کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اقدام بریتانیا موثر در رویکرد دیگر کشورها

15 مهر 1393 ساعت 11:30

گروه سیاسی-رسانه ها: دکتر هرمیداس باوند کارشناس امور بین الملل در روزنامه آرمان نوشت: لغو برخی تحریم‌های یکجانبه از سوی انگلستان در راستای تلطیف فضا میان دو کشور ایران و بریتانیا بوده است.


تحریم هایی که توسط اتحادیه اروپا وضع شده است مسلما برای لغو آن نیاز به وجود اراده کل کشورها عضو دارد کما اینکه پیش از این تحریم هایی در رابطه با بانک ملت و همچنین لغو تحریم کشتیرانی ها اقداماتی انجام شد اما برخی تحریم ها نیز یکجانبه هستند مانند تحریم‌های انگلستان و آمریکا. با توجه به لغو برخی تحریم‌های یکجانبه از سوی انگلستان به نظر می رسد این اقدام دولت بریتانیا مبتنی بر تلطیف فضا میان دو کشور بوده باشد و از این طریق بابی برای همکاری ها در آینده و همچنین سرمایه گذاری ها باز شود البته تحلیل قوی تر آن است که با توجه به دیدار تاریخی که میان رئیس جمهور ایران و نخست وزیر انگلستان صورت گرفت ، سخنان دور از عرف دیپلماتیک دیوید کامرون موجی از بازتاب های منفی را در داخل ایران به دنبال داشت بر این اساس دولت بریتانیا با چنین اقدامی یعنی لغو برخی تحریم های یکجانبه سعی در تعدیل فضا داشته است.

درعین حال این عمل می تواند سرآغازی باشد برای لغو تحریم های بیشتر چراکه این رویکرد دولت انگلستان می تواند تاثیری بر دیگر کشورها به ویژه کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا داشته باشد، از این رو که این دو کشور به لحاظ اهداف استراتژیک روابط نزدیکی با یکدیگر دارند خط مشی های شبیه به هم نیز اتخاذ می کنند مثال مشخص آن را می توان در زمینه تصویب اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه توسط کنگره بود که دولت انگلستان با شرکت در چنین اقداماتی مخالفت کرد و همین مسئله موجب شد تا اوباما نیز مخالفت خود را اعلام دارد و این عملیات منتفی گردد بنابراین مسلم است که اقدامات و تصمیمات دولت بریتانیا تاثیر مهمی بر تصمیمات دولت آمریکا دارد.
 
بنابراین می توان این برداشت را داشت که تصمیم جدید دولت انگلستان مبنی بر لغو تحریم‌های یکجانبه علیه تهران تاثیری مثبت در این راستا بر رویکرد آمریکا داشته باشد. آنچه به طور کلی در رابطه با پروسه لغو تحریم‌ها مطرح می شود یک بحث مربوط به تحریم های شورای امنیت است که این تحریم‌ها در نتیجه تصویب قطعنامه به وجود آمده‌اند و برای لغو آن نیاز به قطعنامه‌ای جدید وجود دارد. اما در رابطه با تحریم‌هایی که به صورت یکجانبه از سوی آمریکا تصویب شده است در سه دسته جای می گیرد، یک دسته تحریم ها تصویب و لغو آن در اراده دولت است و رئیس جمهور آزادانه می تواند تحریم یا لغو کند، دسته دیگر تحریم هایی است که توسط کنگره تصویب شده است اما برای دولت و رئیس جمهور در مورد آنها آزادی عمل قائل شده است اما دسته سوم مصوبه هایی است که تنها باید با تصویب کنگره لغو شود که در این زمینه به دلیل وجود لابی ها و ... بسیار سخت است. در اتحادیه اروپا روال کار به صورتی دیگر است و عمدتا نخست‌وزیران هستند که در زمینه تصویب تحریم ها و همچنین لغوآنها تصمیم گیری می کنند. بر این اساس باتوجه به اقدام اخیر انگلستان در مورد لغو برخی تحریم ها می توان این انتظار را داشت که دیگر کشورهای اروپایی نیز چنین اقداماتی را انجام دهند و دولت آمریکا نیز حداقل تحریم هایی را که اختیار آنها با دولت و رئیس جمهور است را تعدیل نماید.


کد مطلب: 56998

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/56998/اقدام-بریتانیا-موثر-رویکرد-دیگر-کشورها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir