کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نظرات و دیدگاه‌ها

حق هیچ نوع کُنشی را قائل نیستند!

29 اسفند 1401 ساعت 1:04


احمدرضا حائری
اخیرا ابراهیم رئیسی و عموم‌ مقامات حکومت تاکید کرده‌اند که مردم و فعالان‌ اگر مخالفت یا اعتراضی دارند به جای حضور در خیابان یا دعوت به اعتصاب و... با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مخالفت و اعتراض‌شان را بیان و مطالبات‌شان‌ را پیگیری کنند. نگارنده نمونه‌هایی از اعتراض مدنی را برمی‌شمارد، شاید مردم به جای اعتراضات خیابانی از این مدل اعتراض بهره برده و مانع از سو استفاده دشمنان شوند! عزیزان هموطن‌ با توجه به زمینه فعالیت و نوع دغدغه‌ها می‌توانند از مدل‌های مختلف‌ کنش مدنی‌ استفاده کنند.
اگر فعال حقوق بشر هستید می‌توانید همچون نرگس محمدی علیه شکنجه سلول انفرادی در دستگاه قضایی طرح شکایت‌ کنید، درباره آثار زیان‌‌بار‌ آن مستند بسازید‌ و کتاب بنویسید. (محکوم به ۸ سال زندان)
اگر فعال مدنی‌ هستید و جائی‌ احساس‌ کردید حقوق شهروندان تضییع شده است، می‌توانید مانند مهدی محمودیان، که بابت ممنوعیت واردات‌ واکسن معترض بود، بررسی کنید ببینید می‌توان از مقامات مسئول به دلیل سهل‌انگاری شکایت کرد؟ (بابت همین بررسی محکوم به ۴/۴ سال زندان)
اگر فعال سیاسی هستید می‌توانید مانند مصطفی تاج‌زاده از شبکه‌های اجتماعی بهره برده با مردم و مقامات صحبت کرده و نقطه نظرات خود را با آنها درمیان بگذارید (هشتاد‌ روز شکنجه‌ انفرادی و متهم به اقدام علیه امنیت ملی و...)
اگر وکیل هستید مانند امیرسالار داودی‌ در کانال تلگرامی نظرات کارشناسی خود را درباره نقض حقوق شهروندان با همکاران در میان بگذارید و دفاع از شهروندان متهم را برعهده بگیرید(محکوم به ده سال زندان)
اگر پژوهشگر هستید می‌توانید درباره فقر ، اعتیاد‌ و دیگر آسیب های اجتماعی کتاب و یاداشت بنویسید و مصاحبه کنید ( کتاب‌های چاپ شده به دستور ارشاد خمیر شده و ایشان پنج ماه پیش بازداشت و متهم به اقدام علیه امنیت ملی شده است.)
اگر معلم هستید می‌توانید مانند محمد‌ حبیبی، جعفر ابراهیمی، رسول بداقی و.... از نهادهای مسول برای یک تشکل صنفی‌ مجوز بگیرید و برای دفاع از حقوق صنف‌تان‌ فعالیت کنید. (این عزیزان و بیش از ۲۳۰ معلم عضو کانون‌های صنفی معلمان در سراسر کشور به ده‌ها سال زندان محکوم شده یا در مسیر محکوم شدن هستند.)
اگر کارگر هستید می‌توانید مانند جعفر عظیم‌زاده‌، نسرین جوادی، شاپور احسانی و...تشکل کارگری خود را تشکیل دهید و از حقوق کارگران به صورت مدنی‌ دفاع‌ کنید. ( اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران به عنوان یکی از چند تشکل اصلی کارگری‌ کشور به بیش از سی سال زندان محکوم‌ شده و برخی اعضای آن اکنون زندانی هستند)
اگر فعال رسانه‌‌ای‌ هستید، می‌توانند همچون ویدا ربانی و حسین رزاق‌ از شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس‌ استفاده کرده و اتاق برای گفتگو تشکیل دهید. (ویدا ربانی با پنج سال حکم زندان اخیرا مجدد بازداشت شدند و حسین رزاق‌ با چند پرونده اتهامی مفتوح، با حکم یک سال زندان اکنون دربند است.)
اگر روزنامه‌نگار هستید، می‌توانید مانند کیوان صمیمی‌ و عالیه مطلب زاده تشکل مستقلی برای صنف‌تان تاسیس کنید و از آزادی‌ مطبوعات‌ دفاع کنید و حقوق هم‌صنفان‌تان دفاع کنید. (رئیس و نائب رئیس انجمن دفاع از آزادی‌ مطبوعات که‌ هرکدام به ۳ سال زندان محکوم و اکنون دربند هستند)
اگر دغدغه حقوق زنان را دارید، می‌توانید مانند هدی عمید و نجمه‌ واحدی برای آموزش حقوق به زنان و توانمند‌سازی آنان‌ کلاس آموزشی تشکیل دهید. (در مجموع محکوم به ۱۵ سال زندان)
اگر فیلم‌ساز‌ هستید، مانند جعفر پناهی‌ و محمد رسول‌اف درباره مسائل مبتلا‌به جامعه فیلم بسازید. (جعفر پناهی‌ با شش سال حکم زندان دربند و محمد رسول‌اف‌ با اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده است.)
اگر دغدغه فقر، اعتیاد و...را دارید، مانند شارمین‌ میمندی‌نژاد تشکلی ثبت کنید و با جمع‌آوری‌ کمک خیرین، به فقرا کمک کنید(جمعیت امام علی منحل و دادگاه برای محکوم‌ کردن‌ موسس و اعضا آن در جریان است)
اگر دغدغه حفاظت از محیط زیست دارید، می‌توانید همچون زنده‌یاد کاووس سید‌ امامی‌، مراد‌ طاهباز، نیلوفر بیانی‌ و...تشکل محیط‌زیستی‌ تاسیس و برای حفاظت از جاندار ارزشمندی چون یوز‌ ایرانی تلاش کنید. (مرگ مشکوک کاووس سید‌امامی‌ در زندان و ده‌ها سال حکم زندان برای دیگر فعالان محیط زیست، از جمله رسوا‌ترین پرونده‌سازی های ....... به حساب می‌آید.)
به این فهرست فعالان سیاسی و مدنی زندانی می‌توان صدها نمونه دیگر اضافه کرد، اما به نظرم همین اندازه برای اثبات دروغ‌گویی آقایان ... و رفتار‌ مزورانه‌ آنها کفایت می‌کند.....برای اکثریت مردم و فعالان مدنی مخالفت، حق هیچ نوع کنشی را قائل نیستند و ......


کد مطلب: 393336

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/393336/حق-هیچ-نوع-ک-نشی-قائل-نیستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir