به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ساعت ۲۰:۲۲
کد مطلب : ۳۹۹۵۱۱

گرانی کتاب‌های درسی و بی غمی مسئولان

گرانی کتاب‌های درسی و بی غمی مسئولان
اسماعیل حسین ‌پور
در حالی که مقرر شده بود ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از 27 فروردین آغاز شود؛ ولی به دلیل تأمین‌نشدن یارانه کاغذ، این ثبت‌نام متوقف شده است. در صورت عدم تأمین این یارانه، قیمت کتاب‌های درسی در سال "مهار تورم، رشد تولید" افزایش قابل‌توجهی بین 50 تا 80 درصد خواهد داشت و این موضوع، قطعاً باعث افزایش دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به‌ویژه در استان‌های محروم خواهد شد.
در این روزهای سیاه تورم و گرانی، برخی خانواده‌های با داشتن فرزندانی نخبه، توان پرداخت 70 هزار تومان هزینۀ ثبت‌نام در دبیرستان "استعدادهای درخشان" را ندارند و عطایش را به لقایش می بخشند؛ حال چگونه می توان انتظار داشت این خانواده‌های نیازمند، هزینۀ سرسام‌آور کتاب‌های درسی را پرداخت کنند؟
مایۀ تأسف است درحالی که در سال گذشته، شاهد رشد 17 درصدی جمعیت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بودیم؛ درحالی که در طی 5 سال، بیش از ۹۱۱ هزار نفر در گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال از تحصیل بازمانده‌اند و ۲۷۹ هزار دانش‌آموز نیز ترک تحصیل کرده‌اند؛ درحالی که بیشتر این بازماندگان از تحصیل و ترک تحصیل‌کردگان، شامل کودکان کار و خیابان و کودکان آسیب‌دیده می شود؛ جز دولت چه کسی باید پاسخ‌گوی این بحران و سوءمدیریت‌ها باشد؟
این آمار سند گویایی است که برای مردمی که نان ندارند، آموزش دیگر اولویت آنها نخواهد بود. حال با این وضعیت چرا باید هنوز کسی برای یارانۀ کاغذ کتاب های درسی پاسخگو نباشد؟ چرا دولتی که باید پاسخ‌گوی این نابسامانی ها و گرانی کاغذ و تورم باشد؛ خود گاه به مدعی تبدیل می شود و با تذکرات بی ثمر، نمک بر زخم مردمی می پاشد که خوب می دانند هنر بزرگ این مدیران مدعی، تنها امرونهی است و کار به دستان، دست روی دست گذاشته‌اند و گویی منتظرند «دستی از غیب برون آید و کاری بکند».
شاید این بی عملی و ناتوانی در تأمین یارانۀ کاغذ، برای دولت بی برنامه‌ای که عدم آینده‌نگری در تأمین دارو، تأمین گاز، تأمین برق، تأمین آب، به رویه‌اش تبدیل شده است عادی باشد؛ ولی قطعاً برای مردم به ستوه آمده از این سوءمدیریت‌ها، این همه جفا در حق این مردم مظلوم، نابخشودنی است.
انتظار می‌رود دولت، با شنیدن صدای مردم و با عزل مدیران بی‌عمل و مدعی، برای کاهش دردهای این مردم پا پیش نهد و بیش از این، با سکوت و انفعالش، باعث رنجش خاطر مردم به فریاد آمده از سوءمدیریت‌ها نشود چرا که به قول حضرت سعدی:
ریاست به دست کسانی خطاست/که از دستشان دست‌ها بر خداست
برچسب ها: کتاب‌های درسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها