به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ساعت ۲۲:۵۹
کد مطلب : ۳۹۳۳۳۸

اینجا، افغانستان، نقطه‌ی صفر حقوق بشری

اینجا، افغانستان، نقطه‌ی صفر حقوق بشری
خورشید سلیمانی
نرم نرمک صدای پای بهار می‌آید و با خود عشق و امید و تازگی می‌آورَد و کیست که نداند نو را حلاوتی دگر است؟ اما گویی امسال این نو شدن بیشتر مورد عنایت آقایانِ نظام قرار گرفته است. می‌گویند دردها و زخم‌ها را پشت در پشتِ سال کهنه بگذارید و با دلِ بی‌کینه به سال نو سلام بگویید. می‌گویند ما فراموش کردیم، شما نیز چنین کنید. می‌گویند به خاطر ما دشمنان قدیمی را دوست فرض می‌کنند وخیلی چیزهای دیگر....  ما را بر سر چندراهیِ غم و شادی، امید و بی‌اعتمادی، فقر و شرافت و رگبار "مرگ بر..."،" درود بر" قرار می‌دهند.
ما ملت نجیبی هستیم. ساده. صادق. کم‌توقع. چشم و دل پاک. و شاید به همین دلایل و به حکمِ نو شدنِ جهان، می‌‌توانیم دریچه‌های قلبمان را به روی صلح و دوستی باز کنیم و چشمانمان را چند صباحی به روی دردهایمان ببندیم.
اما دردی است در جهان که هیچش دوا نیست. نوشدارو ندارد. آرام نمی‌شود. نمی‌توان پنهانش کرد واز همه بدتر این‌که مُسری است و به طرفه‌العینی به همه منتقل می‌شود.و آن، دردِ بی‌دردی است.
چند روز دیگر، درست در اوج شکوفایی طبیعت و شادی همه جهان، به ویژه فارسی‌زبانانِ هم‌تبار، سالِ تحصیلیِ جدید در افغانستان آغاز می‌شود اما دختران باز هم پشت درهای بسته می‌مانند و تاوانِ بی‌دردیِ طالب‌ها را می‌دهند. این همان طالبانی است که در برج میزان سال پیش، بادی به غبغب انداخته و گفته بود داعش تهدید جدی نیست و ما سرکوبش می‌کنیم اما چنان در سرکوب آنها ناتوان بود که همین یک ماه پیش به جمع خبرنگاران در مرکز فرهنگی تبیان(نزدیک به ایران) حمله کرد و تعدادی کشته و زخمی به جا گذاشت.
اما بی‌دردی چنان در جان اینان ریشه دوانده که روی خود را برمی‌گردانند  و خود را به ندیدن می‌زنند. از این هم بدتر، کار به جایی رسیده که رهبرشان، ملاهبت‌الله آخوندزاده در جلسه با رؤسای منابع بشری نهادهای تحت کنترل فرمان می‌دهد که اعوان و انصارش برای جهاد برون‌مرزی آماده باشند چون جهادِ جهانی پیش.رو دارند. می‌گوید برای قربانی شدن و قربانی کردن آماده شوید و لباس رزم بپوشید زیرا برای استحکام شریعت در داخل و حاکم کردنِ آن در جهان، همه باید مسلمانِ واقعی و خالص شوند.
از آن سو، وزیر فرهنگ طالبان مسموم کردنِ دانش‌آموزانِ ایرانی را جنایت خوانده و خواستار کرسیِ نمایندگی در سازمان ملل شده است. می‌گوید اگر این کرسی را به آنها ندهند، جفا در حق مردم افغانستان کرده‌اند.
یک روز  تصاویر شاعران فارسی‌زبان را از دیوار دانشکده ادبیات کابل برمی‌دارند. روز دیگر جوانان مزارشریف را می‌کشند و آنان را خوارج می‌نامند. زمانی ساکنان روستاهای هزاره‌نشین در سرپل را ۳۶ میلیون افغانی جریمه کرده و بعد از آن به کوچ اجباری وادارشان می‌کنند. زمانی دیگر، میلیون‌ها دلاری که به نام حقوق‌ بشر و کمک‌های انسان‌دوستانه دریافت می‌کنند، خرج ریخت و پاش‌های خودشان می‌شود.
 هنوز از تجاوز ۴ عضو طالبان به زنی ۴۰ ساله و دختران ۱۱ و ۱۳ ساله‌اش یک ماه نگذشته است.هنوز از تیرباران جوان پنجشیر در کابل و به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی دو هفته نگذشته است. هنوز از کشتن عروس در اتومبیل به جرم پخش موسیقی در ماشین یک هفته نگذشته است. هنوز۴۹٪ زنان افغانستان سوءتغذیه دارند.
هنوز درب دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها و آموزشگاه‌ها به روی دختران بسته است. هنوز نیمی از جمعیت افغانستان در خانه‌هایشان زندانی‌اند. پزشکان زن در حال ناپدید شدن‌اند. مغزها و قلب‌ها فرار می‌کنند اما غالبا به مقصد نمی‌رسند.  یا با قایق ۱۵۰ نفری در سواحل جنوبی ایتالیا غرق می‌شوند یا  دولت‌ها آنها را به ماتم‌سرایشان برمی‌گردانند.
همانجا که زنان هنگام ورود به آرایشگاه باید وضو بگیرند. همانجا که نشر مطالب مخالف با موازین طالب‌ها مساوی است با سربه‌نیست شدن. همانجا که با ایران مبادلات تجاری فزاینده دارد. همانجا که ایران، در توافق با حاکمان طالب،۱۷۲۸ زندانی افغان را به دست آنها می‌سپارد و با هیئت‌های جورواجورشان دیدار می‌کند.‌ همانجا که سفارت‌خانه‌اش در تهران بازگشایی می‌شود و کارمندان پیشین، بی‌صدا تصویر احمدشاه مسعود را زیربغل می‌زنند و از آنجا می‌روند.
همانجا که مهاجران و اتباعش در ایران، نه کارت بانکی دارند، نه دستگاه کارتخوان و نه سیم‌کارت مستقل.
همانجا که ازدواج‌های اجباری به خودکشی عروس‌ها منجر می‌شود و فقط در رمضان سال گذشته ۷ مسجد آن مورد حمله قرار گرفته تا دست کم ۲۵۰ کشته و صدها زخمی به یادگار بماند و هراس از رمضان پیش رو را در دلها زنده کند.
  این، دردِ بی‌دردی است و اینجا، افغانستان، نقطه‌ی صفر حقوق بشری.....

علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ۰۸:۳۷
سلام داداش یسر به مشهد رضا بزنید تمام مغازه های گلشهر رستوران قابلی افغانی وصاحب خونه هایی که افغانی هستن وخودم مستأجر هستم و به کارت خان خودشم پول زدم تو ایران کیف دنیارو میکنن چی میگی تو ایران برج سازی میکنه طالبان بیا نشون بدم حالا برج نه ساختمان 4و6طبقه از طالبان و5شیر هست تو ایران زیادن 4ملیون من میشناسم (424342)
۱۴۰۲/۰۱/۰۲ ۰۴:۱۴
تو سیری خوب معلومه که از حال گرسنه خبر نداری میلیون ها نفر در افغانستان گرسنه اند لقمه نان خشکی پیدا نمیکنند دیگر امیدی به زندگی ندارند ترس از جان و مالشان دارند مالی ناچیز اندکی گندم تعدادی گوسفند یا احشام که مباد به شکمان طالبان برود و به زور و نام دین و جهاد از آنها بگیرند و بخورند بعد هم که سیر شدند به زن و دختران و حتی پسران و شوهرانشان رحم نکنند و تجاوز قتل یا سلاخی کنند ما یادمان نرفته اینان با ما چه کردند چه کار هایی با مردم بی چاره کردند بله داداش اینان از چهار پایان و حتی از کثافات کمت (424417)
۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ۰۸:۴۲
ای کاشک میشد بر میگشتن افغانستان چون دارن پول خوبی میدن کسانیرو که بر میگردن مردم عادیشون ولی خود طالبان به دلار حقوق میگیرن از طالب بساز بفروشی میکنن ارز کشور مانو میبرن با یک دسته دلار میان خونه میخرن بعد میگین چی من نمیتونم نفس ایرانیرو بگیرم در خونم 4بچه دارم بیکارم مستأجر افغانستانی در ایران هستم (424343)
۱۴۰۲/۰۱/۰۲ ۰۲:۴۸
چرا اینقدر حسود هستیم ما ایرانی‌ها چشم نداریم ببینیم که افغانها چیزی داشته باشن به خدا قسم که ما ایرانی‌ها خودمون رو ازهمه بالاتر می‌بینیم وحتی اگه زورمون برسه خدا را بنده نیستیم وهیچ موجودی دردنیارو از ما ایرانی‌ها بهتر نیست وتمام دنیارو بهتراز خود نمی‌بینیم حتی خدا را که خالق دنیاست (424410)
۱۴۰۲/۰۱/۰۲ ۰۳:۴۸
شاید مشکل از خودتونه که مستاجر هستید شاید باید بیشتر تلاش می کردید صاحب خانه صاحب خانه است فرقی هم نمیکنه
بیشتر تلاش کن صاحب خانه بشی (424413)
۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ۱۰:۱۳
افغانها این همه لطفی که ایران طی پنجاه سال گذشته داشته را هیچ می‌دانند گویی نه اینکه اگر ایران نبود چه بر سرشان آمده بود و در ایران نمک نشناسی می‌کنند و به تمام آرمان‌های ما توهین می‌کنند، مدافع حرم بوده و حالا دزد روستای ما شده و می‌گوید حق دارد. (424348)
۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ۱۴:۱۳
نه داداش داری اشتباه می کنی همه آدمها که یه جور نیستن همه جا خوبو بدشو داره ما افغان ها از مردم ایران ممنونیم که با ما خوب رفتار می کنند (424365)
۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ۲۰:۱۳
یه لحظه فکر کن اگر افغانستان نبود ایران چی میکرد یه نیگا به بلوچستان کنی میفهمی که چی میگم قرار داد پنجاه سالش تموم شده ولی باز هم افغان ها آب میدن (424393)
۱۴۰۲/۰۱/۰۲ ۰۲:۲۹
توبا چشمات دیدی که میگی دزد هستن واقعا چرا اینقدر از افغانستانی ها بدت میاد توکه خبر نداری همین دولت ما از طالبان حمایت میکنن ازطالبان حمایت کرد اینقدر به دولت ایران وعده داده طالبان که نگوودرقبالش دولت ایران صلاح داد تا با آمریکای ها بجنگدوامریکاروبیرون کند تا کنار ایران نباشه ولی حالا متاسفانه طالبان تمام مردم کشورش رو بدبخت کرده ودولت ایران نمیگذاره تا فارس زبانان با طالبان بجنگه وتمام نمیدونم چرا ولی فکر میکنم به زیان دولت ایران هستش ولی امیدوارم کشورشون آزاد بشه ومردم افغانستان برگرده (424407)
۱۴۰۲/۰۱/۰۲ ۰۲:۴۲
مگه مجانی مجانی زندگی میکنن افغانستانی ها برو کمی فکر کن وبعد نظر بده دوست عزیز برو درمورد تاریخ اونحا بخون باورکن اگه کتاب تاریخ رو درست وحتی اگه حوصله داشته باشی مطالعه کنی باورکن به خودت افتخار میکنی که ایران وافغانستان هردو کشورت است زادگاه تمام شاعران وکاشفان درخراسان قدیم یعنی کشور آریا وزادگاه زرتشت و عیدنوروز از بلخ سرچشمه می‌گیرد ولی حیف که بخاطر منافع دیگران کشور آریایی را میدان جنگ راه انداختن ومردمانشان را مهاجر به تمام دنیا وازهمه بدتر که همسایگانش منت می‌دهند ولی اخرجنگ تمام می‌شود (424408)
محسنی
Lithuania
۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ۱۰:۳۵
قشنگ سرودی فقط یک نکته مهم را از جدول جنایت امارت انتحاری باقی ماند و آن قرنطینه بیش از دوهزار زن و دختر جوانی هزاره وتاجک در قید طالبان است که هشتاد درصد شان هم بار دار شده از چند پدر (424350)
سید مجتبی حسینی
United States
۱۴۰۲/۰۱/۰۲ ۰۳:۴۴
درود فراوان تشکر از شما بزرگوار
واقعا مطالب شما حق و بجا بود دلم آتش گرفت
گاهی وقتها آنقدر دلم میگیرد با خودم میگم خدایا
ای کاش زمین دهن باز کند و افغانستان را درون خود ببرد
تا دیگر خبری از آه و ناله و فغان نباشد که در نام افغانستان
به وضوح نمایان است
این مردم ستم دیده تا کی باید نگون‌بخت باشن و بنام افغانی یا افغانستانی یاد نشوند و اصالتی نداشته باشند
دلم خیلی حرف دارد خیلی ......
در پایان ممنونم از شما بزرگوار محترم اما صد حیف که گوشی وجود ندارد برای شنیدن این دل شکسته های بی خانمان (424412)
۱۴۰۲/۰۱/۰۲ ۱۱:۰۱
اتباع افغانی با این همه افراد که مزاحم کشورها ی همسایه شدید بروید کشور خودتان این همه افغانی حریف طالبان نمیشید از خودتان مایه بءذارید هر ملتی باید به ملیت خودش ودر سرزمین خودش زندگی کند فقط مزاحم کشورهای دیگر میشوید کدوم ملتی از کشور خودش فرار میکند (424432)
۱۴۰۲/۰۱/۰۲ ۱۱:۰۳
فقط چسبیدید به ایران چه کار به ایران دارید برید کشور خودتون (424433)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها