به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۳۹۰۶۸۲

درباره مسمومیت‌های سریالی

درباره مسمومیت‌های سریالی
رضا صادقیان
وقوع برخی رویدادها مانند مسمومیت دختران دانش آموز و تکرار آن در نقاط مختلف بیش از هر مسئله‌ای بازتاب دهنده وجود هماهنگی، شبکه‌ای بودن و به چالش کشیدن نظم و امنیت کشور را نشان می‌دهد.
داستان غم‌انگیز مسمومیت دانش‌آموزان دختر در مقطع متوسطه که باعث سرازیر شدن استرس و شیوع ترس همگانی در میان خانواده‌های آنان شده از روز نخست نیازمند بررسی و دقت بیشتر از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی بود؛ همانند سرقت از صندوق امانت بانک ملی که دقیقا امنیت کشور را نشانه رفته بود و مشخص بود کار دزدهای معمولی نیست. چنانچه فقط یک مورد از چنین نوع مسمومیتی در یک نقطه‌ از کشور رخ می‌داد، موضوع متفاوت از وضعیت امروز بود و چه بسا در همان ساعت‌های اولیه خبرهای آن به دست فراموشی سپرده می‌شد.
اما در اولین اظهارات دانش آموزان ردپای استشمام بوی بد، بوی پرتقال گندیده، وایتکس، ماهی گندیده و... آمده است. بنابراین از همان روز اول این امکان وجود داشت که دنبال سرنخ از نوع مسمومیت غذایی، نشت گاز از لوله بخاری و فرضیه‌های دیگر و مرتبط با غذا را باطل شده بدانیم.
بازتاب اظهارنظرهای متفاوت و بعضا حاشیه‌ای از سوی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نه تنها کمکی به بازگشت اعتماد به خانوادهای دانش آموزان دختر نمی‌کند، بلکه ذهنیت شهروندان را نسبت به موضوع مشخص با آشفتگی بیشتری همراه می‌کند.
به عنوان مثال؛ نائب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است: طبق بررسی کمیته علمی بررسی کننده موضوع، عامل مسمومیت دانش‌آموزان، یک یا ترکیبی از چند گاز بوده و گاز 2N هم جدا شده است.
آنسوی چنین روایتی، نماینده مردم کرمان در خصوص سریالی شدن مسمومیت‌ها در شهرهای مختلف گفته است: من عقیده ندارم این اتفاقات افتاده باشد و مشکوک است و احتمال می‌دهم برنامه بوده و می‌تواند دروغ باشد. قبل‌تر وزیر آموزش و پرورش فرضیه وجود گاز آمونیاک را مطرح کرده بود، این ادعا نیز نیازمند بررسی میدانی و آزمایشگاهی و تاکنون قابل اثبات نبوده است. یونس پناهی، معاون وزیر بهداشت در مورد انگیزه عاملین این جریان سریالی گفته بود: از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.
معاون سیاسی و امنیتی فرماندار پردیس پس از بازداشت راننده یک تانکر گفته است: شواهد نشان می‌دهد پارک شدن تانکر حامل سوخت نفتا در مجاورت مدرسه عامل مسمومیت دانش آموزان در مدرسه خیام پردیس باشد. در تاریخ 12 اسفندماه تانکر حامل سوخت به پارکینگ منتقل و راننده نیز بازداشت شده است؛ با این حال براساس اخبار منتشر شده از سوی خبرگزاری‌ها روز 13 اسفندماه نیز اتفاقاتی مشابه در دبیرستان‌های دخترانه اتفاق افتاده است؛ بنابراین تکیه به فرضیه تانکر سوخت و تمرکز به نشر اخبار تکراری و یا گشوده جبهه جدید در رسانه‌های کینه‌جو و تک‌بعدی نگر نه تنها در حل این مسئله کارساز نیست، بلکه ذهنیت جامعه را نسبت به توانایی حکومت و کارآمدی آن آشفته‌تر و این ترس ویرانگر را فراگیر خواهد کرد.
مسمومیت دختران دانش آموز با هر نام و نشانی و از سوی هر شخص، جریان و گروه جنایتکار و تبهکاری که تاکنون روی داده باشد، به صورت مشخص کارآمدی، امنیت و آرامش کشور را نشانه رفته و با موضوع حاکمیت و نه دولت گره خورده است. خصوصا در شرایطی که دولت وقت وعده‌های بسیار برای به سامان کردن اقتصاد و تنظیم سرعت قطار پیشرفت می‌دهد و... اما برخلاف این گفتارهای امیدوار کننده سرمایه‌های مردم آب می‌رود. بهتر آن است که بپذیریم، انجام چنین عملی از عهده یک فرد و گروه کوچک برنمی‌آید. دقیقا یک گروه با رویکردی مشخص در حال انجام ویران‌سازی اعتماد و افکار شهروندان هستند.
مهمتر آنکه فعالیت مجرمانه آنان با مسئله تحصیل دختران کشور ایران ارتباط دارد و یا غیر مرتبط نیست. براساس آخرین اخبار درباره موضوع سریالی مسمومیت دبیرستان‌های استان قم، همدان، لرستان، تهران، اصفهان، اردبیل و فارس درگیر این موضوع شده‌اند، بنابراین ما با شبکه‌ای خرابکار و دارای ارتباط پیوسته و هماهنگ روبرو هستیم که در ساعت‌های مشخص و به صورت هماهنگ اقدام به ترویج بی‌نظمی می‌کنند. جریانی که تا کنون موفق شده از لنز دوربین‌های مدار بسته کوچه و خیابان‌ها، تلاش‌های ماموران نیروهای انتظامی و امنیتی بگریزد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها