به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۸:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : ۳۹۱۹۳۴
این بار ویسی صنعت‌نفت آبادان شد

ماموریت ناممکن ۴؛ عبدالله ویسی در نقش ناجی!

ماموریت ناممکن ۴؛ عبدالله ویسی در نقش ناجی!
حسین دلیر
سرمربی جدید تیم فوتبال صنعت‌نفت آبادان انتخاب شد. بعدازظهر پنج‌شنبه 18 اسفند؛ مسئولان باشگاه با معرفی «عبدالله ویسی» به‌عنوان چهارمین سرمربی برزیلی‌ها در لیگ جاری، به گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت نیمکت این تیم پایان دادند.
پس‌ازآنکه «ادسون تاوارس» به‌صورت توافقی از این تیم جدا شد؛ مذاکره با ویسی به‌طور جدی در دستور کار اعضای هیئت‌مدیره قرار گرفت و این مربی خوزستانی با حضور در باشگاه و مذاکره نهایی؛ از این پس عهده‌دار هدایت طلایی‌پوشان آبادانی در ادامه‌ی لیگ برتر خواهد بود.
پیش از ویسی؛ سه سرمربی نفتی‌ها با عملکردی ضعیف، از این تیم کنار گذارده شدند. رضا پرکاس در ۶ مسابقه ۴ امتیاز؛ فیروز کریمی در 5 مسابقه 2 امتیاز و ادسون تاوارس در 11 دیدار 6 امتیاز به دست آورد. هیچ یک نتوانست به معدل 1 امتیاز در هر دیدار دست یابد. پرکاس، کریمی و تاوارس به ترتیب با میانگین 0.67؛ 0.4 و 0.55 امتیاز به ازای هر مسابقه، رکورد غیرقابل دفاعی برجای گذاشتند.
تا روشن شدن سرنوشت صنعت نفت در لیگ جاری تنها 790 دقیقه -بدون محاسبه‌ی وقت‌های اضافه- باقی مانده است. به‌اندازه‌ی نشستن ویسی برای 8 مسابقه بر نیمکت طلایی‌پوشان! فاصله‌ی امتیازی با تیم‌های چهاردهم و سیزدهم جدول شرایط متفاوتی با دوره‌های گذشته برای آبادانی‌ها رقم زده است. برای آنکه کار به اما و اگر کشیده نشود، نفتی‌های آبادان محکوم به کسب حداقل 18 امتیاز از مجموع 24 امتیاز ممکن در ادامه‌ی راه هستند. ناکامی آبادانی‌ها در فصل جاری لیگ برتر، تحت تأثیر آمیخته‌ای از عملکرد هیئت‌مدیره، مدیران عامل، کادر فنی و بازیکنان قرار دارد. هرکدام این افراد به‌طور خاص و همگی از بعدی کلی؛ قدر و سهمی در بحران‌زدگی اکنون صنعت نفت دارند. به گاه مقتضی، هر گزاره و عامل با تحلیل‌هایی جداگانه قابل واکاوی خواهند بود.
آبادانی‌ها از 66 امتیاز ممکن تا پایان هفته‌ی بیست و دوم، تنها 12 امتیاز به دست آورده‌اند. کمتر از 19 درصد مجموع امتیاز و شگفتا برای ماندن به 75 درصد امتیازهای باقیمانده نیازمندند! به ماموریتی ناممکن می‌ماند که برای بار چهارم به سرمربی چهارم سپرده شده است. عبدالله ویسی در این ماموریت تازه با همین داشته‌های موجود باید دو نوار ناکامی را قطع کرده و در نقش ناجی آبادانی‌ها ظاهر شود. نخست به قطع نوار ناکامی تیمی همت گمارد تا در ادامه بتواند امیدوار به قطع نوار ناکامی سرمربیان این فصل صنعت نفت باشد. اکنون گواردیولای ایران، میراث‌دار موقعیتی است که در خلق آن، هیچ اندازه مسئولیت متوجه او نبوده و نیست. ویسی و صنعت نفت، روز دوشنبه در آبادان میزبان ملوانان خواهند بود. پیروزی و کسب سه امتیاز این دیدار، انگیزه و شوکی امیدبخش به تیم وارد می‌سازد و آن‌ها را با روحیه‌ای بهتر به پیشواز تعطیلات پایان سال می‌برد.
پس‌ازاین دیدار، ویسی و یاران؛ 17 روز فرصت دارند تا به بازیابی روحی و مرور تاکتیک‌های گره‌گشا بپردازند. شاید دیرباور باشد اما 10 فروردین در اصفهان؛ آبادانی‌ها می‌توانند از سپاهان مجوز حضور در لیگ برتر را دریافت کنند. به معجزه می‌ماند اما فوتبال در همه‌ی لحظه‌هایش چیزی شبیه معجزه است. دو سرنوشت در انتظار این سرمربی 51 ساله رامهرمزی است. اگر نتواند شرایطی برای بقای صنعت نفت در لیگ برتر فراهم سازد، یک سقوط تلخ به دسته‌ی پایین‌تر در کارنامه ویسی ثبت می‌شود. از این نظر که در بدترین زمان چنین ماموریتی را پذیرفته، برای این مربی باتجربه می‌تواند پیامدهای تلخی در پی داشته باشد. وانگهی معجزه‌ی بزرگ زمانی رخ می‌دهد که ویسی؛ یگانه ناجی آبادانی‌ها در لیگ برتر لقب گیرد. بتواند با همین بضاعت اندک و در شرایط فوق بحرانی، تیم محبوب جنوب را در سطح حرفه‌ای فوتبال باشگاهی ایران حفظ کند. این بار او نه‌تنها قهرمان آبادانی‌ها و هواداران صنعت نفت که قهرمان اصلی لیگ برتر خواهد بود. ماندن صنعت نفت در لیگ برتر با هر نتیجه، میانگین و تفاضل گل، برای عبدالله ویسی به قهرمانی او با استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم می‌ماند.
او و همه‌ی مردان بیرون و درون زمین باید به اندیشه‌ی رویارویی تمام‌عیار با ملوان، مس کرمان، نساجی و ذوب‌آهن در آبادان باشند. برای صید 12 امتیاز از چهار پیروزی خانگی! می‌ماند نیاز به 6 امتیاز دیگر که در صف‌آرایی بیرون از خانه و برابر سپاهان، پیکان، استقلال و گل گهر باید بدان دست یابند.

فرحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۰۰:۰۲
واقعا عالی
خدا قوت بهار نیوز
خدا قوت دلیر (423659)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها