به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۵۴
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۴۳۰۷۹
به بهانه سیل مهاجرت جوانان

وطن کجاست؟

این انتظار از نظام سياسي حاكم وجود دارد که چنین ایرانی برای نسل فردا بسازند، ایرانی که زندگی در آن آرزوی بشری باشد. برای ایجاد چنین جامعه ای نیاز به ایجاد کاباره‌ها و قمار خانه‌ها نیست...
وطن کجاست؟
عطا افشاریان

گروه جامعه: رشد جمعیت کشور پایین است و از سمت دیگر سیل مهاجرت نیروی کار متخصص و نخبگان به خارج از کشور زیاد، در این میان مسئولین کشور ظاهرا پس از سالها احساس نگرانی کرده اند و در فکر راهی هستند و چاره ای برای ایران در بیست سال آینده، ایرانی که درصد بالایی از نخبگان آن رفته اند و جمعیت جوان آن نیز با روحیه ای پژمرده، بدون نشاط و با بیکاری بالا به سن میانسالی و پیری خواهند رسید.

در این میان هستند عده ای که داد سخن سر مي‌دهند که آنها که وطن را دوست دارند، در ایران خواهند ماند و رفتگان را به وطن فروشی متهم مي‌سازند که همان بهتر که رفتند و چرا نماندند تا اینجا را بسازند. در این که ایران کشور عزیز ماست شکی نیست و در این که وطن و زادگاه هر انسان برایش رنگ و بویی دیگر دارد، بر هیچکسی پوشیده نیست ولی این ساختار و شکل و مرزبندیها تنها ساخته و پرداخته ذهن بشری است.

در کتب مقدس مي‌خوانیم که انسانها همه از یک جنس و یک پدر و مادر خلق شدند ولی با فاصله و گذشت زمان، جهت پیشرفت انسانها اختلافهایی در رنگ و زبان و نژاد در آنها به وجود آمد که این اختلافها مایه فخر نیست و نخواهد بود ولی ما از این اختلافها دسته بندیهای انسانی را ساختیم و زمین را که برای نوع انسان آزاد و آباد همراه با قوانین الهی ساخته شده بود، به تکه هایی تقسیم کردیم. سوال اینجاست وطن کجاست؟

سالها پیش ابراهیم گلستان در پاسخ نادر ابراهیمی در مورد وطن و حس ملی گرایانه نسبت به آن نامه ای ارسال داشت که بیان قسمتی آن در اینجا خالی از لطف نیست: "پرتغال خوردن، بیماری را شفا دادنِ، جرعه خوبی خوردن، به صفای ذهن و با صفای ذهن نماز خواندن، با كسی كه دوست می‌داری بودن، خوابیدن، خواب دیدن، دویدن به قصد ورزیدن و بهتر نفس كشیدن، حافظ و سعدی و رومی و شكسپیر را خواندن، بهار “بوتیچلی” و “عذرای صخره” لئوناردو و”تعمید” دلا فرانچسكا و” تازیانه خوران” دلافرانچسكا را و رامبراندت‌ها وسلطان محمدها و رضا عباسی‌ها و دوهررها و كاراواجوها و سزان‌ها و ماتیس‌ها و پیكاسوها را دیدن، جان فوردها و ویسكونتی‌ها و رنوارهای اصلی را تماشا كردن، و صدای ضبط شده جیلی، قمر، پاوارتی، عبدالعلی وزیری، كالاس، كابایه را شنیدن و مبهوت و بیصدا و پاك و خلص و خالص شدن درپیش كارهای موتسارت و باخ و بتهوون، دیدن غروب و برف و آسمان و طلوع و شكوفه و دریای آبی مرجانی – و هی بگویم وبنویسم هرچند شاید كه فكر كنی دارم برایت معلومات پشت هم قطار می‌كنم، تمامی اینها كجایشان به یك مكان برای درك خوشی بستگی دارند؟ اما میهن یک قطعه خاک نیست، خاک هر جا هست. میهن آن میهنی که لایق دلبستگی باشد ترکیب مي‌شود از فضای فکری یک دسته آدم شایسته. شایستگی هم از فهم مي‌آید نه از اطاعت بی گفت و گوی هر دستور، حتی اگر دستور از روی فهم و دقت و انصاف باشد. "

بلی، آنها که به دنبال تهییج ذهن مذهبی و یا ملی گرایانه ایرانیان هستند برای مهاجرت نکردن، باید بدانند که وطن ساخته پرداخته ذهن بشری است و تقسیم بندیها و مرزها دست ساخته عده ای از نسل بشر هستند که با تفرقه آنها به دنبال تکمیل لذتهای خود در این دنیا هستند. وطن همه دنیاست و همه زمین. وطن آنجاست که فارق از نیازهای پست بشری، روح تعالی و فکر و اندیشیدن داشته باشی. جایی که قانون حکمفرما باشد و پیشرفت و زندگی انسانی مهیا گردد.

مسلما ایران با تمدنی کهن باید صاحب چنین جامعه ای باشد و نباید فرار شهروندان آن وجود داشته باشد ولی اگر زمینه توسعه و پیشرفت و کار را فراهم نکردیم و خود با دست خود زمینه فرار جوانان را فراهم ساختیم، نباید باز هم از دشمن بگوييم و آنها را سبب اینهمه مهاجرت بدانیم. چرا باید آن جوانان را متهم به وطن گریزی نماییم؟ بلکه باید شرایطی ایجاد شود که نه تنها همه ایرانیان به کشور بازگردند بلکه آرزوی هر خارجی باشد که پا به این سرزمین کهن بشری نهد.

این انتظار از نظام سياسي حاكم وجود دارد که چنین ایرانی برای نسل فردا بسازند، ایرانی که زندگی در آن آرزوی بشری باشد. برای ایجاد چنین جامعه ای نیاز به ایجاد کاباره‌ها و قمار خانه‌ها نیست، بلکه اعتدال که همان اصل دین است و ایجاد جامعه ای آزاد توام با آزادگی و کرامت و رفاه اقتصادی لازمه آن است. کشورهای توسعه یافته بر روی مراکز تفریحی آن بنا نشده اند، بلکه بر روی دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی و رفاه اقتصادی آن و آزادی اندیشه و بیان، بنیان گذاری شده اند.

ساقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۲:۵۸
واضح است ،مسلماً نسل بعدی من هم اگه باید همین شرایط فعلی رو تحمل کند براساس تجربه سخت ودشواری که خودم دارم ،به هیچ وجه نمی خواهم نسل بعدی من هم این شرایط راتجربه کند ومجبور به مهاجرت خواهم شدبرای زندگی بهتر برای نسل بعدی. (230008)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۴:۵۴
بانگ دهل از دور خوش است بعضی فقط بر اساس احساسات و صرفا ذهنیتی که از مهاجرت دارند نظر می دهند و عوارض مهاجرت را که درصد زیادی از مهاجرین را بعد از چند سال دچار افسردگی و گاه حتی بیماریهای روانی شدیدتر میکند مطالعه نکرد ه اند ، در ایران مشکلات فراوان است ولی مزایای فر اوانی هم هست و بعضی اشتباهات خود را هم به حساب وطن می گذارند کسانی که مدعی دکتری هستند و از بیکاری می نالند یا چیزی عملی طی دکتری یاد نگرفته اند و یا رشته ای درس خواند ه اند که جامعه به آن نیاز نداشته که در هر دو حالت خود بی تقصیر (230049)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۵:۰۷
ادامه . . .
خود بی تقصیر نیستند .
علم و دکترایی که نتواند خود فرد را حتی نان دهد برای جامعه نیز سودی ندارد و جامعه شناسان می گویند کسانی که در کشور خود موفق نباشند محتمل و ممکننست در کشوری دیگر با تفاوتها ی فراوان فرهنگی که هر کدام یک عامل مخالف و چالش است هم موفق نشوند واقعییتی تلخ در کشور ما اینکه بعضی با چند ماه شاگردی در همین کشور بسیار بیشتر از افرادی با مدارک دانشگاهی کارایی و درآمد دارند و بسیاری از فوق لیسانس ما اگر استخدام دولتی و آنهم اغلب در رشته ای غیر مرتبط ! نباشد کار دیگری یاد نگرفته اند (230053)
خسروشاهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۵:۱۷
همه اش اینطوری که تو میگی نیست
بیا هزاران فارغ التحصیل دکترا برات نشون بدم که با وجود کارآمد بودن رشته و بالا بودن سواد علمی و عملی خودشون مجبور هستن بیرون از جامعه بمونن
درسته بعضی عا راه رو اشتباهی میرن
آیا تو حاضری بعد 22 سال درس خوندن بری دانشگاه آزاد فلان جا با ساعتی 8 تومن تدریس کنی و حتی تو جامعه تحقیرم بشی و در مقابل ببینی که تو کشورای دیگه خواهان تو هستن و واسه تحقیقاتت حاضرن خدا پول خرج کنن، اونوقت باز بمونی و حرف از وطن بزنی !! همه چیز پول نیست .. درست !!اما پول و رفاه اقتصادی حداقله (230057)
کنترل پروژه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۵:۲۰
کوروش جان حسابی داغ کردی و اصلاً به نگارشت دقت نکردی که از 500 کاراکتر تجاوز کرده و نخونده ارسال کردی!!!
برادر من خارج چقدر بهت سخت گذشته که انقدر آتیشت تند بوده واسه این نگارش؟
آقا جان این اخبار چرند و پرند رو فقط به خورد من و تو میدن تا سرجامون بشینیم و بزرگترین دغدغه زندگیمون تأمین سیب زمینی و پیاز باشه.
تو اسلام هم ذکر شده که برای پیشرفت مهاجرت کنید.
خواستی جوابمو بدی از محدودیت 500 کاراکتر غافل نشی برادر. (230059)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۲۲:۴۲
وطن جایی است که فرد احساس ارامش کند حالا این می تواند هر نقطه ای از جهان باشد نه هر روز اخبار فساد و اختلاس میایاردی بشنود .اینجا جایی است که گدا زادگان قبلی و آقا زادگان فعلی با دزدی و اختلاس با مازراتی و پورشه و اخیرا هم قراره با هواپیمای شخصی به اکثریت این ملت فخر بفروشند (230195)
روح ا...
Russian Federation
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۲:۵۹
وطن!!!؟ با امدن احمدی نژاد خیلی وقته که مفهومش رو برام از دست داده. هرکی هرچی دستش می رسه ورمیداره برای خودش و میره کاناده و .... تا حالش رو ببره (230009)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۳:۱۳
من عاشق ایرانم با توجه به اینکه بخاطر کارم به کشورهای مختلف سفر می کنم اما از لحظه سفر له له میزنم برای بازگشت به ایران . عاشق خاک و آب ایرانم . اما متاسفانه بعضی برخوردها کار رو به جایی میرسونه که انسان یدفعه دیگه میبره . ما در خیلی مواقع خودمون مقصریم یعنی برخوردامون باعث میشه از هم برنجیم . خیلی وقتها از منطق فرار میکنیم . به قول خواننده خوب کشورمون یاسر بختیاری(یاس) که میگه : هر کس اسم خودشو بغل کرده اینا پیشرفت نیست اینا عقب گرده (230015)
رضا
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۳:۲۹
وقتی تو همه ی روابط ما با جنس مخالف لباس پوشیدنمون دخالت میشه از طرفی هم بیکاری با یه آینده ی داغون در انتظارمونه چه امیدی هست به موندن :( من از ۱۶ سالگی هم کار کردم هم درس خوندم تا الان جز اقساط وام هیچی ندارم ! (230018)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۳:۳۳
اینک از وطنم ایران دیگر چیزی نمانده . چون 8 سال تاراجش کردند. (230019)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۳:۳۷
روزی 410 نفر از مغزهای کشور بدون قصد بازگشت به خارج سفر میکنند ( روزنامه خبر جنوب مورخ 30/2/93)

مجله نیوزویک در بررسی دلایل مهاجرت نخبگان ایرانی گفته است : که ایران با مشکلات و بیماری های گوناگونی چون تورم مزمن، درجازدن دستمزدها ،و بخش خصوصی بی بنیه ناشی از مدیریت ناکار آمد اقتصادی روبه روست

توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ........................... (230020)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۳:۴۹
با این شرایطی که برای استخدام وجود داره و چندسال تو نوبت مصاحبه عقیدتی باید بمونیم و بعد هم بگن برو، همون بهتر که دیگران رفتن. خود من هم بعد از 4 سال دوندگی بدون نتیجه دنبال کار و با مدرک فوق لیسانس دانشگاه دولتی ترجیح میدم برم سختی غربت رو تحمل کنم ولی حداقل آینده داشته باشم. حداقل اگر میخوام دکترا بخونم غصه نان نداشته باشم...... (230024)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۳:۵۳
جالب بود.... شايد حرف دل خيليها
من به شخصه اگر امكاناتشو داشته باشم برا هميشه ميرم.
شما بگيد وطن فروش... اجنبي پرست....
ولي جايي كه بغير از استرس و تنش برام چيزي به ارمغان نياورده نميتونم وطن بگم. دوره بچگي= جنگ و بمباران
نوجواني=كلاسهاي 70 نفره و فقر
جواني = كنكور و دانشگاه و سهميه ها و دنبال كار و مسكن و...
الان= حصرت (230025)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۴:۰۳
در كشوري كه يك مشت افراطي برأي إنسان ها تعيين تكليف ميكنند ويك مشت رانت خوار بيت المال را غارت ميكنند وتنها برأي كساني كار هست كه برده وأر بله قربان كوي أين افراطي ها هستند أيا هر إنسان ازاد ه اي مي تواند زندكي كند؟
؟ (230026)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۵:۲۹
یعنی همه شاغلین در ایران بله قربان گو هستند و تو چون قهرمان بودی پشت خط ماندی ؟ (230063)
یه جوان نا امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۴:۱۴
به قرآن به شدت از زندگی نا امیدم
دانشجوی ارشد یکی از دانشگاههای دولتی ام،رشته ی خوبی هم دارم
ولی نا امید نا امیدم،وقتی فکرشو می کنم که این همه مشکل سر راهمه
کلا از همه چی نا امید میشم،خدمت سربازی،بیکاری،تورم،مسکن،ازدواج و...
ماشاله همه جای کشور هم که شده پارتی بازی.
فقط آرزوم اینه که یه روزی برم خارج از کشور
دیگه از ایران بریدم (230031)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۴:۱۵
ببینید چه بلایی سر مملکت آوردن که همه ی جوانها نا امید شدن (230032)
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۴:۱۹
حالا هی بگین تحریم ها کاغذ پاره س
هی بگین آمریکا هیچ غلطی نمی کنه
هی بگین مرگ بر آمریکا
هی بگین ...
بهار منتشر کن، دل ما جوانها فقط به این سایت خوشه که بعضی وقتا حرف دل مارو میزنه پس حداقل حرفامونو سانسور نکن خواهشا بذار فلانی بشنوه که من و امثال من چه بلایی داره سرمون میاد (230033)
يكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۴:۲۱
منم ميرم، براي ادامه تحصيل مي‌رم، چون قبولي در مقطع دكتري اينجا پارتي بازي مي‌خواد، شايدم بعد از اتمام درسم هم برنگردم، اينجا همه چيز پارتي بازيه، همش بايد رشوه بدي، حق به راحتي ناحق مي‌شه، قانون رعايت نمي‌شه، خسته شدم. (230034)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۲۲:۵۳
بابا نرو دکتر بمون
کشور به شدت بهت نیاز داره
خخخخخخخخخخخخخخخخخخ (230199)
کنترل پروژه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۴:۲۵
وطن اونجاست که حقوق کارگر طی یک سال 25 درصد افزایش پیدا می کنه ولی قیمت پراید 3 ماهه 3 برابر میشه.
وطن اونجاست که در حالیکه خرید و سوار شدن 1 گاری مثل پراید واسه خیلی از جووناش تبدیل به رویا شده ، مجوز فعالیت هواپیمای شخصی توش داره صادر میشه.
وطن اونجاست که اگه 1 کم توش تحقیق و تفحص کنی اکثریت مقامات لشگری و کشوریش با هم نسبت فامیلی دارند.
وطن اونجاست که وقتی فقر دمار از روزگارت درمیاره یادت میره که کجاست!!! (230035)
سورنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۴:۳۵
بهار نیوز عزیز روز جمعه در اصفهان به زنجیره حامیان زاینده روز توسط ماموران جلوگیری شد و عده ای هم بازداشت شدند . شما اخبار تجمع رود کارون رو خوب منتشر کردید اما در این مورد چیزی نگفتید . اگه میشه در این مورد توضیح خبر بدید ببینیم قضیه چی بوده . سپاس از سایت عزیز و راستگوی بهار نیوز (230042)
سورنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۵:۳۸
دوستان عزیزی که منفی دادند یعنی با گفته من مخالف بودند و فکر می کنند دروغ گفتم یا اینکه چیز دیگری بوده ؟؟؟؟؟؟ (230070)
محمد رحیمی
United States
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۴:۳۸
. . . ! اصولا جناح تمامیت خواه همین را میخواهد کشور را پاکسازی عقیدی کند (نازی ها پاکسازی قومی نزادی میکردند) که مخالفینی نه در نظر نه در شکل نه در رفتار نه در ظاهر نه در سخن نه در فکر نباشد تا هرچه خواستند بکنند! وهیچ زمینه اعتراضی نباشد (230044)
1234
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۵:۱۹
من خیلی وطنم را دوست دارم.اما تحت فشار زن وبچه ام میخواهم از ایران بروم.
اونا حق دارند و وقتی بحث میکنیم من کم میآرم.از بس وعده دادم که امسال درست میشه ؛سال دیگه درست میشه ؛حالا که روحانی آمده درست میشه ؛ولی کو ؟ کی؟ دیگه خسته شدم وکم آورده ام .دوست دارم گریه کنم وبه این جماعت خشک مغز نفرین کنم که دست از سر این ملت بردارید ؛بگذارید زندگی کنیم . (230058)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۵:۳۸
من هم با چشم گریان راهی دیار غربت هستم.در حالیکه بشدت وطنم را دوست دارم ودل خوشی از اروپایی ها ندارم ولی با زن وبچه ام دارم میروم تا بخت خود را در آنجا بیازمایم .شاید اونها به من کله سیاه اعتماد کنند.!!!!!!! (230071)
حمید
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۷:۳۹
خدا به همرات هموطن (230122)
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۹:۵۳
مهاجرت تحصیل کردگان و نخبگان از این کشور که پس از انقلاب و در مقاطع مختلف شدت گرفته یعنی: خالی کردن عرصه برای تمامیت خواهان و نابخردان...!؟ (230169)
یک واقعیت گرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۶:۲۴
یک کلام ختم کلام : اگه پول و دارایی هایتان یک میلیارد تومان است میتوانید در ایران زندگی کنید وگرنه خداحافظ. (230088)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۷:۳۰
به جد در اشتباه هستند آنهایی که ملی گرایی را خلاف دینداری و مذهب میدانند (230120)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۸:۰۴
من یک جوان بی پول، بیکار، بی پارتی و با مشکلات خانوادگی حاد بودم. از 20 سالگی به امید خدا شروع کردم و امروز پس از یک دهه، زندگی خوبی فراهم کرده ام و موقعیت مالی و اجتماعی مناسبی دارم. از وضعیت کشورم دلگیرم اما تصمیم دارم روزی آن قدر توانمند شوم که بتوانم گوشه کوچکی از مشکلات را حل کنم ...

من ایران را ترک نخواهم کرد اما برای آن ها که می روند، آرزوی موفقیت می کنم. تنها یادمان نرود که چه در ایران و چه در خارج ایران، وطن را فراموش نکنیم ... (230132)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۸:۱۱
مسلما هر جا كه بتوان بهتر زندگي كرد ، شغل مناسبتر پيدا كرد و از استعدادهاي خدادادي خود به نحو كار آمد تري بهره برد بنحوي كه شكوفا گردد و عوايد آن عايد خلق خدا شود وطن مينامند و در آميزه هاي ديني گردش در دنيا و مهاجرت در همين راستا توصيه شده و منافاتي ندارد همه جاي اين كره خاكي ملك خدا است اما چرا جوانان شايسته ما نتوانند همه اين مباحث را در همين كشور خودمان داشته باشند سوال بزرگي است كه بايد از خود مان بپرسيم و براي آن پاسخي منطقي قطعا نداريم (230135)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۸:۱۷
جالبه همه که نظر گداشتن راهین ، پس کی باقیه (230138)
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۸:۱۹
هرجاکه هستید اگه خوش باشی اونجا وطن شماست وقتی من وامثال من یک متر جا ومکان درایران نداریم چه وطنی همه ما چند صبای مهمانیم ای ادمهای قد و نیم قد هر جا که هستین با همدیگر مهربان با شین (230139)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۸:۲۸
آشنایی زیادی دارم که مهاجرت کردن به استرالیا شبها انچنان دلتنگ میشن انقدر گریه می کنن از غریبی هرچند ایرانی زیاده ولی هیچ کجا وطن انسان نمیشه (230142)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۸:۲۹
بروید سازندگان happy رو بازداشت کنید و انتظار داشته باشید جوانها برای تجربه ذره ای شادی مهاجرت نکنند (230143)
يكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۹:۵۶
آخ گفتي (230170)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۹:۲۹
دوستان، فکر کرده اید دل کندن و رفتن آسونه؟
بیایید برای یک دقیقه تصور کنید باید هر آنچه دارید را بگذارید و بروید!
خانواده، دوستان، سابقه کاری و هر آنچه بدان دلبستگی دارید.
پس ببینید چه بر سر مهاجران آمده که حاضرند از همه چیز بگذرند و بروند از صفر شروع کنند.
حداقل انتظار من امکان برنامه ریزی است.
در کشوری که در سال های اخیر به خاطر تصمیمات غلط در عالی ترین سطوح، اتفاقات وحشتناکی رخ داد، جایی که افراد فقط به فکر منافع خود هستند، جایی که مطامع سیاسی بر اهداف ملی ترجیح داده می شود، نتیجه همین اس (230163)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۱۹:۵۹
وطن جاییست که در آن به شخصیت و شعور انسان احترام بگذارند وطن لزوما جایی نیست که در آن به دنیا امده ایم (230171)
بنده
France
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۲۱:۲۴
اگر از تک تک مردم پرسیده بشه اکه به شما امکانات داده بشه و مهاجرت کنید به یک کشوری دیگه مطمن باشید فقط 10 ملیون تو این مملکت می مانند (230185)