به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب : ۴۰۰۹۶۹
توفیری ندارد؛ چه «فاطمی‌امین» چه «امین فاطمی»

آینه‌ تمام‌نمای مدیریت کشور!

🔵 طرح استیضاح وزیر صمت؛ از هادی حیدری
🔵 طرح استیضاح وزیر صمت؛ از هادی حیدری
گروه سیاسی: استیضاح و برکناری وزیر صمت واکنش‌های متفاوتی در بین تحلیل‌گران امور سیاسی کشور داشته که در زیر سه مورد از آنها را می‌خوانید: 

✍️احمد زیدآبادی
بیشتر این نمایندگانی که امروز در مجلس علیه فاطمی امین صحبت کردند و به او رأی عدم اعتماد دادند، هر کدام سهم و نقشی حتی شاید بیشتر از وزیر معزول در آشفتگی وضعیت اقتصادی کشور به عهده دارند. مشکل اصلی کشور ما این فرد یا آن فرد نیست که با برخی جابجایی‌ها مرتفع شود، مشکل طرز تفکری است که با اصول توسعۀ متوازن و پایدار اقتصادی و علوم مرتبط با آن به کلی بیگانه است و امور حاشیه‌ای و بی‌ربط و هزینه‌زا را جایگزین علم و اندیشه و پیشرفت و رفاه مردم کرده است. تا این طرزفکر به طور فراگیر تغییر بنیادی نکند، جابجایی افراد کمترین تأثیری بر بهبود شرایط نخواهد داشت. با این وضع چه فاطمی امین چه امین فاطمی. توفیری ندارد!

🟠 فاطمی‌امین: آینه‌ تمام‌نمای مدیریت کشور 
🖋 محمدحسین روانبخش 
 وزیر صنعت بالاخره استیضاح و برکنار شد. اگر مدیریت کشور حالت نرمال داشت، او حتی یک روز هم نباید وزیر می‌شد یا وزیر می‌ماند اما تا آخرین لحظه رئیسی و تیمش با لجبازی با مردم، تمام قد از او دفاع کردند. فاطمی‌امین هم البته پشتش به آنها و به لابی در مجلس چنان گرم بود که یک هفته قبل وقتی خبرنگاری از برکنار او پرسید، با طعنه و تفرعن گفت که «قرار نبود شوخی کنید»! 
 اما همین آدم وقتی عرصه را تنگ دید و خطر را احساس کرد، در آخرین دفاعش از هر حربه‌ای برای چند روز بیشتر نشستن بر صندلی وزارت و بدبخت‌تر کردن مردم استفاده کرد: از مقدس‌نمایی، از شعرخوانی، از اشاره به دیدار با رهبر یک روز قبل از استیضاح، از ارائه آمارهای غیرقابل اتکای بانک مرکزی (به جای آمارهای مرکز آمار)، از اعلام موفقیت‌های بی‌نظیر ( فلان آمار از ۱۳۹۷ تا به حال بی‌نظیر است. این جور بازی با آمار واقعا نوبر است که دوره چهار-پنج ساله را ملاک بگیری و از بی‌نظیر بودن حرف بزنی)، از انداختن تقصیرها به گردن قبلی‌ها و از التماس برای ماندن.
 فاطمی‌امین فقط نمونه‌ای است از خیل عظیم مدیران کشور، اما آینه تمام نمای آنها: کسانی که به جای صلاحیت، ادعا دارند؛ به جای عملکرد، آمارسازی می‌کنند، به جای پشت‌گرمی به مردم، پشت‌گرمی به قدرت دارند و تا آخرین لحظه چهار دست‌و‌پا به صندلی‌شان چسبیده‌اند و همزمان از تقوا هم دم می‌زنند. 
  شاید دقیق‌ترین سخن گفته شده در این جلسه، این بود که فاطمی‌امین هندوانه‌دربسته بود و توزرد از آب درآمد. اما به این ترتیب باید گفت که در این جلسه فقط فاطمی‌امین استیضاح نشد؛ هم رئیسی استیضاح شد که او را وزیر کرد و نورچشمی‌اش بود، و هم مجلسی استیضاح شد که به هندوانه دربسته رای اعتماد داد و نتیجه‌اش دامان مردم را گرفت. 

🔴 رئالیتی شوی استیضاح
سیدهاشم فیروزی
در حاشیه استیضاح وزیر صمت که من پیشتر کل فرآیند عزل او را تنها نمایش اعطای قربانی جدید بجهت حفظ وضع موجود پنداشتم نکته ای ضمنی بیان شد که واقعا شرم آور است. در زیرنویس تلویزیون می خواندم مخالفین وزیر بیان داشته اند:
در جاده های کشور ۲۹ میلیون خودرو در حال تردد هستند.و اگر عمر اسقاط خودرو را بالای ۷ سال در نظر بگیریم بیش از ۲۳میلیون از آنها فرسوده هستند و متاسفانه عمده آلایندگی شهرها و ستاندن نفس ها در تصادفات نیز متعلق به همین وسایل نقلیه است.
حالا بنظر من آن ۷سال کمی اروپایی است.اما اگر متوسط عمر خودروهای فرسوده را ۱۲ تا ۱۵ سال در نظر بگیریم بازهم عددی بیش از ۵۰ درصد خودروهای کشور فرسوده می باشند و در نتیجه قاتل محیط زیست می شوند و شکارچی جان انسانها.
حالا درد آن اذعان به فرسودگی ملی در صنعت خودرو کم بود که یکی از دوستان پیام زیر را برای من فرستاد:
🔹 رئیس کمیسیون عمران مجلس:
🔹 ۵۰ فروند هواپیمای باری و مسافری به ناوگان هوایی کشور، وارد شدند و تعدادی از آن نیز عملیاتی شده است.
متوسط عمر این هواپیماها بالای ۲۰ سال است.
🔹 ناوگان هوایی مسافری کشور فرسوده بوده و به لحاظ کمیت پایین است. از حدود ۵۰۰ هواپیما حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ فروند هواپیمای فعال داریم.»
همچنان بزرگترین گفتگوی ذهنی ام این است:
براستی چه شد که در این ملک جیب‌ها آنگونه به یغما رفت و جانها اینگونه ارزان گشت. چه شد آن غرورملی که لکه دار نمی شود از واردات اجناس دورریز اما متاسفانه همچنان با کیفیت بلاد کفر! و در نهایت امروز ذره ای و سرسوزنی با رئالیتی شوی مجلس همراه نبوده و نمی شوم.
یکنفر از این آقایان آن حرف اصلی را نزد که آقاجان ریشه اصلی وضعیت امروز کشور بحث تحریمهاست.و تا آن حل نشود ملت سرکار هستند رسماً.
یکی از پیش نیازهای اصلی توسعه تولید و کاهش تورم حل مسئله سیاست خارجه با آمریکاست‌.(علل داخلی محفوظ می باشد) ما و خودتان را بیش از این سرکار نگذارید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها