شهرت هيچ‌گاه حاشیه‌های منفی نداشتند، هیچ انگ و برچسبی بر آنان ننشست و جز خوش‌نامی، حرف دیگری درباره آنان نبود و نیست.
پدر و دختر هردو در عرصه‌های جهانی برای ایران اعتبار و احترام آورده‌اند، هردو باعث سربلندی هم‌میهنان خود شده‌اند و هردو، همیشه درکنار احترام به مردم‌شان، در سمت آنان نیز ایستاده‌اند.
چنین خانواده‌هایی در هرکجای جهان الگویی موفق برای جوانانی می‌شوند که دوست دارند پای در راهی که آنان گذاشتند، بگذارند که نمونه‌های آن، بسیارند.
شوربختانه این‌روزها، دختر در یک‌سو و پدر در سوی دیگر دیوارهای زندان هستند، پدری که روزی از سکوی ورزش، پرچم ایران را به اهتزاز در آورده و دختری که روی فرش قرمز معتبرترین جشنواره‌های دنیا، بر اعتبار این مرزوبوم افزوده‌ است.
آیا مایه شرمساری نیست که یکی از ستاره‌های سینمای ایران با اعتبار جهانی در زندان باشد و پدرش، یکی از ستاره‌های فوتبال ایران، پشت دیوار، دل نگران فرزند و نوه خردسالش باشد؟
ترانه علیدوستی در سایه پدری بزرگ شده که نخستین آموزه‌اش اخلاق و شخصیت بوده و حالا به جرم اعتراض مسالمت‌آمیز در زندان به‌سر می‌برد.
جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به فوتبال و سینما با دیدن این پدر و دختر چه دورنمایی برای خود تصور خواهند کرد؟ رعایت حسن سلوک و اخلاق در کنار شرافت، چه سرانجامی در کشور ما دارد؟
امثال ترانه‌ها و حمیدها این روزها در کشور ما بی‌شمارند. چه بسیار فرزندانی در زندان و والدینی بیرون زندان روزها و شب‌ها را سپری می‌کنند که مانند این پدر و دختر، شهرت ندارند؛ اما مانند آنان، اخلاق و شرافتی مثال‌زدنی دارند.
ترانه علیدوستی درواقع در اعتراض به وضعیت همین هم‌وطنانش اکنون رنج زندان و دوری از فرزند خردسالش را تحمل می‌کند.
حمیدها و ترانه‌ها همگی سرمایه‌های این مرز و بوم‌اند و تنها "اعتراض" دارند آن‌هم اعتراضی مسالمت‌آمیز که هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته و حق شهروندی آنان است.
چنین برخوردهایی با چنین سرمایه‌هایی تنها دونتیجه همزمان دارد: اعتبار و احترام بیشتر برای دستگیرشدگان و بی‌اعتباری و از میان‌رفتن احترام برای دستگیرکنندگان!

۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۱۰:۱۹
زاغ در گلشن و بلبل بقفس در بند است
صالح طرفه غمین طالح دون خورسند است
یارب این سفله‌ نوازی ز فلک تا چند است
ابلهان را همه شربت ز گلاب و قند است (411995)
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۱۱:۲۱
بابا یه درصد احتمال بده بابت این چیزایی که نوشتی جواب پس بدی (412008)
مهدی فراهانی
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۱۲:۳۹
حکومت با کفر می ماند ولی با ظلم نمی ماند پیامبر اکرم( ص) (412040)
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۱۸:۴۰
آفرین چه گل گفتی این حکومت که بیش از چهل ساله با همه فتنه ها باز هم باقی مانده معلومه ظالم نیست وگرنه تا الان نمانده بود (412142)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۰۳:۰۲
تو به این میگی ماندن (412274)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۱۵:۴۲
بنی عباس بالغ بر 500 سال ماندند بنابراین نتیجه میگیریم اسطوره عدالت و اخلاق و فضیلت بوده اند. (412354)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۲۱:۵۰
تو چقدر کوری که این همه ظلم رو ندیدی و نمیبینی (412408)
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۱۹:۴۸
متاسفانه نگاه کنید چه کسانی از این خانم دفاعمیکنن (412164)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۲۱:۵۱
چرا فکر میکنی همه باید باشماها هم عقیده باشند؟ التماس تفکر دارم (412410)
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۱۶:۵۲
آدم اخلاق گرا چرت باید از اراذل واوباش حمایت کنه واعتراض به اعدام اونا بکنه کسانی که خودشون با بی رحمی تمام چند تا خانواده را الکی داغدار گردند؟ (412112)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۱۷:۰۸
دنیا ناظر شماست
ودرحال قضاوت (412120)
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۱۸:۰۳
واقعاً حق مطلب را ادا کردید.
اعتبار و احترام بیشتر برای دستگیرشدگان و بی‌اعتباری و از میان‌رفتن احترام برای دستگیرکنندگان! (412127)
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۲۲:۱۳
دقیقاااااا (412204)
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۱۸:۰۷
دارند چکار می کنند با سرمایه های این مملکت ؟؟
بعضی وقتها به این فکر می کنم که یه عده ناشی خیلی بی ملاحظه کمر بستند به نابودی این مملکت (412130)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۱۰:۱۱
سرمایه است این زن؟ چه هنری داره؟ همه فیلمهایی که بازی کرده یک جور بوده. سرمایه جوونای پاکی بودن که همفکر های این زن کشتن. (412303)
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۱۸:۴۲
واقعا مایه تاسف است این وضعیت (412145)
ایرانی
Denmark
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۲۰:۰۶
طبق قانون با او برخورد شود .لطفا قوه قضاییه تحت تاثیر اراجیف و حمایتهای الکی قرار نگیرید .اینکه چرا اینستاگرام صفحه این خانم رو بست هم خودش جای سواله.باید بررسی دقیق بشه این فرد به کجا وصله و از کی دستور میگیره که ستاره های هالیوود حالا دارن براش طومار حمع میکنن .مگه این کیه ..از نظر ما که نه بازی داره نه هنر نه قیافه .و دستشون در خون افرادی که بی جهت کشته شدند الودست . طبق قانون باهاش برخورد کنید . (412173)
زری
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۲۲:۵۷
نظر تو مهم نیست... (412227)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۱۱:۵۳
طبق قانون مال سوئده.اینجا یا با مائی یا اغتشاشگر و فتنه گر (412316)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۱۷:۱۵
کدوم قانون

همون قانون خودی ونخودی

شاید شما خودیی و
ازقانونش منتفع (412370)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۲۱:۵۳
تو به کجا وصلی که فکر میکنی همه باید مثل تو فکر کند ؟ (412413)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۲۱:۰۸
عجب !!!چه فوتبالیست خوبی بوده .. دلم سوخت خدا شاهده .. زود دخترشو آزاد کنین .
جناب نویسنده ی عزیز همه جای دنیا قانونه هر کی چیزی گفت باید مدرک بیاره وگرنه محکومه ... ایشونم حرف زده مدرک بیاره بره خونش... اگه با این جور افراد برخورد نشه هر روز باید اراجیف صد من یه غاز گوش کنیم (412191)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۰۰:۴۹
شماهروقت خواستی نظربدی سعی کن خودتابزاری جای اون فرد!اگه خواستی برای متهم نظربدی ومنطقی باشی درغالب چشم وپای اوازعینک وکفش استفاده کن (412258)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۰۱:۱۴
معلون،نیست،کدون،وری،هستی،ساقیت،کیه (412263)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۲۳:۰۸
واقعاخجالت داره این پدرودخترکلی توی این مملکت زحمت کشیدن چطورمیتونین راجع بهشون اظهارنظرکنین چندنفرکه حتی ازدادن نام فقط به اسم ایرانی وناشناس حرف بزنن ومعلوم نیست چندسالشونه وچه اطلاعاتی دارن که دارن بیخودی حرف میزنن براشون متاسفم همینومیتونم بگم (412230)
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۲۳:۲۷
من نمیدونم این چی گفته ولی خدای بالاسرمون ولی اینو میدونم اول انقلاب باالاان فرق کرده به مردم خیلی زولممیشه ای مسلولین باید جواب بدین هر کسی جای خودش (412240)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۰۰:۳۶
این المنت ها بودار هستند ۷ تومنی ها ماموریت دارند توی بهار نیوز هم کامنت بذارن....هر کامنتی یک سنت ونیم علی برکت الله (412256)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۰۰:۴۳
هرروزبازندان افگندن خواص.وبادرافتادن بااشخاصی چون دایی وامثالهم اتش خشم ملت نسبت به حکومت زیادترمیشود ودیکتاتوریزه درکشورمشهودتروخطرناکترمیشود این رسم شکستن احساسات مردم وفرونشاندن اعتراضات نیست بخدااتش زیرخاکسترازاتش ظاهربسیارخطرناکتروسهم گین تراست .مسئولان بجای این افعال خطرناک پنبه ازگوش دراورده سنگ صبورمردم باشند نه نمک روی زخم انان! (412257)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۰۳:۰۶
اگه اخلاق گرا بود هنر پیشه نمیشد. اگه اخلاق گرا بود به قانون کشوری که با بودجش یه شبه پولدار شد احترام می گذاشت (412275)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۱۱:۵۶
این نظرت عینه بی اخلاقیه خانم اخلاقگرا (412320)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۲۱:۵۱
اخلاق گرا شمایید که پشت پرده خون ملت رو تو شیشه میکنید تا فرزندانتان خارج از ایران راحت تر زندگی کنند. (412409)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۱۵:۳۱
چه نظام سخیفی که دستگیرشدگان توسط اون برای مردم واقعی(نه مواجب بگیران) عزیزتر میشوند.
به یاد ترانه های مملکت هستیم (412352)
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۲۲:۵۱
سرتا پا چرت،ازنظرنویسنده هرکی پیراهن تیم ملی پوشید دیگه مصونیت دائمی داره حق داره هرحرف وحرکتی علیه کشورش انجام بده وکسی بهشون نگه بالای چشمت ابروست،،،همچین نوشته ترانه خانم افتخار سینمای ایران،پس اینجوره پسرودختر همه مسئولان هم افتخار نظام هستن گرچه بعضیهاشون خارج عشق وحال میکنن عیبی نداره چون پدرش واسه این مملکت خیلی زحمت کشیده حقش هست چیزی بردارد وبخورد،،،،،،نه خیر نویسنده جان،هرکشوری قانون داره واجرای قانون واجبه،،توبرزیل پسرپله چون خلاف کرد زندانی شد ربطی نداره کی هستی، (412420)
۱۴۰۱/۱۰/۰۹ ۱۶:۳۳
هرکسی نمک بخورد و نمکدان بشکند و در خارج از کشور از وطنش سیاه نمایی کند و آب در آسیاب دشمن بریزد سزایش همین است مدتها پیش باید با این سلبریتی های غرب پرست برخورد میشد تا عبرت سایرین شود (412751)
ترانه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ۱۱:۰۳
درو به شرف این سایت (413037)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها